הליכוד תרחיב את פעילות המצלמות בקלפיות במגזר הערבי

לאור ההצלחה שרשמה המפלגה בבחירות באפריל, יוגדל התקציב למשקיפים בקלפיות, ויעמוד על יותר משני מיליון שקלים. בימים הקרובים ייפגשו נציגי המפלגה עם יו"ר ועדת הבחירות כדי להסדיר את המהלך

זמן צפייה: 01:04

ישראל בוחרת: בעקבות ההצלחה בבחירות באפריל, מפלגת הליכוד תרחיב את פעילות המצלמות בקלפיות השנויה במחלוקת. המפלגה הגדילה את התקציב במאות אלפי שקלים, וזה יעמוד על למעלה משני מיליון שקלים. הרחבת התקציב תאפשר העסקה של יותר "משקיפים", שישובצו ב-400 קלפיות במגזר הערבי, והפעם יפעלו בזוגות ולא ביחידים – באופן שיקשה למנוע מהם לצלם.

כעת מבקשים במפלגה מהמשטרה לאבטח את המשקיפים, כך שלא יהיה ניתן לתקוף אותם פיזית. בימים הקרובים יפגשו נציגי המפלגה את ראש ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, ויבקשו ממנו מכתב בו יפורט בדיוק מה מותר ומה אסור לפעילים לעשות בקלפיות, כך שאם יתפסו – יהיה להם אישור לפעולתם מהשופט. מלצר, מצידו, לא מתלהב לשתף פעולה עם הבקשה.

עוד בחדשות 13:

יוזם המצלמות בקלפיות – נתניהו; העלות – מיליון שקלים וחצי

הושג הסכם: מפלגות הימין ירוצו ביחד בבחירות הקרובות

אנשי התקשורת ינון מגל ושמעון ריקלין במגעים להצטרף לימין החדש

אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית
אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית | צילום: החדשות 13

ח״כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) שיגרה מכתב ליו״ר ועדת הבחירות, חנן מלצר, בעקבות החלטת הליכוד: "בעקבות פניה מטעם הליכוד לנקוט בצעדים ביום הבחירות בקלפיות מסוימות, כביכול למען שמירה על טוהר הבחירות, אני שולחת פניה זו. ועדת הבחירות המרכזית יחד עם משטרת ישראל אמונות על שמירת טוהר הבחירות ומניעת זיופים, בעוד היענות לבקשה שהגיעה מטעם הליכוד, משמעה דיכוי הצבעה. שגיא קייזלר ועופר ענבר שניהלו את המבצע המביש בבחירות האחרונות, התגאו בהישג של הורדת אחוז ההצבעה בחברה הערבית, וברור לכל כי מדובר בפרויקט דיכוי הצבעה פוליטי של מפלגת השלטון, נגד ציבור ששיעור ההצבעה ודפוסי ההצבעה שלו הם איום פוליטי מרכזי עליה. אני פונה אליכם בדרישה שלא להיענות לדרישות הליכוד, ולאסור הצבת מצלמות ומשקיפים מטעם מפלגת השלטון, וכל דרישה נוספת שהגיעה מטעמם".

שבועות לאחר הבחירות פורסם בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יזם בעצמו את מבצע "טוהר המידות", במסגרתו הציבו מצלמות נסתרות בקלפיות ביישובים ערביים, כאשר המיזם עלה מיליון שקלים וחצי. על פי מסמכים פנימיים שהגיעו לידי חדשות 13, הנפרסים על 40 עמודים של מצגת, עוד בישיבת המטה הראשונה לקראת הבחירות לכנסת ה-21, ראש הממשלה טען כי ייקח חסות על המיזם, שארגן משרד יחסי הציבור "קייזלר ענבר".

המבצע כלל 1,200 מצלמות ומכשירי הקלטה בקלפיות, 40 רכזי אשכולות בכל הארץ, 19 צוותי כוח עזרי ביטחוני – כלומר מאבטחים למקרה שיתקפו את הצלם, ולא פחות מ-33 ימי הדרכה והכנה לצוותים. נוסף לכך, מונו חמישה מפקדי חטיבה למבצע, שכל אחד מהם היה אחראי על תשעה רכזים, וכל רכז אחראי על 30 נציגי קלפי. שר העלייה והקליטה, יואב גלנט, היה האחראי בשטח על המבצע.

בליכוד טוענים כי בכך הם "מנעו את גניבת הבחירות וחיזקו את הדמוקרטיה", והם שואפים להעביר את חוק המצלמות בכנסת הבאה, כאשר המדינה תציב בכל קלפי מצלמה משלה. החשש הוא שהחרדים יטרפדו חוק גזה בעקבות הברית שלהם עם המפלגות הערביות - במסגרתה הם לא מצביעים זה נגד החוקים של זה.

מתוך מצגת פנימית של מטה הליכוד לקראת הבחירות | צילום: החדשות 13

כמה ימים לפני כן, נחשף כי יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, פנה לפני כשבוע ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לפתוח בחקירה פלילית בחשד לזיופים בקלפיות בבחירות לכנסת. זאת, בעקבות פנייתו של חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) בדבר שיבושים בקלפי בכפר כסרא-סמיע ובעפולה. כמו כן, מלצר ביקש להודיע על הממצאים תוך שלושה חודשים.

במכתב של מלצר נכתב כי הפנייה של ביטן "מגוללת שורה של מעשים, שחלקם מגיע לכאורה, על פי הטענות הכלולות בפנייה לכדי עבירות פליליות של ממש, כעולה מהדיווחים של חברי ועדות קלפי ומשקיפים מטעם רשימת הליכוד בקלפיות שהיו מוצבות בישובים הנזכרים בדיווחים". "רוב ההתרחשויות המתוארות מצדיקות, לכאורה, פתיחה של חקירות פליליות, ואני מבקש כי תורו לעשות כן לאלתר".

יו"ר הוועדה התייחס לסערה סביב המצלמות הנסתרות שהוצבו על ידי הליכוד בקלפיות ביישובים הערביים, אותן הורה מלצר להסיר, וכתב כי "נוכח החלטתי מיום הבחירות, בגדרה הוריתי על הפסקת השימוש במצלמות סמויות במקומות הקלפי וגם קבעתי סייגים ותנאים לשימוש בתוצרי המצלמות – ראוי כי המשטרה תרכז עתה את כל החומרים הנוגעים בדבר, ובהנחיית גורמי הפרקליטות, תבחן אם יש מקום לעיון תוצרים אלה".