נתניהו נגד ליברמן: הקרב על קולות העולים נמשך • פרשנות

ראש הממשלה מבין שישראל ביתנו עלולה להוות המכשול העיקרי בינו לבין כהונה נוספת, ובליכוד משקיעים מיליונים בניסיון להעביר אליהם מצביעים מהמפלגה. המלחמה האמיתית - בשבועיים שלפני הבחירות

זמן צפייה: 02:39

ישראל בוחרת: הקרב בין הליכוד לישראל ביתנו על קולות יוצאי ברית המועצות נמשך. זאת, בשל העובדה כי ראש הממשלה נתניהו מבין כי ליברמן הוא המכשול העיקרי שעומד בינו לבין כהונה נוספת.

התפיסה המדינית של העולים אומנם מזוהה עם הימין, אך מבחינה אזרחית רובם מחזיקים בעמדות שקרובות יותר לשמאל. לכן, ליברמן יכול לנווט את הקולות של בוחריו גם לעבר מחנה גנץ.

לעוד כתבות בנושא:

הסקר מוכיח שוב: רק ליברמן יכריע מי יהיה רה"מ הבא • פרשנות

חצה את הקווים: נאמנו לשעבר של ליברמן ייעץ לקמפיין הליכוד

קטעי הארכיון חושפים: היחסים המורכבים של ליברמן ונתניהו

נתניהו וליברמן
נתניהו וליברמן | צילום: עמוס בן גרשום לע''מ, רויטרס

נתניהו קיווה שליברמן ייחלש, אך בעוד בבחירות האחרונות הוא קיבל כ-40% מקולות יוצאי ברית המועצות שהצביעו, הסקרים האחרונים, שמנבאים לישראל ביתנו 10-9 מנדטים, מצביעים על כך שכעת יש לליברמן את תמיכתה של כמחצית מאוכלוסייה זו. בשל כך, מבין נתניהו שליברמן מהווה עבורו בעיה גדולה.

בעקבות תובנה זו, בליכוד העלו הילוך בקרב על קולות העולים. המאבק של הליכוד ברחוב הרוסי דומה לצבא מתוחכם שבא עם טילים מתוחכמים ומגלה שעליו להילחם בקלשונים ובמעדרים. כך למשל, בליכוד ניסו לטרגט את המצביעים של ליברמן בפייסבוק, אך גילו להפתעתם שרבים מהם כלל לא מתחזקים חשבון ברשת החברתית.

במפלגה החליטו להשקיע כחמישה מיליון שקלים במטה יוצאי ברית המועצות. בסבב הבחירות הקודם, לדוגמה, לא היה כלל סעיף תקציבי עבור ציבור זה. בליכוד יגייסו מאות אנשים שיגיעו לריכוזי אוכלוסייה, יתפקדו בבתים ויבקשו מאנשים לצאת ולהצביע עבורם. אולם, מה שראינו עד כה הוא רק קצה הקרחון. הקרב האמיתי צפוי להתחיל כשבועיים לפני הבחירות, אז המאבק צפוי להתחמם משמעותית.

ליברמן ונתניהו בשנות ה-90
ליברמן ונתניהו בשנות ה-90

לפני כשבועיים התמנה חבר הכנסת לשעבר, רוברט אילטוב, נאמנו לשעבר של אביגדור ליברמן, ליועץ לקמפיין הליכוד בנושא הקול הרוסי. בכנסת ה-20 שימש אילטוב ראש סיעת ישראל ביתנו בכנסת, אך לא נכלל ברשימת המפלגה לכנסת ה-21. בימים האחרונים פנו מהליכוד לאילטוב, וכעת הוא נענה להצעתם. מהליכוד נמסר בתגובה לדיווח: "איננו מתייחסים לצוות קמפיין הליכוד".

מפלגת ישראל ביתנו מסרה בתגובה כי "מחר צפוי נתניהו לפתוח 'יריד תעסוקה' ברחוב בלפור, לשם הוזמנו פליטי מפלגת 'ישראל ביתנו'. זה שלראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר הבריאות יש זמן בין איומי איראן, חמאס וחזבאללה, להקדיש מזמנו גם ל'איומי' 'ישראל ביתנו', מצביע על לחץ במטה הבחירות של הליכוד. נתניהו מחזר אחרי אנשינו בהווה ובעבר רק מתוך ידיעה ברורה שמפלגתנו היא הגורם היחיד הנהנה מאמון ומתמיכה רחבה ב'רחוב הרוסי'.

אביגדור ליברמן וחברי ישראל ביתנו בשער שכם
אביגדור ליברמן וחברי ישראל ביתנו בשער שכם | צילום: רויטרס

זהו אינו המינוי הראשון של ראש הממשלה במערכת הבחירות הנוכחית שנועד להיאבק במפלגתו של ליברמן. לפני כחודש וחצי מינה נתניהו את עו"ד אריאל בולשטיין ליועץ מיוחד לענייני יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר. בולשטיין, יליד ברית המועצות לשעבר, כותב בימים אלו עבור "ישראל היום", ולאחרונה התבטא בטוריו נגד יו"ר ישראל ביתנו.

"העלייה ממדינות אלה תרמה רבות להצלחת ישראל בעשורים אחרונים", אמר נתניהו על המינוי. "אך ישנם סוגיות רבות שדורשות טיפול מיוחד. ביחד נצליח לקדם פתרונות של פנסיות, דיור ציבורי ונושאים חשובים אחרים".

בתגובה למינוי של נתניהו, כתב ליברמן: "אתמול ראש הממשלה מינה יועצת לענייני בעלי חיים. היום לאחר פרסום הסקרים בכלי התקשורת, שבהם ישראל ביתנו משיגה 10 מנדטים, מינה יועץ לענייני עולים מברית המועצות לשעבר. זה מעיד שראש הממשלה נמצא בלחץ היסטרי וכנראה כבר מחר נשמע עוד בשורה - יועץ מיוחד לענייני דובים בקוטב הצפוני".