נתניהו: "מוכן לקיים מו"מ עם הפלסטינים על בסיס תוכנית השלום"

ראש הממשלה התייחס בבית הלבן לעסקת המאה האמריקנית, הבהיר כי היא כוללת את פירוק חמאס מנשקו, ואמר כי בכוונתו להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן וביישובים נוספים. "אם לא עכשיו - אימתי?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על תוכנית השלום
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

תוכנית השלום: ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז הערב (שלישי)  כי הוא מסכים לקיים משא ומתן עם הפלסטינים על בסיס תוכנית המאה האמריקנית, שהוצגה הערב בבית הלבן. לדבריו, "אם הם מוכנים באמת ללכת בדרך הזו ולעשות שלום עם המדינה היהודית, ואם יסכימו לפעול לפי התנאים בתוכנית, ישראל תהיה שם ותהיה מוכנה למו"מ מיידי לשלום".

בפתח דבריו הודה ראש הממשלה לבכירים שהגיעו לוושינגטון לקראת חשיפת התוכנית וציין את המנהיגים הערבים שנכחו: "טוב להיות כאן עם חברי הקונגרס שהם חבריה הטובים ביותר של ישראל בגבעת הקפיטול, עם השגרירים של איחוד האמירויות, עומאן ובחריין - איזה תענוג לראות אתכם פה ואיזה סימן זה לעתיד ולהווה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

לפני פרסום תוכנית טראמפ: צה"ל מתגבר כוחות חי"ר בבקעת הירדן

יום גורלי: תוכנית השלום, פגישת חירום ברמאללה – ודיוני חסינות

ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר חשיפת דונלד טראמפ על תוכנית השלום בבית הלבן
ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר חשיפת דונלד טראמפ על תוכנית השלום בבית הלבן | צילום: חדשות 13

בהמשך, פנה נתניהו לנשיא טראמפ ואמר: "היום הוא יום היסטורי. הוא מזכיר יום היסטורי אחר, 14.5.48, כי באותו יום הנשיא טרומן הפך למנהיג הראשון שהכיר במדינת ישראל אחרי הכרזת העצמאות. אדוני הנשיא, אני מאמין שלאורך העשורים ואולי אפילו המאות כולנו נזכור את ה-28.1.2020 כי ביום זה הפכת למנהיג העולמי הראשון להכיר בריבונות ישראל באזורים ביו"ש, שחיוניים לביטחוננו ומרכזיים במורשתנו. ​ביום הזה גם קבעת עתיד מדהים לישראלים ולפלסטינים ולאזור כולו, בהצגת תוכנית הגיונית לשלום יציב ומתמשך".

"מאז הולדתה, ישראל שאפה לשלום עם שכנותיה הערביות והעולם הערבי. למרות כל כך הרבה תוכניות עם כוונות טובות לאורך העשורים, הן נפלו אחת אחרי השנייה כי הן לא מצאו את האיזון בין האינטרס הביטחוני של ישראל לבין הרצון של פלסטינים להגדרה עצמית. יותר מדי תוכניות ניסו ללחוץ על ישראל לסגת מאזורים אסטרטגיים כמו הבקעה, ואתה אדוני הנשיא, הבנת שישראל חייבת ריבונות בבקעת הירדן ובאזורים אסטרטגיים נוספים ביו"ש, מאשר לתת מס שפתיים בנוגע לביטחון ישראל ופשוט לקוות לטוב".

"במשך זמן רב מדי לבה של ישראל נחשב שטח כבוש באופן בלתי חוקי. אלו מקומות שתוארו בתנ"ך וחרוטים בציוויליזציה המשותפת שלנו. ​הודות לך אזורים אלו ורבים אחרים, שבמשך מילניום נחקקו בנפש העם היהודי ומיליונים בעולם השתוקקו אליהם - אזורים אלו יוכרו על ידי ארה"ב כחלק קבוע מהמדינה היהודית".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

"הודות להכרה היסטורית זו והיות שאני מאמין שתוכניתך קובעת מאזן נכון במקום שתוכניות אחרות נכשלו, אני מוכן לקיים מו"מ עם הפלסטינים על בסיס התוכנית הנהדרת שלך. ההחלטות ההיסטוריות שלך להכיר בירושלים בירת ישראל ובריבונות ישראל על רמת הגולן, עמידתך מול איראן, חיסול קאסם סולימאני ושיתוף הפעולה הבלתי ייאמן בין ארה"ב וישראל - כל אלו עדות לידידות ולמחויבות שלך לישראל".

"בפגישתנו השנה הבהרת את מחויבותך להגיע לשלום בין ישראל לפלסטינים ולשאר העולם הערבי, מחויבות שאני שותף לה. אני מצפה לעבוד איתך כדי להשיג שלום שיגן על ביטחון ישראל, יעניק לפלסטינים כבוד וקיום לאומי משלהם, וישפר את יחסי ישראל עם העולם הערבי. תוכנית השלום שלך מקדמת את כל המטרות האלו".

"התוכנית מתייחסת לשורש הסכסוך ועומדת על כך ​שהפלסטינים יצטרכו להכיר בירושלים כבירה היהודית. שנית, היא קובעת שישראל תשמור על ביטחון בכל האזור ממערב לירדן וכך תיתן לישראל גבול מזרחי קבוע להגן על עצמנו לאורכו. שלישית, התוכנית קובעת שחמאס יפורק מנשקו ושעזה תהיה מפורזת. רביעית, התוכנית מבהירה שפתרון בעיית הפליטים הפלסטינים חייב להיעשות מחוץ למדינת ישראל. חמישית, התוכנית קובעת שהבירה העתיקה שלנו ירושלים תישאר מאוחדת תחת ריבונות ישראלית ושאתרים דתיים יישארו פתוחים לכל הדתות ושומרת על הסטטוס קוו בהר הבית. שישית, התוכנית לא מגרשת אף אחד מביתו, פלסטינים ויהודים כאחד. במקום זה היא מציעה פתרונות חדשניים שבהם ישראל והפלסטינים יהיו מחוברים".

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

"בארבע השנים הקרובות ישראל תשמור על הסטטוס קוו באזורים שלא יהיו חלק ממנה בעתיד. במקביל, ישראל תיישם את חוקיה בעמק הירדן, בכל הקהילות היהודיות ביו"ש ובאזורים נוספים שיהיו חלק ממדינת ישראל ושארה"ב הסכימה להכיר בהם כחלק מישראל. החלטה זו תבטיח את ביטחונה של ישראל, את האינטרסים הלאומיים שלה ותשמור על אפשרות של הסדר פוליטי עם הפלסטינים. אני מקווה שהם יקבלו את התוכנית שאתה, הצוות שלך ואנחנו עבדנו כל כך קשה כדי להשיג".

"ג'ארד קושנר, בלי החוכמה שלך, הנחישות שלך וההתמדה שלך, היום הזה לא היה מגיע. אני יודע כמה העתיד היהודי חשוב לך ולמשפחתך ואתה עזרת להבטיח את העתיד הזה. המדינה היהודית חייבת לך ולנשיא טראמפ חוב אין סופי של הכרת תודה. אדוני הנשיא, עסקת המאה היא הזדמנות המאה. היה בטוח שישראל לא תוותר על ההזדמנות הזו, מקווה שהשכנים שלנו גם יקבלו את התוכנית".