נתניהו: ביום ראשון אביא לאישור הממשלה החלת ריבונות ביו"ש

בישיבת הממשלה הקרובה תידון ההחלטה להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל ההתנחלויות בגדה המערבית. רה"מ: "מהלך ראשון מתוך שתי פעימות"; היועמ"ש: "רוצה שהממשלה תחליט - לא הייעוץ המשפטי"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את ההחלטה להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל ההתנחלויות בגדה המערבית. זאת, בעקבות פרסום תוכנית השלום האמריקנית הערב (שלישי). לדברי גורם מדיני, לפני שבוע נתניהו כינס את ראש השב"כ, ראש המוסד והרמטכ"ל, והכין אותם להיערך לתוכנית טראמפ ולסיפוח.

בתדרוך שערך ראש הממשלה לכתבים בוושינגטון, לאחר ההכרזה על התוכנית, הצהיר נתניהו: "ישראל מקבלת מיד הכרה אמריקנית להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל ההתנחלויות. ישראל מתייחסת באופן שווה לכל ההתנחלויות; דין איתמר כדין תל אביב. אף אחד לא ייעקר מביתו. ההכרה האמריקנית מונעת סנקציות בינלאומיות נגד ישראל במידה של סיפוח".

עוד בחדשות 13:

כחול לבן: "תוכנית השלום תהווה בסיס איתן לקידום הסכם שלום"

שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

נתניהו: "מוכן לקיים מו"מ עם הפלסטינים על בסיס תוכנית השלום"

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בהתייחס להחלת החוק הישראלי בשטחים הסביר ראש הממשלה: "המהלך ייעשה בשתי פעימות; ראשית אביא לאישור הממשלה בישיבה הקרובה החלטה להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וכל ההתנחלויות. לאחר עבודת מטה בישראל, ובתיאום עם ארה"ב, תובא לממשלה החלט להחיל את החוק על שטחים נוספים. זה ייקח קצת זמן".

"נבטל את הממשל הצבאי מעל חצי מיליון ישראלים בהתנחלויות בעקבות החלטת הממשלה", הסביר נתניהו. "אחרי החלת החוק הישראלי יוסרו כל ההגבלות על הבנייה ועל סוגיות נוספות שבעבר היו צריכות אישור אמריקני. ישראל תמשיך לעד לשלוט ביטחונית בכל שטחי הגדה. לפלסטינים לא יהיה שדה תעופה, הם יקבלו רציף עבורם בנמלי אשדוד וחיפה. השליטה על כל מעברי הגבול תמשיך להיות בידי ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על תוכנית השלום
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס להצהרה האמריקנית באירוע של המכון למחקרי ביטחון לאומי. "כולנו מתרגשים מהאירוע ההיסטורי והאסטרטגי", הצהיר. בהתייחס לסיפוח אמר היועמ"ש: "אנחנו רוצים שהממשלה תחליט, לא רוצים שהייעוץ המשפטי יקבע. ברגע שיש מדיניות אנחנו מיישמים אותה ב-99% מהמקרים. באחוז הבודד הופכים את הקערה על פיה וטוענים כאילו זה הכלל".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ מציג את תוכנית השלום
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ מציג את תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

שר הביטחון נפתלי בנט התייחס גם הוא לפרסום התוכנית ולסיפוח השטחים. "הכדור בידי ממשלת ישראל", הצהיר השר. "בימים הקרובים יש להביא להחלטת ממשלה את הצו להחלת הריבונות הישראלית על כלל שטחי ההתיישבות. אסור להחמיץ את ההזדמנות, אסור לדחות לאחרי הבחירות, אסור להסתפק בריבונות חלקית. כשההיסטוריה דופקת בדלת - אתה לוקח הכול, ועכשיו".

עוד אמר בנט: "אם ראש הממשלה נתניהו יעשה את הצעד המלא והאמיץ של הכנסת כלל ההתיישבות בארץ ישראל לתוך מדינת ישראל, אנחנו נעניק לו את מלוא הגיבוי והתמיכה. ארץ ישראל חשובה מבחירות. לא נאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב. לא נאפשר שישראל תמסור סנטימטר של אדמה לערבים".