גורמים משפטיים בכירים: הניסיון להקדמת הבחירות נראה כמו ספין

הגורמים התייחסו להודעת הליכוד לפיה ראש הממשלה נתניהו "בוחן בכובד ראש" את יוזמת אדלשטיין לקידום המהלך. כחול לבן: "רה"מ מבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות ומחפש פתרונות קסם"

זמן צפייה: 01:09

ישראל בוחרת: גורמים משפטיים בכירים הגיבו הערב (שלישי) להודעת הליכוד לפיה ראש הממשלה נתניהו בוחן את הקדמת הבחירות, ואמרו כי "על פניו זה נראה כמו ספין".

כאמור, הליכוד מסרה הערב (שלישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס "בכובד ראש" ליוזמה לביטול הבחירות. זאת, בתגובה לדיווח בחדשות 12 לפיו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יוזם את המהלך. אולם, המפלגה לא הגישה בקשה לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע למהלך.

לעוד כתבות בנושא:

"הימין החילוני": רון קובי הקים מפלגה ויתמודד בבחירות הקרובות

יאיר גולן פועל לגייס ח"כים לשעבר בעבודה למפלגה החדשה של ברק

איילת שקד: "מתכוונת לחזור לכנסת בבחירות הקרובות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

יש לציין כי לכאורה אין היתכנות משפטית למהלך של עצירת הבחירות. יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, כבר אמר בדיונים שהאישור על חוק ההתפזרות של הכנסת בקריאה שלישית הוא מהלך שאין חזרה ממנו, אלא רק בנסיבות מיוחדות שאינן מאפשרות את עריכת הבחירות (כדוגמת מלחמה). גם זאת, לפי סעיף 9 א' לחוק יסוד הכנסת שקובע שגם בנסיבות אלה המהלך אפשרי רק באישור של 80 חברי כנסת, וקביעת תאריך אחר מוקדם ככל הניתן.

אולם, אדלשטיין טוען שמצא דרך לקדם את המהלך, זאת, על ידי שינוי החוק הקיים וחקיקת חוק "ביטול פיזור הכנסת" במצב כזה, ובהמשך להעביר את החוק החדש. בליכוד מעריכים כי הסיכוי למהלך נמוך.

אדלשטיין כתב בחשבון בטוויטר שלו: "המשך תהליך הבחירות-הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל שמפסידים מליארדים רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים. עשרות ח"כים מכל הסיעות פנו אלי למציאת פתרון לביטול פיזור הכנסת. מצאתי מתווה פרלמנטרי ויש אפשרות לבטל את הבחירות המיותרות בתולדות ישראל. חובתנו לאפשר לכנסת ה 21 להמשיך לתפקד".

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין
יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין | צילום: נועה גרייבסקי

כחול לבן הגיבה לדיווח ומסרה כי: "עוד ספין שנועד להשכיח מהציבור שנתניהו נכשל בהקמת ממשלה, העדיף את טובתו האישית וגרר במו ידיו מדינה שלמה לבחירות מיותרות. נתניהו מבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות ומחפש עכשיו פתרונות קסם. אנחנו הולכים לבחירות ובני גנץ יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב כי: "הפרסומים הערב מבהירים - נתניהו מפחד מגזר הדין הציבורי, ונתניהו משקר - אין שום משא ומתן עם כחול לבן".

גם מספר ארבע בכחול לבן, גבי אשכנזי, התייחס בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "עוד ספין מבית היוצר של נתניהו - אין שום משא ומתן עם כחול לבן. נתניהו גרר את המדינה לבחירות מיותרות וישלם את המחיר בקלפי".

גם שר האוצר משה כחלון, שחבר לאחרונה לליכוד, הגיב להודעת מפלגתו וכתב כי "הבחירות הקרובות מיותרות, יקרות ומזיקות למשק. כל יוזמה שתביא לביטולן מבורכת".

יו"ר הבית היהודי רפי פרץ כתב כי "ביטול הבחירות משמעותו ביטול הקיצוץ בתקציב החינוך. אני מברך ותומך ביוזמה שתחסוך מיליארדי שקלים למשק ותסייע ליציבות השלטונית במדינת ישראל".

יו"ר הימין החדש נפתלי בנט הגיב וכתב: "נתניהו, וגנץ, תתעשתו. מדינת ישראל אינה משחק ילדים. מה אתם עושים? נתניהו גרר את אזרחי מדינת ישראל לבחירות מיותרות בשביל צרכים אישיים, ואז, חודש אחרי מחליט לבטלם, וכעת בני גנץ נלחם בביטול בחירות מיותרות לצרכים אישיים? אתם משתקים את מדינת ישראל לשנה שלמה".

גם ממפלגת ישראל ביתנו נמסרה תגובה: "מה שמנחה את נתניהו הערב זו לא טובתה של מדינת ישראל, אלא הפחד לאבד את השלטון. דווקא נתניהו, שפעמיים בתוך חצי שנה פיזר את הכנסת, התחיל להפנים שאזרחי ישראל לא מקבלים את הגישה 'שאלוהים לשלטון בחרתנו'. אנו נתמוך אך ורק בממשלה רחבה, שתורכב משלוש המפלגות - ישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן".