הנשיא החזיר את המנדט לכנסת: "עת של ליקוי מאורות קשה"

ריבלין הודיע ליו"ר הכנסת שלא עלה בידי אף מועמד להרכיב ממשלה: "הפוליטיקה המשבשת חייבת להיפסק - גורלכם לא יותר חשוב מגורל הזקנה בבית החולים". אדלשטיין: "אף אחד לא רוצה עוד בחירות"

זמן צפייה: 01:28

הפלונטר הפוליטי: הנשיא ראובן ריבלין הודיע היום (חמישי) רשמית ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כי לא עלה בידי אף מועמד להרכיב ממשלה. ריבלין פנה לחברי הכנסת ואמר כי "זוהי עת של ליקוי מאורות קשה בתולדות מדינת ישראל".

כעת החל השעון לרוץ לאחור - לחברי הכנסת יוקצבו 21 ימים, שבהם יוכלו להמליץ על כל חבר כנסת למשימת הרכבת הממשלה. אם ימצא מועמד שלו 61 ממליצים לפחות, יוכל ריבלין להטיל עליו את המטלה. אין איסור להמליץ שוב על ראש הממשלה בנימין נתניהו או יו"ר כחול לבן בני גנץ – כל עוד יהיה להם רוב של ממליצים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לקראת החלטת היועמ"ש: דובר משרד המשפטים קיצר את שהותו בחו"ל

יש עתיד האריכה את כהונת יאיר לפיד כיו"ר עד תום הכנסת ה-25

השר לוין: "חקירות נתניהו התנהלו כמו במשטר טוטליטרי"

נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ
נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

"עם פתיחת הכנסת ה-21 והכנסת ה-22, קראתי לכם להניח את חרבות הבחירות, ולנקות את הלכלוך. הפצרתי כי שיקולים פוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחיד", המשיך ריבלין. "נדרשת תודעת ריבונות, ממלכתיות, אחריות, כלפי כל העם היקר הזה, על כל שבטיו וחלקיו, היושב בארצנו, ושאתם מנהיגיו".

לדברי הנשיא, "ישנם כיום חברי כנסת לשעבר היושבים בביתם ומבכים מרה את החלטתם להצביע בעד פיזור הכנסת. העם הוציא כרטיס אדום והרחיק חלק מהשחקנים שעל המגרש. שלא יהיו לאף אחד אשליות, הפוליטיקה המשבשת חייבת להיפסק".

"גורלכם הפוליטי לא חשוב יותר מגורלם של הזקנה בבית החולים, של ילדי החינוך המיוחד, של ההרוגים באלימות במגזר הערבי, של תושבי הדרום, יהודים, ערבים, חרדים וחילונים, הזקוקים למיגון, ושל נשים הנזקקות למקלט. בעשרים ואחד הימים הללו, לא תהיו גוש או מפלגה, אתם תשבו איש איש לנפשו, עם מצפונו, ותצטרכו לענות על שאלה אחת בלבד: מהי חובתי כלפי מדינת ישראל? בהצלחה".

לאחר נאומו של הנשיא, עלה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ואמר כי "דבר לא השתנה בין מערכת הבחירות הראשונה והשניה, דבר לא ישתנה גם בפעם השלישית, הרביעית והחמישית". אדלשטיין פנה לפעילי המפלגות: "תדרשו מהח"כים – לשבת, לדבר, להתפשר - אף אחד לא רוצה עוד בחירות".

כאמור, לראשונה בישראל, אף מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה, והמנדט הושב אתמול לנשיא ריבלין בפעם השנייה מאז הבחירות בספטמבר. האפשרות האחרונה למנוע סבב שלישי תהיה להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת שלישי – לאו דווקא ראש מפלגה. מדבקות "פעם שלישית גלידה" הודבקו על ארטיקים וגלידות, שחולקו למבקרים בבית הנשיא לקראת ההכרזה על העברת המנדט לכנסת.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191121-1321' autoplay='0' credit='' desc='הגלידות שהוגשו בבית הנשיא' kid='1_3b6hb44x' duration='19'']

אתמול הודיע יו"ר כחול לבן, ארבע שעות לפני פקיעת המנדט שלו, כי כשל במלאכת הרכבת הממשלה - והחזיר את המנדט. בעוד זמן קצר ייתן הצהרה לתקשורת בגני התערוכה בתל אביב. בשיחתם הודה גנץ לנשיא על הסיוע בתהליך וביקש להמשיך ולהיעזר בו גם בהמשך הדרך. עוד הצהיר כי הוא "מחויב גם ב-21 הימים שנותרו להמשיך ולעשות כל מאמץ בכדי להרכיב ממשלה טובה לאזרחי ישראל".

"בשבועות האחרונים עשינו מאמצים כבירים להקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית", אמר בפתח דבריו. "הקמת ממשלה אינה רק משימה טכנית של חיבור אצבעות לרוב, היא שליחות ערכית מוסרית והיסטורית. מהיום שנכנסתי לחיים הציבורים התחייבתי לא להפנות גב ולא ראיתי בשליחות זו כלי להגשמת צרכים אישיים".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

מעט מוקדם יותר נאם נתניהו בישיבת כינוס סיעות המחנה הלאומי. ראש הממשלה פנה לגנץ פעם נוספת וקרא לו להקים ממשלת אחדות - עוד היום: "אני רוצה להודות לאביגדור ליברמן על שהסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט, ממשלה שנשענת על תומכי טרור. אני רוצה לשאול את גנץ ואשכנזי - איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה?".

"עשיתם מעשה שלא ייעשה. בני גנץ, עדיין לא מאוחר. בוא נשב ביחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקימים ממשלת אחדות לאומית", המשיך. "זה מה שישראל זקוקה לו. אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות. גנץ, תשתחרר מהווטו של לפיד. מה הוא מהלך קסמים עליך? תעשה את הדבר הנכון ובוא לממשלת אחדות". לפיד ענה לנתניהו בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "תפנים, אין שום וטו. כחול לבן מבוססת על דברים שאתה פשוט כבר לא זוכר איך הם נראים - עקרונות, ערכים, חברות, שיתוף פעולה, כבוד הדדי".