לבקשת ארה"ב: עוכבה הריסת בית המחבל שרצח את יהודה גואטה

פרסום ראשון: משרד הביטחון שוקל בשנית את הריסת ביתו של מונתסר שלבי, שביצע את הפיגוע בצומת תפוח. זאת, לאחר שהממשל האמריקני ביקש שלא לבצע את ההריסה בשל היות שלבי אזרח ארה"ב

זמן צפייה: 01:30

משרד הביטחון החליט לעכב את הריסת בית המחבל מונתסר שלבי, שרצח את יהודה גואטה בצומת תפוח לפני כחודשיים. זאת, בשל חשש למשבר ביחסים עם ארצות הברית - כך פורסם הערב (שלישי) לראשונה בחדשות 13. השבוע, פנה הממשל האמריקני למשרד בבקשה למנוע את הריסת בית המחבל, בשל היותו אזרח אמריקני.

יש לציין כי כבר ניתן היה לבצע את ההריסה, שכבר הייתה אמורה לצאת לפועל, לאחר שבג"ץ דחה את העתירה שהוגשה נגד המהלך ולמעשה אישר לצה"ל להרוס את הבית שבו התגורר שלבי בכפר תורמוס עייא. אלא, שבעקבות פניית האמריקנים בדרג המדיני, הוחלט לשקול בשנית את ההריסה. עם זאת, ההערכה היא שבסופו של דבר ביתו של המחבל ייהרס.

יהודה גואטה שנרצח בפיגוע בצומת תפוח
יהודה גואטה שנרצח בפיגוע בצומת תפוח

לפני כחודש, כזכור, הוגש לבית המשפט הצבאי יהודה כתב אישום נגד שלבי, בגין רצח את יהודה גואטה ופציעתם של בניה פרץ ועמיחי חלא. בנוסף לאישום ברצח, שלבי מואשם גם בניסיון לגרימת מוות בכוונה, החזקת נשק וכן בשיבוש הליכי משפט.

בכתב האישום נכתב כי כבר לפני תקופה החליט שלבי, תושב תורמסעיא בן 44, לבצע פיגוע ולרצוח חיילים או אזרחים יהודים. כמה ימים לפני הפיגוע, הוא כתב צוואה, עדכן את אשתו ואף ירה עם אקדח שהיה ברשותו בשטח חקלאי, "על מנת לבדוק שהוא תקין ויורה", לשון כתב האישום.

מונתסר שלבי, המחבל מהפיגוע בצומת תפוח
מונתסר שלבי, המחבל מהפיגוע בצומת תפוח

ביום הפיגוע ב-2 במאי, בשעות אחר הצהריים, נטל שלבי את האקדח, מילא את המחסנית ולקח איתו עשרות כדורים נוספים. כשנכנס לרכבו, דרך את האקדח, הניח אותו על המושב שלצד כיסא הנהג וכיסה אותו בשטיח תפילה. אז, נסע לכיוון הצומת, "מתוך כוונה לבצע את הפיגוע ולגרום למותם של יהודים בכוונה".

בשעה 18:00 הגיע המחבל לצומת תפוח, "עצר את רכבו, נטל את האקדח, קרא 'אללה אכבר', כיוון את הנשק לעבר העומדים בתחנה - וירה מספר רב של כדורים ממרחק קצר". בכתב האישום נכתב כי שלבי חדל מלירות רק לאחר שקנה האקדח התפוצץ והפסיק לפעול. לאחר שביצע את הירי, נמלט מהמקום והצליח להסתתר במשך יומיים עד שנלכד.