תוספת למערכת הבריאות ורפורמה בחקלאות: הממשלה אישרה את התקציב

חברי הממשלה אישרו את תקציב המדינה – לראשונה זה שלוש שנים. מערכת הבריאות תקבל תוספת של כשני מיליארד שקלים. רפורמת הייבוא בחקלאות תצא לפועל. גיל הפרישה של נשים צפוי לעלות

זמן צפייה: 05:52

לאחר דיונים ליליים, חברי הממשלה אישרו היום (שני) את תקציב המדינה לשנים 2022-2021. תקציב המדינה לשנת הנוכחית יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקל וב- 2022 על כ-452.5 מיליארד שקל. בשנת 2021 יעמוד הגירעון על 6.8% וב-2022 על 3.9%. אם אכן יאושר בכנסת, מדובר בתקציב הראשון שאושר בשלוש השנים האחרונות.

על פי ההסכמות, משרד הבריאות יקבל תוספת תקציבית של שני מיליארד שקלים על חשבון קיצוץ במשרדי הממשלה כך שתקציב המשרד יעמוד על חמישה מיליון שקלים. כמו כן, הרפורמה בחקלאות אושרה. התוספות המשמעותיות לתקציב הבריאות ימומנו באמצעות העמקת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, מ-1% ל-1.5%.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מעל אלפיים מאומתים חדשים, מבצע החיסון השלישי החל

הורוביץ מאיים: "זו ממשלת ימין, בלי תקציבים – לא נישאר"

לא רואים את הסוף: גל החום הארוך ביותר מתחילת הקיץ

בנט משוחח עם דולגופיאט
בנט משוחח עם דולגופיאט | צילום: צילום: עמוס בן גרשום/לע''מ

לפי ההסכמות שהושגו מול משרד הבריאות, סל התרופות יגדל ב-100 מיליון שקלים, יוקצאו שישה מכשירי MRI חדשים בפריפריה ותקציב בתי החולים הציבוריים יגדל ויעמוד על סכום של כ-500 מיליון שקלים. בנוסף, ימשיך תקצוב התוכנית הלאומית להוספת מיטות בבתי החולים, ותקודם תוכנית לקיצור תורנויות המתמחים במהלכה תקוצר התורנות בפריפריה באופן מיידי מ-26 שעות ל-16 שעות במחלקות המיון, ילדים, נשים, נוירלוגיה ורדיולוגיה.

כמו כן, הוחלט לקדם רפורמה במערך בריאות הנפש במהלכה יושקעו 400 מיליון שקלים בבנייה ושיפוץ בתי חולים פסיכיאטריים ומרכזי בריאות הנפש ובנוסף, יועברו 400 מאושפזים כרוניים מבתי החולים אל מסגרות הקהילה. במהלך הלילה, משרד האוצר ויתר על גזירת הרופאים המומחים כך שלא תיגבה תוספת בסך 20 שקלים בקביעת תור שלא דרך רופא המשפחה. לגבי מי שקבע תור ולא הופיע - הטלת קנס בסך 20 שקלים תושאר לשיקול דעתה של הקופה.

נוסף על ההסכמות במערכת הבריאות, הוסכם על תקציב משרד הביטחון אשר יעמוד על 58 מיליארד שקלים ולא ייעשה בו שינוי לעומת שנים קודמות. כחלק מההבנות, סוכם כי יינתן מענה להצטיידות והתעצמות צה"ל בהתאם לאיומים, תוך מתן דגש על רכש מחברות ביטחוניות הפועלות בפריפריה. כמו כן, יוקצה תקציב בהיקף של 750 מיליון שקלים לטובת העורף בשנת 2022. במסגרת התקציב, רפורמת "נפש אחת" תקודם במלואה ותוכנית "ממדים למדים" תתוקצב במלואה.

אביגדור ליברמן, אוצר, טקס חילופים, ישראל ביתנו
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: דוברות משרד האוצר

במקביל, אושרה הרפורמה במשרד החקלאות ולפיה תוגבר התחרות בענף באמצעות הפחתת מכסים רוחבית עבור כל מוצרי הפירות והירקות - בהתאם למתווה הדרגתי ויופחתו מיידית המכסים על אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד.

בענף הביצים יינתן פטור מיידי ממכס על הייבוא, דבר שעורר זעם ומחאה קשה בקרב החקלאים בתעשיית הלולים. לפי התוכנית תינתן תמיכה ישירה לחקלאים על כל ביצה עם עדיפות לאזורי הפריפריה, ובנוסף יינתנו מענקי חדשנות והשקעות למגדלים על מעבר ללולים מודרניים. גורמים באוצר מסרו כי "ייתכנו שינויים ברפורמה לאחר שנדבר עם החקלאים בתקופה הקרובה".

עוד אושר כי גיל הפרישה לנשים יועלה בהדרגה לאורך 11 שנים עד לגיל 65. הצעד ילווה בכלים משלימים כמו הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה לנשים שנפלטות משוק התעסוקה בגילאים המבוגרים ל-12 חודשים, הגדלת מענק עבודה לנשים עובדות, תקציב ייעודי להכשרות מקצועיות ולמלגות לשילוב נשים בשוק התעסוקה ועוד.

שרת התחבורה מרב מיכאלי
שרת התחבורה מרב מיכאלי | צילום: רויטרס

במקביל, החל משנת 2024 תחל גביית תשלום עבור הכניסה לגוש דן בשעות הגודש. ההכנסות הצפויות מהתשלום יממנו תוכנית חומש בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקלים. בנוסף לכך, תתוקצב תוכנית להקמת תשתיות תחבורה ציבורית הכוללת מסופים, נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, חניוני חנה וסע והרחבת תשתיות הרכבת.

בנוסף, יקודם פרויקט המטרו שיקנה מענה תחבורתי לצורכי תושבי אזור גוש דן. בשביל לקדם את הפרויקט, יינתן תעדוף מצד כלל המשרדים והרשויות הממשלתיות בכדי להסיר רגולציה וחסמי תכנון תשתיות.

בד בבד, יוסרו חסמים הקיימים בנושא ייצוא הקנאביס כך שיתאפשר לחברות הקנאביס להרחיב ולגוון את אפשרויות היצוא ולאפשר את פיתוח תעשיית הקנאביס בישראל בפרט, ופיתוח הכלכלה הישראלית ככלל. זאת, תוך שמירה על ההוראות הנוגעות לשמירה על ביטחון הציבור ועל אינטרסים ציבורים אחרים.

משתלת קנאביס רפואי
משתלת קנאביס רפואי | צילום: צילום מסך

עוד עולה מאישור התקציב, כי הוצע להקים ועדה מאסדרת לרישוי עסקים. הוועדה תהיה מוסמכת לשנות את הדרישות ברישיונות ותפעל להוזלת עלויות דרישות הרישוי, לקיצור של הליכי הרישוי, ולמיקוד של דרישות הרישוי בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, בירך על אישור הממשלה ואמר כי "הרפורמות שאישרנו מתמקדות בראש ובראשונה בהורדת יוקר המחיה - צעדים אותם נרגיש בכיס מהר מאוד" וכי "בזכותם נבטיח צמיחה כלכלית ויציבות שלטונית לאזרחי מדינת ישראל". לדברי ליברמן, "הרפורמות יורידו את החסמים ויצמצמו את הבירוקרטיה מה שיקל על כל אחד ואחת בהתנהלות היומיומית שלנו, העסקית או הפרטית".