ריבלין: "אאפשר לנתניהו למצות את הזמן שניתן לו להרכבת הממשלה"

נשיא המדינה אמר כי המנדט של ראש הממשלה נתון בידיו עד מחר בחצות, והוסיף כי הוא מקווה שלא ניקלע למערכת בחירות נוספת. "הכנסת על חבריה תישא בהשלכות ההחלטה בהמשך דרכה"

זמן צפייה: 16:45

לקראת בחירות? נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס היום (שלישי) למשבר סביב הרכבת הממשלה: "עד מחר בחצות נתון המנדט להרכבת הממשלה בידיו של ראש הממשלה, ח״כ בנימין נתניהו. הנשיא יאפשר לו למצות את הזמן שניתן לו בחוק כשהוא מקווה שלא נקלע, חלילה, למערכת בחירות נוספת".

"בסמכותה של הכנסת, על פי לשון אותו החוק ממש, להחליט על פיזורה. לאור זאת, הכנסת על חבריה, כנציגת הריבון, הוא העם, תישא בהשלכות ההחלטה בהמשך דרכה", הוסיף הנשיא.

נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו במשכן הנשיא
נשיא המדינה ראובן ריבלין נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו במשכן הנשיא | צילום: החדשות 13

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) פנתה מוקדם יותר לנשיא במכתב רשמי, ובו התייחסה לחוק פיזור הכנסת: "מדובר באירוע תקדימי ומטלטל בתולדות המדינה, אשר כמוהו לא היה מעולם, והוא מטיל את המדינה כולה לכאוס שלטוני, לשיתוק כלל המערכות, ולהוצאות כספיות כבירות".

"עד כה, לא מוצו כל הדרכים הקיימות בחוק כדי להרכיב ממשלה, ובפועל, נוסה אך ורק תרחיש אחד", הוסיפה יו"ר האופוזיציה לשעבר. "מתברר כי תרחיש זה משועבד כולו לרצונו של רה"מ לייצר טבעת הגנה משולבת כדי לעצור את ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו. אני פונה אליך בבקשה לקרוא לחברי הכנסת לשקול שוב את הצבעתם בחוק, וכן לממש את הסמכויות הנתונות בידך כדי להושיע את המדינה מתרחיש הרסני זה, ולהטיל על ח"כ אחר לנסות להרכיב את הממשלה".

שלי יחימוביץ' בריאיון ל"החדשות
שלי יחימוביץ' בריאיון ל"החדשות | צילום: החדשות 13

נוסף לכך, יו"ר מרצ תמר זנדברג פרסמה הודעה בה כתבה כי "ראש ממשלה חשוד בשוחד ממשיך בניסיונות מילוט מהדין ושכל השאר יישרף. בשעות הקרובות צפויה להגיע הצעת החוק לפיזור הכנסת, אבל לפני שהולכים לבחירות חדשות, יש עוד אפשרות ואני קוראת לבכירי כחול לבן למצות אותה: ממשלה בראשות גנץ בתמיכת מרכז, שמאל וערבים ומפלגה חרדית אחת לפחות. זאת ההזדמנות להציל את ישראל ולכוון אותה לכיוון אחר לגמרי. בלי חסינות, בלי התגברות ועם סדר עדיפויות שונה לחלוטין".

בתוך כך, מזכירות הליכוד התכנסה היום על מנת להצביע על מיזוג המפלגה עם מפלגת "כולנו". בתוך כך, חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר (הליכוד) הגישו עתירה לבית הדין של הליכוד נגד קיום הדיון, מאחר שרק למרכז הליכוד יש את הסמכות לשנות את חוקת המפלגה, או לאפשר שריון של גוף פוליטי נוסף.

נתניהו וכחלון
נתניהו וכחלון | צילום: רויטרס

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר לדבריהם של גורמים בליכוד, שאמרו כי עליו להתגמש בדרישות על מתווה חוק הגיוס – במטרה להקים ממשלה. "שמעתי הבוקר את דוברי הליכוד מדברים על 'הגמישות המופלאה' של המפלגות החרדיות שמוכנות להעביר את חוק הגיוס", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "אבל עם הסתייגות קטנה, שסוגיית היעדים ופקיעת החוק יעברו להחלטת ממשלה ולא יהיו בחקיקה ראשית. זו לא גמישות - זו רמאות".

"חוק הגיוס הוא רק סימפטום של הקצנה חרדית, הכוללת בין היתר, סגירת מרכולים בשבת, גשר יהודית, חרם צרכני על מפעל פיניציה בירוחם וניסיון להפסיק את מכירת הכרטיסים בשבת בגן החיות התנ"כי", הוסיף. "המניע היחיד של 'ישראל ביתנו', הוא עמידה על העקרונות וההתחייבויות שניתנו לציבור לפני הבחירות, תוך כדי הבחירות ולאחריהן. אנחנו לא מחפשים להפיל את נתניהו ולא מחפשים מועמד אלטרנטיבי, אבל לא נוותר על העקרונות ועל ההבטחות שלנו לאזרחי מדינת ישראל".