נתניהו: "עשיתי הכול למנוע בחירות - ליברמן רצה להפיל הממשלה"

בתום הצבעת המליאה על פיזור הכנסת, תקף רה"מ את יו"ר ישראל ביתנו והצהיר כי "הוא לוקח מדינה שלמה לקלפי בשל גחמות אישיות - הוא חלק מהשמאל" • ליברמן: "מי שנושא באחריות - הליכוד בלבד"

זמן צפייה: 07:14

ישראל הולכת לבחירות: בתום הצבעת המליאה שנערכה הלילה (חמישי) ובה עבר החוק לפיזור הכנסת, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא חסכתי כול מאמץ כדי למנוע בחירות מיותרות. העם אמר את דברו, הוא קבע שאני אהיה ראש הממשלה, אבל ליברמן רצה להפיל את הממשלה - והוא גורר מדינה שלמה לבחירות, בפעם השנייה בשמונה חודשים".

"60 מתוך 65 מנדטים שניתנו לימין עשו בדיוק את מה שהבטיחו לעשות - ומפלגה אחת עשתה את ההפך הגמור", הצהיר ראש הממשלה. "ליברמן הוליך שולל את מצביעיו. הוא הציב דרישה לאחר דרישה, ובכל פעם שהן נענו – עלתה דרישה חדשה. סגרנו עם כל המפלגות חוץ מאחת. ליברמן לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת, והוא עושה את זה משיקולים של לקושש עוד כמה קולות. בגלל גחמות אישיות הוא גורר מדינה שלמה לעוד חצי שנה של בחירות – אחרי שגרר אותנו כבר פעם אחת. ליברמן הוא עכשיו חלק מהשמאל".

עוד בחדשות 13:

סוף לכנסת ה-21: ישראל הולכת לבחירות חוזרות ב-17 בספטמבר

דקה אחר דקה: כך נראו 12 השעות במליאה – שהסתיימו בבחירות

בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת
בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת

נתניהו המשיך לתקוף את יו"ר ישראל ביתנו: "לא יאמינו לו עוד פעם. כבר מבינים את הטריק. פשוט קשה להאמין: לוקחים את מדינת ישראל, שורפים מיליארדים, ומשתקים מדינה קרוב לשנה בגלל אמביציה פרטית של אדם אחד". עוד סויף ראש הממשלה כי "יש לנו דברים מאוד חשובים לעשות. אני עובד זמן מה על הקמת ועדה משותפת לרוסיה, ארה"ב וישראל, שתדון על כל הסוגיות באזור. מעולם בתולדות ישראל לא היה דבר כזה. אלה הדברים שאנחנו צריכים לעשות עכשיו - ולא לרוץ לבחירות מיותרות בזבזניות שאף אחד לא צריך. אנחנו ננהל מסע בחירות חד, בהיר, ובו ננצח".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס אף הוא לתוצאות הצבעת המליאה. "במקום להקים ממשלה, ואם לא מצליחים בפעם הראשונה מעבירים למישהו אחר - מפעילים סעיף בחוק, מפזרים את הכנסת ומחזירים את המדינה לשלושה חודשים מטורפים עם מאות מיליוני שקלים, שבמקום שיושקעו בדברים חשובים יושקעו פעם נוספת בבחירות שיביאו אותנו לאותו מקום. כל זה קורה בגלל שתי מילים בלבד: מבצר משפטי", הצהיר גנץ.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190530-0056' autoplay='0' credit='' desc='בני גנץ לאחר הצבעת הכנסת' kid='1_0b8mw16k' duration='72'']

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "לצערי מדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות בגלל סירובן של הליכוד והמפלגות החרדיות לקבל את הצעת 'ישראל ביתנו' ולהצביע על חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית בנוסח המקורי כפי שעבר בקריאה הראשונה, כשהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. במקום זה הוצעו הצעות שונות ומשונות במטרה אחת- למשוך זמן ולמוסס או לרוקן את החוק מתוכן. מי שנושא באחריות על כך שמדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות היא הליכוד בלבד".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190530-0055' autoplay='0' credit='' desc='אביגדור ליברמן עם תחילת ההצבעה בכנסת' kid='1_y135tgcd' duration='136'']

יו”ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, הצהיר לאחר ההחלטה לפזר את הכנסת כי "קיום בחירות חדשות, כחודש אחרי הבחירות האחרונות, מנוגד לרצון העם ולכל היגיון בריא. מדובר בכפייה פוליטית ללא שום סיבה אמיתית, תוך בזבוז משווע של מיליארדים מיותרים שיכולים ללכת לדברים חשובים כמו תוספת משאבים למערכת הבריאות, לחינוך או כול מטרה אחרת לטובת הציבור".

