יו"ר ועדת הבחירות קבע: אסור למפלגות להציב מצלמות בקלפיות

השופט חנן מלצר החליט כי על הרשימות ייאסר להציב מצלמות, והורה להכין תוכנית להקמת יחידת מפקחים שיצלמו רק במקרים חריגים • הליכוד: בוחנים אפשרות לחקיקה שתאפשר את המהלך לפני הבחירות

זמן צפייה: 01:04

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, אסר הערב (שני) על המפלגות להציב מצלמות בקלפיות. זאת בתשובה לעתירה של כמה ארגונים שביקשו לאפשר את הצבת המצלמות. בעקבות הודעותו של מלצר, בליכוד הודיעו כי הם בוחנים אפשרות לחקיקה ראשית לפני הבחירות, במטרה לאפשר את הצבת המצלמות.

מלצר הורה להכין תוכנית פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף, ויפעלו רק במקרים חריגים.

בהחלטתו קבע מלצר כי בשעות ההצבעה יהיו רשאים אך ורק מזכיר ועדת הקלפי או מפקח טוהר הבחירות מטעם הוועדה בלבד, לצלם במקום הקלפי, ואך ורק במקרים חריגים, בהם יהיה חשד סביר לביצוע עבירה פלילית במקום הקלפי, ורק אם קיבל אישור קונקרטי לצילום זה מטעם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לפני הצילום. בכל מקרה – לעולם לא יצולם או יתועד בוחר מאחורי הפרגוד.

קלפי , בחירות 2019
קלפי | צילום: רויטרס

תוצרי צילום זה יועברו רק למשטרה או לייעוץ המשפטי לוועדת הבחירות המרכזית – והעברת התוצרים לכל אדם אחר, פרסומם במדיה כלשהיא או עיון בהם עלולה להיות עבירה פלילית. עוד הדגיש מלצר כי חברי ועדת הקלפי אינם רשאים לצלם בשום מקרה.

"לטעמי, אין כל הפרזה בחשיבות השמירה על טוהר הבחירות. טוהר הבחירות הוא המעניק לדמוקרטיה את חיותה, את אמון הציבור במוסדות השלטון הנבחרים, ונותן למוסדות השלטון הדמוקרטי את היכולת לפעול למען העם בשם העם שבחר אותם", כתב מלצר בהחלטתו. "משכך, ועדת הבחירות המרכזית תפעל ככל שלאל ידה לעשות כדי לשמור על טוהר הבחירות – ולהגשים את רצון הבוחרים, ובכלל זה למנוע ולהרתיע את מי שמבקשים להטות את התוצאות לטובתם, מחוץ לכללי המשחק הדמוקרטי".

יו''ר ועדת הבחירות חנן מלצר בטקס העברת תוצאות הבחירות
יו''ר ועדת הבחירות חנן מלצר | צילום: החדשות 13

עו"ד סאוסן זהר מעדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעורט הערבי בישראל, מסרה בתגובה: "ההחלטה מאשרת ומחזקת את הטענות שהשמענו כבר בחודש אפריל: מבצע הצבת המצלמות שיזם הליכוד בבחירות האחרונות היווה תיוג אתני פסול של האזרחים הערבים במטרה להרתיע אותם מלהצביע, ותיעוד מצביעים המגיעים לממש את זכות ההצבעה שלהם הינה פגיעה אסורה בפרטיותם ובזכותם החוקתית לבחור בחופשיות ובחשאיות. ההשגחה על הליך הבחירות היא נחלתה הבלעדית של ועדת הבחירות וההחלטה של השופט מלצר מעידה על כך שמבצע המצלמות של הליכוד בבחירות הקודמות היה פסול. זאת, משום שהוא נעשה בהיעדר הסמכה בחוק והוביל להפרעה להליך ההצבעה ביום הבחירות, דבר המגיע לכדי עבירה פלילית. מיד לאחר הבחירות היה על היועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחת חקירה פלילית בעניין, ולא קיימת הצדקה לכך שלמרות פניותינו הרבות בעניין, לא עשה זאת עד היום".

כזכור, בבחירות הקודמות הפעילה הליכוד מערך מצלמות בקלפיות. לפני כחודש פורסם בחדשות 13 שמפלגת הליכוד מעוניינת להרחיב את פעילות המצלמות בקלפיות השנויה במחלוקת. המפלגה הגדילה את התקציב במאות אלפי שקלים, וזה יעמוד על למעלה משני מיליון שקלים. הרחבת התקציב תאפשר העסקה של יותר "משקיפים", שישובצו ב-400 קלפיות במגזר הערבי, והפעם יפעלו בזוגות ולא ביחידים – באופן שיקשה למנוע מהם לצלם. במפלגה אף ביקשו מהמשטרה לאבטח את המשקיפים, כך שלא יהיה ניתן לתקוף אותם פיזית.