חשיפת חדשות 13: מתווה הנשיא המלא שהוצג לגנץ ונתניהו

על פי הפשרה שהציע ריבלין, רה"מ יצא לנבצרות עם הגשת כתב האישום – ויפורק מסמכויותיו. בכחול לבן חוששים מהאפשרות של הליכי חסינות מצד נתניהו, אך הוא מסרב להכניס התייחסות אליהם בהסכם

זמן צפייה: 03:55

הפלונטר הפוליטי: צמרת מפלגת כחול לבן נמצאת בימים אלו לקראת הכרעה דרמטית באשר לשאלת הנכונות לשבת בממשלה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך הדיונים הפנימיים במפלגה, הועלה גם תוכן השיחות שהוא ניהל עם נתניהו, בתיווך הנשיא – במסגרת הניסיונות להקים ממשלת אחדות.

מתווה הממשלה שהציע ריבלין נותן מענה לשלוש שאלות מרכזיות: מתי ייצא נתניהו לנבצרות, מה יהיה אופייה והאם הממשלה השוויונית תכלול את כל הגוש הימין.

באשר לשאלת הנבצרות, ישנן שלוש אפשרויות לתאריך הכניסה לנבצרות: ביום הודעת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום, שצפויה להתפרסם בשבועות הקרובים, עם הגשת כתב האישום – מועד שעשוי לקרות עם כמה חודשים והאפשרות השלישית היא עם פתיחת המשפט – יתכן בעוד כשנה.

עוד בחדשות 13:

ליברמן: לא כל ראשי כחול לבן התחייבו שיקבלו את מתווה הנשיא

צמרת כחול לבן דנה בממשלת אחדות; יעלון: לא אכהן כשר תחת רה"מ

הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ
הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ | צילום: חיים צח, לע''מ

במהלך השיחות, אמר נתניהו לריבלין ולגנץ: "זהו מתווה הוגן, הנבצרות תכנס לתוקף עם פתיחת המשפט". ריבלין מטיח בנתניהו: "פשרה פירושה שתיפגשו באמצע", ומצביע על האפשרות השנייה – יציאה לנבצרות עם הגשת כתב האישום.

גם על עומק הנבצרות יש לנתניהו אפשרות מועדפת, והוא אומר בשיחה: "הרעיון של ריבלין מצוין. בעצם שנינו נהיה ראשי ממשלה יחדיו!". גם לכך ריבלין מתנגד: "אדוני מרחיק לכת. לא יכולים להיות שני ראשי ממשלה יחדיו. גנץ יהיה ממלא מקומך, וברגע שתיכנס לנבצרות – תפורק מכל הסמכויות".

נושא נוסף שנידון במהלך השיחות עוסק באפשרות להכניס את כל הגוש הימין לממשלה. על כך מציע ריבלין: "בלי פסילות ובלי חרמות, כל המפלגות לגיטימיות. השוויוניות תתבטא במספר השרים".

סוגייה נוספת שהופכת את המשא ומתן למורכב יותר, היא שאלת החסינות. כתב האישום יוגש רק לאחר שנתניהו יסיים את הליכי החסינות שלו, ובכחול לבן חוששים שיעשה כל שביכולתו כדי לדחות את סיום התהליך, ומבקשים להכניס התייחסות לכך בהסכם. נתניהו הודיע כי אינו מסכים לכלול את נושא החסינות בהסכמים.

רה''מ בדיון מיוחד לציון 25 שנים להסכם השלום עם ירדן
רה''מ בדיון מיוחד לציון 25 שנים להסכם השלום עם ירדן | צילום: ערוץ הכנסת

מוקדם יותר היום (חמישי) פרסם נתניהו סרטון שבו הוא פונה ישירות ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "אני בהחלט מאמין שאין שום סיבה ללכת לבחירות. אפשר להקים ממשלת אחדות לאומית, אבל לפני הפגישה שלי עם אביגדור ליברמן, אני רוצה לשאול אותו פשוטה ולקבל תשובה ברורה", אמר והמשיך. "איווט, האם אתה וסיעתך תצביעו נגד הקמת ממשלה שנשענת על תמיכתכם או הימנעותם של חברי הכנסת מהרשימה הערבית המשותפת, שאתה הגדרת אותם כ'גיס חמישי'".

"אני רוצה לדעת את האמת. אתה באמת מוכן לסכן את ביטחון ישראל ולהקים ממשלה שנשענת על אחמד טיבי ואיימן עודה? מספיק עם המשחקים המסוכנים האלה. תן לי תשובה ברורה - כן, או לא?"

