נתניהו: "היום הכול מתועד"; היועמ"ש: "התנגדותי אינה עקרונית"

בפתח ישיבת הממשלה בעניין חוק המצלמות הצהיר רה"מ כי "מצלמות לטוהר הבחירות זה שקוף וצודק". מנדלבליט השיב: "אני בעד מצלמות אך נגד החוק המוצע - צריך לדעת לעשות זאת נכון"

זמן צפייה: 01:25

תשעה ימים לבחירות: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה בה תיערך ההצבעה על חוק המצלמות כי "כל אחד מצלם. הכול בסטורי. אז דווקא את אולם הקלפיות אי אפשר לצלם? מצלמות לטוהר הבחירות זה שקוף וזה צודק".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שבצעד חריג השתתף גם הוא בישיבה על מנת להביע את התנגדותו למהלך, הצהיר: "אני לא מתנגד עקרונית למצלמות - עשיתי דיונים כדי לקדם את החוק כי סברתי שדווקא נכון שיהיו מצלמות. יחד עם זאת, אחרי שקראתי את חוות דעת יו"ר ועדת הבחירות, שאומרת שזה יגרום לאי סדרים ביום הבחירות, אני נגד החוק המוצע. ‏אני בעד מצלמות - אבל צריך לדעת איך לעשות את זה נכון".

לכתבות נוספות בנושא >> 

היועמ"ש יזהיר את השרים: חוק המצלמות ישבש את הבחירות

אשכנזי: "חוק המצלמות – ספין של נתניהו שמטרתו החלפת היועמ"ש"

ישראל כץ: "המצלמות בקלפיות נדרשות – לא מבין את ההתנגדות לכך"

מנדלבליט, נתניהו
מנדלבליט, נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום/לע''מ, רויטרס

טרם הישיבה, כתב רה"מ בחשבון הטוויטר שלו: "עולם הפוך. אני, שמבקש לשמור על טוהר הבחירות ולמנוע זיופים, מכונה על ידי לפיד וגנץ כ'רודן'. מנגד, מי שמתנגדים לשקיפות ולמניעת זיופים בבחירות, מציגים את עצמם כ'דמוקרטים'. בדיחה!".

בתוך כך, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לחוק המצלמות בסיור במעלה אדומים ואמר כי "ברור שעבור נתניהו נושא המצלמות זה תחליף ל'ערבים נוהרים לקלפיות', וכמו שהוא רץ והתנצל מול הערבים אז, ברור שבמקרה הזה יש תיאום מוחלט בין הרשימה המשותפת לליכוד. שתיהן בעלות אינטרס עליון ללבות את האש וכל הזמן להתקוטט על הנושא". כמו כן, ליברמן ציין כי בכוונתו לתמוך בחוק, על אף שלדבריו "ברור שהוא לא יעבור".

"בנושא המצלמות יש תיאום מוחלט בין הערבים, אותם הערבים שנתניהו כל כך חושש מהם, לבין מפלגת הליכוד, בין איימן עודה לנתניהו" טען ליברמן. כמו כן, הוא הוסיף שלצד חוק המצלמות יש להעביר חוק חובת הצבעה: "חייבים לעשות מהלך נוסף ולחוקק חוק חובת ההצבעה. אין שום סיבה שאותם אנשים שמקבלים חופש ביום הבחירות לא ימלאו אחרי החובה האזרחית. בהרבה מדינות זה נהוג".

אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית
אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית | צילום: החדשות 13

בד בבד, השר אופיר אקוניס התייחס גם כן לחוק המצלמות ואמר כי "צריך לפקח על אופן הספירה. השמאל משקר כשמדברים על פיקוח על הבחירות עצמן. הם צריכים להסביר מדוע הם מתנגדים לצילום של הספירה. ההליך המהיר נכפה עלינו משום שעמדת ועדת הבחירות המרכזית קבעה סוג של עמדה שחייבה אותנו לחקיקה. נכון שאנחנו תשעה ימים לפני הבחירות, אם היינו יודעים את זה לפני הזיופים של הבחירות שהיו ככל הנראה בבחירות באפריל – החוק היה נחקק תשעה חודשים מראש". את הדברים אמר בריאיון עם אילה חסון ברדיו 103fm.

גם משה פייגלין יו"ר זהות לשעבר שחבר לאחרונה לליכוד כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "תיעוד מצולם של הקלפי לבדה, ההצבה, ועד סיום הספירה והדיווח - הוא צעד בונה אמון, המאיר באור יקרות את ההליך הדמוקרטי. מי שמתנגד לו, מעדיף משום מה את החשכה".

חברת הכנסת מרב מיכאלי התייחס גם היא לחוק המצלמות ותקפה את נתניהו בחשבון הטוויטר שלה: "היועמש יזהיר שחוק המצלמות ישבש את הבחירות. אבל זה בדיוק מה שנתניהו רוצה - לשבש כדי למשול. אם לא נתעורר בשבוע הקרוב, לא תישאר לנו דמוקרטיה".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: חדשות 13

כאמור, ממשלת המעבר תעלה היום להצבעה את חוק המצלמות – הצעת החוק שתאפשר למפלגות להציב מטעמן אמצעי תיעוד בקלפיות. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יגיע לישיבת הממשלה ויציג בפני השרים את התנגדותו למהלך, בניסיון לשכנעם לא לתמוך בחוק.

היועמ"ש אומנם תומך בהצבת מצלמות, אך מתנגד למהלך בשל הליך החקיקה המהיר, וכן מכיוון שהחוק עלול להקשות על ועדת הבחירות המרכזית ביום הבחירות. מנדלבליט כבר הודיע כי קיימת מניעה חוקית להעביר את החוק. ייתכן שמבחינה פוליטית יימצא רוב להצעה, אבל בג"ץ צפוי לפסול אותה במידה שתעבור.

כזכור, חוק המצלמות הוא חוק שנוי במחלוקת, כאשר הליכוד טוענת כי אלה שמתנגדים לו מזייפים תוצאות, או שנהנים מאלה שמזייפים, ולמעשה מנסים "לגנוב את הבחירות", ואילו בשמאל מאשימים כי מדובר במהלך מסית נגד המגזר הערבי, שנועד לייצר מצג שווא לפיו בקלפיות שבמגזר אירעו זיופים בכמות חריגה.