לדברי ליצמן, "השימוש הציני בחוק הגיוס הוא תירוץ מקומם שנועד לבלבל את הציבור, במטרה להסית נגד הציבור החרדי ולגרוף הון פוליטי על גביו. ברור לכל אחד שלא נוכל להסכים לשום חוק שמגביל לומדי תורה בישראל. מי שמנסה לכפות על יהדות התורה יעדי גיוס ומכסות בחוק, בניגוד לאמונתנו, בניגוד להוראות שקיבלנו ממועצת גדולי התורה – חותר נגד ממשלת ימין ופועל ממניעים פוליטיים להפיל את ראש הממשלה מסיבות אחרות".

ליצמן הדגיש כי "יחד עם ראש הממשלה נתניהו וצוות המשא ומתן של הליכוד הפכנו כל אבן בדרך למניעת בחירות חדשות. לצערי דחה אביגדור ליברמן כל פשרה וכל ניסיון להידברות והסכמה. במקום זאת, יצא למסע הסתה פרוע ומשמיץ, נגד הציבור החרדי ומנהיגיו, תוך האשמה בדברים שלא היו ולא נבראו. ההיסטוריה תשפוט הובלת מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת והזויה, תוך ניסיון להסית בין האוכלוסיות והמגזרים, בניגוד לרצון רוב העם".

נתניהו, ליצמן וליברמן
נתניהו, ליצמן וליברמן | צילום: רויטרס

כזכור, בתום דיון של 12 שעות במליאה, אושר הלילה החוק לפיזור הכנסת ה-21. 74 חברי כנסת תמכו בהצעה, 45 התנגדו. הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, כולנו, איחוד מפלגות הימין, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל הצביעו בעד ההצעה. ואילו, כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו. רק ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לא נכח בהצבעה.

עם תחילת ההצבעה, אמר ליברמן כי "ישראל לצערי הולכת לבחירות בגלל סירובו של הליכוד לקבל את הצעת ישראל ביתנו ולהצביע על חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית כפי שהיה במתכונתו המקורית. כניעה מוחלטת. אנחנו השותפים הטבעיים לממשלת ימין, לא נהיה שותפים לממשלת הלכה".

הליכוד התכנסה בהרכב מלא בישיבה סגורה, בה ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא מפעיל מאמצים אחרונים לפתרון המשבר. בתום הישיבה, רה"מ אמר לחדשות 13: "נשארו עוד 48 דקות". נוסף לכך, ראש הממשלה אמר בישיבת הסיעה: "נראה שהולכים לבחירות. נהיה חדים כתער. בחירות מיותרות, יקרות. לקחת את המדינה ולהכניס אותה למערבות. ובשביל מה? פשוט לא יאומן".

הכנסת
הכנסת | צילום: צילום מסך מהמהדורה המרכזית

מוקדם יותר היום, הליכוד הודיעה כי היא מסרה הצעה אחרונה למפלגות החרדיות ולישראל ביתנו על מנת "למנוע בחירות מיותרות", אך ליברמן והחרדים דחו את ההצעה. ממפלגת ישראל ביתנו נמסר: "ההצעה שלנו ידועה והיא עדיין בתוקף". כמו כן, יו"ר יהדות התורה וסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מסר: "לא ניסוג מעבר למה שהסכמנו לו. עדיין מאמין שניתן להקים ממשלה. אני בדרך לחתום על ההסכם הקואלציוני".

במקביל, במטרה למנוע הקמת הממשלה, האופוזיציה פעלה לזרז את ההצבעה - הסירה את כל בקשות הדיבור וסיימה לנמק את ההסתייגות לחוק לפיזור הכנסת. מיד לאחר מכן, עלה ח"כ יואב קיש (הליכוד) ומרבית חברי האופוזיציה בחרו לעזוב את המליאה.