עמיר פרץ
עמיר פרץ | צילום: יח''צ

בתוך כך, יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ, אמר היום כי חלה התקדמות משמעותית במשא ומתן בין מפלגתו לבין כחול לבן. "הגענו להסכמות דרמטיות בנושא העלאה משמעותית של שכר המינימום במשק, הגענו גם לסיכום על הפסקת ההעסקה הקבלנית בשירות הציבורי בדגש על מורי הקבלן", אמר. "אנחנו עדיין בעיצומו של המשא ומתן. יש עוד נושאים רבים שנמצאים בדיון ואנחנו מתכוונים להשיג עבורכם, עבור כל אזרח בישראל, הישגים נוספים. אנחנו נחושים לצמצם את הפערים האדירים בחברה בישראלית".

מוקדם יותר היום נפגש יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יו"ר כחול לבן בני גנץ. בתום הפגישה אמר ליברמן כי "חסרה לו הודעה חדה וברורה של כל בכירי כחול לבן שהם מתחייבים לקבל את מתווה הנשיא". לדבריו, "מנתניהו שמענו שהוא לא מקבל את הצעתי, פה לא שמעתי 'לא', אבל גם לא שמעתי 'כן' בצורה חיובית - זה מאוד חסר".

בני גנץ ואביגדור ליברמן
בני גנץ ואביגדור ליברמן | צילום: כחול לבן

"אני אמשיך לעשות את כל המאמץ למנוע מערכת בחירות שלישית ולהקים ממשלה לאומית רחבה", המשיך יו"ר ישראל ביתנו. "קודם כל שתוקם ממשלה מהסוג הזה. האתגרים הביטחוניים והכלכליים להערכתי כל כך גדולים, שכל בר דעת מבין שאין דבר גרוע יותר מלדלדר את כל המדינה למערכת בחירות".

בני גנץ אמר בסיום הפגישה: "למיטב שיפוטי נתניהו שומר את הגוש וחותר לבחירות. אני הבהרתי את העמדה שלי לגבי האפשרויות שעל הפרק - אני מוכן לשקול כל אופציה שתעמוד בעקרונות שלי בהיבטי כתב אישום. קבענו להיפגש בתחילת שבוע הבא פעם נוספת. אנחנו לא רוצים לראות בחירות ונעשה כל מאמץ עד הרגע האחרון. היה שיח טוב ונמשיך ונפעל במשותף".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בסיור בבקעת הירדן
שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בסיור בבקעת הירדן | צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון

אתמול קיימו בכחול לבן פגישה של ארבעת בכירי המפלגה, על מנת לדון באפשרות לשבת בממשלת אחדות לפי מתווה הנשיא עם הליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ח"כ משה (בוגי) יעלון, אמר במהלך הפגישה כי הוא שולל כל ישיבה בממשלה עם נתניהו בשל כתבי האישום נגדו וכן בגלל ההיכרות האישית עם ראש הממשלה. עוד ציין שר הביטחון לשעבר כי לא יהיה מוכן לכהן בתפקיד שר בממשלת אחדות כזאת, אך הוסיף כי אם גנץ ייכנס לשערי הממשלה, ייכנס גם הוא. מכאן, ניתן להבין שישנה גמישות כלשהי במפלגה להקמת ממשלת אחדות.

רביעיית כחול לבן לאחר פרסום תוצאות המדגמים
רביעיית כחול לבן לאחר פרסום תוצאות המדגמים

בצל ההסלמה, ביקר גנץ ביום רביעי בשדרות, וקיים פגישה עם ראש העיר אלון דוידי ובכירים נוספים. במהלך הפגישה התייחס למאמצים להרכבת הממשלה ואמר: "אני חושב שאחדות היא חשובה למדינת ישראל. אמרתי זאת בעבר, אני מכוון לאחדות ועושה את כל המאמצים", אך סייג את דבריו ואמר: "אני מציע שלא לקחת אירוע נקודתי ולעטוף בו את הכל. שלמות ואחדות אמורה לשרת יותר מאירוע נקודתי, חמור ככל שיהיה".

בתחילת השבוע, ובטרם תחילת סבב ההסלמה הנוכחי, נאם נתניהו בוועידת בני עקיבא ומקור ראשון, ותקף את הרעיון של ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות. בנאומו, פנה נתניהו לגנץ ואמר כי "הקמת ממשלה שתהיה תלויה באחמד טיבי ואיימן עודה - זו סטירת לחי ישירה בפרצופם של חיילי צה"ל".

"יש ממשלה אחת שחייבים להקים - ממשלת אחדות לאומית רחבה, ויש ממשלה אחרת שאסור להקים - ממשלת מיעוט שנתמכת ותלויה במפלגות הערביות", אמר נתניהו לגנץ. "היית הרמטכ"ל במבצע צוק איתן, ניהלנו אותו יחד. אתה זוכר מה עשה אחמד טיבי במהלך המבצע? הוא קרא בשמות המחבלים שחוסלו בעזה. הוא אמר שצה"ל מבצע פשעי מלחמה".