גנץ לבלוק הימין: אפשרו לנתניהו לנהל מו"מ ישיר ללא מחויבות

יו"ר כחול לבן התייחס לפלונטר הפוליטי, תקף את התנהלות רה"מ ופנה לגוש הימין: "כולכם אנשים אחראים – אתם באמת מוכנים לגרור את ישראל למערכת בחירות שלישית". מחר: גנץ וריבלין ייפגשו

זמן צפייה: 01:25

הפלונטר הפוליטי: יו"ר כחול לבן, בני גנץ, פנה היום (שישי) לחברי בלוק הימין בפוסט שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו, וקרא להם: "שחררו את נתניהו ממחויבותו לבלוק - ואפשרו לו לנהל מו"מ ישיר. כולכם אנשים אחראים - אתם באמת מוכנים לתת לנתניהו לגרור את ישראל למערכת בחירות שלישית?". בתוך כך, מחר ייפגש גנץ עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בפגישה שנקבעה לבקשתו.

גנץ התייחס למגעים להרכבת ממשלה, ולמועד הקרב של פקיעת המנדט. "בעוד חמישה ימים יסתיים פרק הזמן שניתן לי על ידי הנשיא להקים ממשלה", כתב. "אני פועל בנחישות להקים ממשלת אחדות רחבה וליברלית כפי שהציבור רוצה ובחר. במקביל אני לא מזניח שום אופציה לממשלה אחרת".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ליברמן: לא כל ראשי כחול לבן התחייבו שיקבלו את מתווה הנשיא

חשיפת חדשות 13: מתווה הנשיא המלא שהוצג לגנץ ונתניהו

"גם את היהודים בשואה שחטו": חקירת שרה נתניהו בתיק 4000

בני גנץ, בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

"מחר אפגש עם נשיא המדינה לבקשתי, בכדי לדון איתו על האתגרים בהרכבת הממשלה ובכדי להסתייע בעצתו", המשיך גנץ. "אתמול נפגשתי עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. דנו באפשרויות שעל הפרק - וישנן אפשרויות כאלו. אני מעריך מאוד את עמידתו של ליברמן על עקרונותיו, והרצון שלו להקים ממשלת אחדות כפי שגם אני פועל להקים. אני מקווה שבשבוע הבא, נוכל לקדם מתווה משותף שימנע בחירות מיותרות ויקרות".

עוד תקף גנץ בדבריו את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "לצערי לא חלה שום התקדמות השבוע במשא ומתן עם הליכוד. כנראה שהלהט של נתניהו להרוויח עוד כמה חודשים על כיסא ראש הממשלה בוער בו יותר מאשר הדאגה לאזרחי ישראל. נתניהו רוצה בחירות -  אחרת אי אפשר להסביר את ההתנהלות שלו. נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח לך אם בשל ההחלטה על כתב אישום תכניס את ישראל לסחרור נוסף. גם אתה יודע היטב בתוך תוכך, שראש ממשלה שהולך לבית המשפט בבוקר, לא יכול לנהל את הקבינט בערב. שים את ישראל לפני הכל, בוא למו׳׳מ מהיר, בלי בלוק החסינות, ונהיה מוכנים לפשרות שיעמדו בעקרונותינו".

בתגובה לדברי גנץ, נמסר מהליכוד בתגובה: "הליכוד פונה ליאיר לפיד לשחרר את בני גנץ מהתחייביותו לגוש".

יור כחול לבן בני גנץ בכנס פעילים
יו''ר כחול לבן בני גנץ בכנס פעילים | צילום: חדשות 13

צמרת מפלגת כחול לבן נמצאת בימים אלו לקראת הכרעה דרמטית באשר לשאלת הנכונות לשבת בממשלה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך הדיונים הפנימיים במפלגה, הועלה גם תוכן השיחות שהוא ניהל עם נתניהו, בתיווך הנשיא – במסגרת הניסיונות להקים ממשלת אחדות.

מתווה הממשלה שהציע ריבלין, שפורסם אתמול בחדשות 13, נותן מענה לשלוש שאלות מרכזיות: מתי ייצא נתניהו לנבצרות, מה יהיה אופייה והאם הממשלה השוויונית תכלול את כל הגוש הימין.

באשר לשאלת הנבצרות, ישנן שלוש אפשרויות לתאריך הכניסה לנבצרות: ביום הודעת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום, שצפויה להתפרסם בשבועות הקרובים, עם הגשת כתב האישום – מועד שעשוי לקרות עם כמה חודשים והאפשרות השלישית היא עם פתיחת המשפט – יתכן בעוד כשנה.

במהלך השיחות, אמר נתניהו לריבלין ולגנץ: "זהו מתווה הוגן, הנבצרות תכנס לתוקף עם פתיחת המשפט". ריבלין מטיח בנתניהו: "פשרה פירושה שתיפגשו באמצע", ומצביע על האפשרות השנייה – יציאה לנבצרות עם הגשת כתב האישום.

הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ
הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ | צילום: חיים צח, לע''מ

גם על עומק הנבצרות יש לנתניהו אפשרות מועדפת, והוא אומר בשיחה: "הרעיון של ריבלין מצוין. בעצם שנינו נהיה ראשי ממשלה יחדיו!". גם לכך ריבלין מתנגד: "אדוני מרחיק לכת. לא יכולים להיות שני ראשי ממשלה יחדיו. גנץ יהיה ממלא מקומך, וברגע שתיכנס לנבצרות – תפורק מכל הסמכויות".

נושא נוסף שנידון במהלך השיחות עוסק באפשרות להכניס את כל הגוש הימין לממשלה. על כך מציע ריבלין: "בלי פסילות ובלי חרמות, כל המפלגות לגיטימיות. השוויוניות תתבטא במספר השרים".

סוגייה נוספת שהופכת את המשא ומתן למורכב יותר, היא שאלת החסינות. כתב האישום יוגש רק לאחר שנתניהו יסיים את הליכי החסינות שלו, ובכחול לבן חוששים שיעשה כל שביכולתו כדי לדחות את סיום התהליך, ומבקשים להכניס התייחסות לכך בהסכם. נתניהו הודיע כי אינו מסכים לכלול את נושא החסינות בהסכמים.