נתניהו בחברון: "העיר לא תהיה נקייה מיהודים – נישאר בה לנצח"

ראש הממשלה נשא דברים בטקס לציון 90 שנה למאורעות תרפ"ט, ברקע הבחירות המתקרבות, והדגיש את חשיבות התיישבות במקום בעיניו. "איננו באים לנשל אף אחד - אבל אף אחד לא ינשל אותנו"

זמן צפייה: 02:33

ראש הממשלה נתניהו הגיע היום (רביעי) לחברון ונשא שם נאום, שבו אמר כי "איננו באים לנשל אף אחד - אבל אף אחד לא ינשל אותנו. חברון לא תהיה נקייה מיהודים, נישאר בה לנצח". הדברים נאמרו במהלך טקס לציון 90 שנה מאורעות תרפ"ט.

הנאום, רובו ככולו, עסק בסקירה היסטורית של היישוב היהודי, ובחשיבותו עבור ישראל. "מי שחוללו את הטבח הנורא היו בטוחים שהם עוקרים אותנו אחת ולתמיד - הם טעו טעות מרה", אמר ראש הממשלה.

בתום דבריו, חברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק, המתמודדות מטעם מפלגת ימינה, צעקה על נתניהו: "דיברת על צדק הסטורי ואתה עושה אסון הסטורי". בעקבות הדברים, מאבטחים הוציאו את סטרוק מחוץ למתחם הטקס.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו בשומרון: "נחיל ריבונות על כל היישובים בגדה המערבית"

נתניהו מתכנן לבקר בחברון – איזו קבלת פנים מחכה לו שם?

דיווחים פלס': צה"ל נערך בכוחות מתוגברים לביקור נתניהו בחברון

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס לציון 90 שנים למאורעות תרפ''ט
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס לציון 90 שנים למאורעות תרפ''ט | צילום: חדשות 13

במקביל, סוכנות הידיעות הפלסטינית "ופא" ציטטה את דובר נשיאות הרשות הפלסטינית, נביל אבו רדינה, שמסר כי ביקורו של נתניהו בחברון מהווה הסלמה מסוכנת והתגרות ברגשות המוסלמים. אבו רדינה טען כי הם מזהירים מההשלכות המסוכנות של ביקור זה, אשר נעשה בכדי להרוויח קולות של הימין הקיצוני ואשר נעשה במסגרת תכניותיה של ישראל לייהד את העיר העתיקה בחברון, הכוללות גם את מערת המכפלה.

נוסף לכך אבו רדינה ציין כי הרשות הפלסטינית מטילה על ישראל את האחריות על הסלמה מסוכנת זו, אשר מטרתה, לדבריו, לגרור את האיזור למלחמה דתית והדגיש שעל הקהילה הבינלאומית להתערב על מנת לסים סוף להפרות של ישראל בחברון ובמערת המכפלה.

כוחות גדולים של צהל ומשטרה בחברון לקראת ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו
כוחות גדולים של צהל ומשטרה בחברון לקראת ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אמר שלודי

יו"ר העבודה-גשר, ח״כ עמיר פרץ אמר בתגובה לנאום נתניהו: "אדריכל ההפקרה החברתית מכיר רק פריפריה אחת - שבכלל אינה פריפריה: יהודה ושומרון, ושוכח את הפריפריה האמיתית אותה הוא מייבש. נסיונותיו של נתניהו לרצות את המתנחלים באים על חשבון שכונות ועיירות הפיתוח. הרחבת מפעל ההתנחלויות באה על חשבון קידום הרווחה של כלל האוכלוסייה הישראלית ועל חשבון הפריפריה החברתית".

מוקדם יותר היום נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקר במערת המכפלה ביום עיון לרגל מאורעות תרפ"ט ואמר: "חברון איננה מכשול בדרך לשלום, היא מבחן ליכולתנו לחיות יחד, יהודים וערבים, חיים הוגנים זה לצד זה. על מדינת ישראל לקדם את איכות חיי התושבים בכל האזור, לדאוג לשגשוגן ולצמיחתן של חברון ושל קריית ארבע, ולהקמת שכונות חדשות".

נשיא המדינה ביקר במערת המכפלה
נשיא המדינה ביקר במערת המכפלה | צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

על מאורעות תרפ"ט אמר: "עיר האבות הייתה לעיר הריגה. הקהילה היהודית העתיקה ששגשגה בעיר במשך מאוד שנים נמחקה". "כאן, בחברון עיר האבות, נוסדה זכותנו על הארץ כזכות צודקת ומוסרית, זכות קניינית שאין ולא יהיה עליה עוררין. מאז, ועוד אותו טבח אכזרי, שימשה העיר כאחת מארבע ערי הקודש".

ביום ראשון, לרגל פתיחת שנת הלימודים, ראש הממשלה הגיע לבית ספר ביישוב אלקנה ואמר: "אנחנו נחיל את הריבונות היהודית על כל היישובים בגדה המערבית כחלק מארץ ישראל וכחלק ממדינת ישראל". "אנחנו בונים כאן בתים חדשים - זה הבית הישן המקורי של עם ישראל ואנחנו נבנה עוד אלקנה", הוסיף ראש הממשלה. "אנחנו לא נעקור פה אף אחד. לא יהיה יותר גוש קטיף, לא יהיו יותר עקירות".