בצל הקרע בין ישראל לרשות: ארה"ב פרסמה אזהרת מסע ליו"ש ועזה

השגרירות האמריקנית בישראל ייעצה לאזרחיה להימנע מהגעה לגדה המערבית, ברקע הצהרת הסיפוח של ישראל. "אלימות יכולה להתרחש גם ללא התרעה ובמקומות שאינם מוקדי תיירות"

זמן צפייה: 00:26

שגרירות ארצות הברית בישראל פרסמה היום (חמישי) אזהרת מסע ליו"ש ולעזה. השגרירות ממליצה לאזרחיה שלא להגיע למקומות אלה, ולנקוט אמצעי זהירות אם הגיעו לשם. כמו כן, אסרה על אנשי ממשל אמריקניים לנסוע לשטחים.

"אלימות יכולה להתרחש גם ללא התרעה, וכן במקומות שאינם מרכזי תיירות, מרכזי תחבורה ציבורית, מחסומים, שווקים, קניונים או מתקנים ממשלתיים", כתבה השגרירות. "אזרחינו צריכים לנהל סיכונים שישרתו את ביטחונם האישי".

בין היתר, המליצה השגרירות לאזרחיה להימנע לחלוטין מנסיעות לעזה, להשתמש בתוכנת ניווט מתאימה כשנוסעים באזור יו"ש, להיות מודע לסביבה, להימנע מהתקהלויות ולעקוב אחר דיווחים בתקשורת המקומית ואחר הוראות השגרירות.

לעוד כתבות בנושא:

גנץ על הסיפוח: יש הזדמנויות מדיניות – נבחן דרכי הפעולה בקרוב

מנהיגי אירופה הזהירו את רה"מ מסיפוח: "ערעור היציבות במזה"ת"

צרפת: פועלים עם מדינות נוספות כדי למנוע מישראל סיפוח חלקי

מעלה אדומים
מעלה אדומים | צילום: רויטרס

בתוך כך, שר החוץ הירדני איימן ספאדי אמר בשיחת טלפון עם שר החוץ של ארצות מייק פומפאו כי "ירדן מתנגדת לכל סיפוח ישראלי של חלקים בגדה המערבית. הדרך היחידה להשיג שלום היא מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות. רק כך יושג שלום וביטחון באזור". לפני כן שוחח השר הירדן עם עמיתו הבריטי, דומיניק ראב, והסביר כי "יש לפעול במהירות כדי למנוע את הסכנה חסרת התקדים של סיפוח ישראלי של ההתנחלויות בגדה המערבית ושל בקעת הירדן".

כזכור, לפני כשבוע וחצי הודיעה הרשות הפלסטינית לישראל כי היא מנתקת את התיאום הביטחוני עמה. זאת, בשל הצהרות נתניהו כי בכוונתו לבצע מהלכי סיפוח בחודש יולי. ברקע ההצהרות, מדינות רבות מפעילות על ראש הממשלה לחץ שלא לבצע מהלכים חד צדדיים.

כפי שנחשף בחדשות 13, כמה ממנהיגי המדינות המרכזיות באירופה שיגרו בימים האחרונים מכתבים אישיים לנתניהו ובהם דחקו בו לא לקדם מהלך של סיפוח בגדה המערבית ולפעול בנושא הפלסטיני רק בהתאם לחוק הבין-לאומי - כך לפי דיפלומטים אירופים ובכירים ישראלים, וכן לפי נוסח המכתבים שהגיע לידי חדשות 13.

נתניהו ואבו מאזן
נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס (ארכיון)

נשיא צרפת עמנואל מקרון שלח ביום שני מכתב לנתניהו וכתב: "ברוח ידידותית אני מבקש שהממשלה החדשה שלך לא תבצע צעדים חד צדדיים (בגדה המערבית). מהלך כזה יערער את היציבות במזרח התיכון. רק דיאלוג עם הפלסטינים ופתרון צודק ומאוזן יעניק לישראל שלום ביטחון ויציבות".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שלח לנתניהו מכתב בנוסח דומה – בתיאום עם מקרון. לא ברור אם מכתב דומה נשלח גם ע"י קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.