במחאה על וידאו שקרי: סרטון מזויף של מייסד פייסבוק הופץ ברשת

לאחר שהרשת החברתית סירבה להסיר וידאו מפוברק של יו"ר בית הנבחרים האמריקני, הפיצה חברה ישראלית סרטון "דיפ פייק" של צוקרברג אומר: "תארו לעצמכם אדם ששולט במידע גנוב של מיליארדי אנשים"

זמן צפייה: 01:07

חברה סטארט אפ ישראלית העלתה הלילה (רביעי) לרשת האינסטגרם סרטון מפוברק של מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בו הוא נראה כאילו הוא אומר: "תארו לעצמכם אדם אחר, ששולט באופן מלא במידע גנוב של מיליארדי אנשים, בסודות שלהם, בעתידם".  עומר בן עמי, העומד בראש חברת Canny AI, שייצרה את הוידאו - אישר כי החברה היא אכן זו שהעלתה את הסרטון.

הסרטון של צוקרברג הוכן באמצעות טכנולוגיית "דיפ פייק", ונעשה בו שימוש בסרטון משנת 2017 של מייסד פייסבוק. באמצעות הטכנולוגיה ניתן היה לשנות את פניו ודיבורו של צוקרברג, כך שנראה שהוא עצמו הוא זה שאומר את הדברים. את הקול הוסיפו לסרטון באמצעות שחקן שחיקה את קולו.

הפצת הווידיאו מגיעה לאחר שפייסבוק סירבה לפני כחודש להסיר מהרשת וידאו מפוברק אחר, בו זויף ריאיון עם יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי, כך שנראה כאילו היא מדברת כשהיא תחת השפעת אלכוהול. הצילום של פלוסי הואט באופן דיגיטלי, כך שקולה נשמע באופן מעוות.

Oh my god. Artists uploaded a deep fake of Mark Zuckerberg to Instagram, saying he's in control of billions of people's stolen data and ready to control the future. Facebook previously said it would not delete similar videos under its policies. We'll see https://t.co/ufwV7zMyed pic.twitter.com/CBfVtGoaQd

לכתבות נוספות בחדשות 13:

רכב העתיד: כך תיראה המכונית שלנו בעוד כמה שנים

NVIDIA השיקה פלטפורמת מחשוב עם טכנולוגיה של מלנוקס

היזהרו מזיופים: הטכניקה שיכולה להכניס מילים לפיו של כל אדם

ננסי פלוסי, יו
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים | צילום: רויטרס

Canny AI הכינה שני סרטונים נוספים - של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והכוכבת קים קרדשיאן במסגרת תערוכת אמנות שהתקיימה בשבוע האחרון. התערוכה, בה הציג הסטארט אפ הישראל במקביל לחברות נוספות, התקיימה בשיתוף פעולה עם אמנים על מנת להציג את כוחה של הטכנולוגיה בעיוות מידע.

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק
מארק צוקרברג, מנכל פייסבוק | צילום: EPA

חברת פייסבוק לא דרשה להסיר את הסרטון המפוברק של המנכ"ל שלה. מנהל המדיניות הציבורית של החברה, ניל פוטס אף אמר בחודש שעבר בדיון בפרלמנט הקנדי: "אם היה מדובר בסרטון דומה לזה של פלוסי, רק עם פניו של צוקרברג, הוא היה זוכה ליחס זהה מאיתנו". עם זאת, הרשת שערכה את הריאיון המקורי עם צוקרברג ב-2017 מבקשת שהסרטון יוסר מהרשת.

דובר חברת אינסטגרם אמר לחדשות CNN כי הרשת תתייחס לסרטון "כפי שהיא מתייחסת לכל מידע מוטעה". כלומר, אם הוא סומן כזיוף, האלגוריתם של אינסטגרם לא ימליץ עליו למשתמשים.

בחודש שעבר כאמור, סירבה פייסבוק להסיר את התיעוד המפוברק של פלוסי אך דירגה אותו ברשת כמזויף, כלומר - פחות אנשים נחשפים אליו בעמוד הפייסבוק שלהם. בתגובה תקפה פלוסי את החברה , ואמרה כי "אני חושבת שהם הוכיחו, בכך שלא הסירו את הסרטון שידוע כי הוא מזויף, שהם מוכנים לסייע לרוסים לפגוע בבחירות האמריקניות".

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-20190425-2128' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='דיווח על טכנולוגיית הדיפ פייק' kid='1_m1jrrilo' duration='329'']

הטכנולוגיה בה השתמשה החברה הישראלית, "דיפ פייק" הוא טכניקה העוסקת בשילוב תמונה, קול ודפוסי תנועה על מנת לייצר דימוי חדש ושקרי. במילים פשוטות - הטכנולוגיה הזו מאפשרת ליצור סרטון מזויף של אדם, כל אדם, תוך שימוש בכל מסר שרק תבחרו. אם תשאלו מומחים רבים הם יאמרו לכם שזהו אולי אחד האיומים הגדולים ביותר על עולמנו.

שימוש מקצועי בטכנולוגיה יכול לגרום אפילו לאיש החזק בעולם לומר דברים שהוא כלל לא ידע שהוא אומר. השימוש בטכניקה הזו נעשה פופולרי בעולם הסרטים למבוגרים בלבד, אך עד מהרה השימוש בו התפשט הרבה מעבר לעולם הפורנוגרפי. לפתע הבינו חובבי טכנולוגיה שונים כי ניתן די בקלות ליצור סרטונים של מנהיגי העולם נושאים נאומים מזויפים לחלוטין. כאשר כל צעיר עם הבנה במחשבים ובגרפיקה יכול לייצר סרטון אמין יחסית של מנהיגי העולם - ההשלכות של הדבר הזה ברורות.