לקראת בחירות? הליכוד התכנסה לאישור מיזוג המפלגה עם "כולנו"

רה"מ שוחח עם חברי מפלגתו במטרה לשכנעם להצביע לחוק פיזור הכנסת ולאשר איחוד עם מפלגתו של כחלון. חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר עתרו לבית הדין של המפלגה נגד קיום הדיון

זמן צפייה: 02:39

לקראת בחירות? מזכירות הליכוד התכנסה היום (שלישי) על מנת להצביע על מיזוג המפלגה עם מפלגת "כולנו". במידה שיאושר, צפוי יו"ר כולנו משה כחלון להתברג במקום החמישי ברשימה. בתוך כך, חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר (הליכוד) הגישו עתירה לבית הדין של הליכוד נגד קיום הדיון, מאחר שרק למרכז הליכוד יש את הסמכות לשנות את חוקת המפלגה, או לאפשר שריון של גוף פוליטי נוסף.

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו פועל באופן אישי להבטחת רוב לפיזור הכנסת. בשעות האחרונות הוא משוחח עם חברי מפלגתו הממוקמים במקומות נמוכים ברשימה, ומנסה לשכנע אותם לתמוך בהצעת החוק, בביטול הפריימריז ובמיזוג עם מפלגתו של משה כחלון.

נתניהו צפוי לשלב בהצבעה אחת את כל שלושת הסעיפים. על פי ההערכות, כחלון ושלושת חברי מפלגתו ישובצו בארבעה משמרות - מושב אחד בכל עשירייה, מהלך שיגרום לדחיקה של חלק מחברי הכנסת הנוכחיים וישפיע בעיקר על מי שממוקם בעשירייה הרביעית של רשימת הליכוד לכנסת ה-21.

כתבות נוספות בנושא:

ליברמן על טענות הליכוד על "גמישות החרדים": זו רמאות

האוצר: "עלות פיזור הכנסת – 471 מ' שקלים, תקציב שאין בקופה"

ההצעה לפיזור הכנסת אושרה בקריאה טרומית

בתוך כך, ח"כ מיקי זוהר אמר בריאיון לערוץ הכנסת כי נתניהו הציע לחברי הכנסת לקדם בכנסת הבאה חוק נורווגי מרובע, שיאפשר לארבעה שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס ארבעה ח"כים מסוף הרשימה.

יו"ר הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק מיקי זוהר אפשר לחברי הכנסת להגיש את הסתייגויותיהם להצעת החוק עד 18:00, ולאחר מכן תתכנס הוועדה לדון בהערות חברי הכנסת. בסביבות השנה 20:00 תחל הצבעה על ההסתייגויות – ולאחר מכן תעלה ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. אם הוועדה תאשר את החוק היא תעבור להצבעת המליאה. זאת כמובן רק אם המשבר הקואליציוני לא ייפתר.

כחלון ונתניהו. מתכוננים לפתיחת המו"מ
כחלון ונתניהו. מתכוננים לפתיחת המו''מ | צילום: משה מילנר / לע''מ

בתוך כך, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) פנתה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, במכתב רשמי וביקשה ממנו להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר. "מנע זעזוע וכאוס שלטוניים, שיתוק כלל המערכות והוצאות כספיות כבירות", כתבה. לדבריה, "עד כה מוצה רק תרחיש אחד, אשר לא צלח, משום ששועבד כולו לרצונו של רה"מ לייצר טבעת הגנה משולבת כדי לעצור את ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדו".

מוקדם יותר התייחסה נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, ביאן ותד, להצעת חוק פיזור הכנסת. "משמעות הצעת החוק היא עלות של לכל הפחות 471 מיליון שקלים", אמרה בוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק. "הצעת החוק מצריכה מקור תקציבי שאין – והיום אנחנו בחריגה. על הממשלה להצביע על מקור תקציבי לכך, וזה יהיה רק מצמצום פעילות הממשלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, התייחס לאספקט אחר של פיזור הכנסת – תאריכים אפשריים לבחירות החוזרות. זוהר הציע חמש אפשרויות: 27 באוגוסט, 3 בספטמבר, 10 בספטמבר, 17 בספטמבר או 29 באוקטובר. "אנחנו פועלים בכל דרך אפשרית למנוע את רוע הגזירה בינתיים ללא הצלחה ונראה שהבחירות הולכות ומתקרבות", אמר. "הקואליציה תגיש מספר הסתייגויות עם תאריכים נוספים לבחירות. אם וכאשר נצליח להגיע לסיכום על המועד הסופי - נצביע על כך במליאה".

זוהר אף הודיע כי הוא מתנה את קידום החוק בהמשך הטבות המס לפריפריה שמסתיימות ב-30.6. "יש לבחון את הארכתן בהוראת שעה בכמה חודשים עד אחרי הבחירות כדי שלא ייפסקו הטבות המס. אי אפשר להשאיר את תושבי הפריפריה חשופים ללא ההטבות. לא אקדם את החקיקה ללא זה".