הקרב על ההפגנות: היום יתחדש הדיון בכנסת על הגבלת המחאה

ועדת החוקה תתכנס פעם נוספת ותדון באפשרות להגביל הפגנות לטווח של קילומטר. הליכוד צפויה לוותר על הניסיון לאסור הפגנות אחרי הסגר. במקביל, שיירת רכבים תעלה לכנסת במחאה על חוק הקורונה

זמן צפייה: 03:02

לאחר שביום שישי לא הושגה הסכמה בנוגע למתווה ההפגנות במהלך הסגר, היום (רביעי) יתחדש הדיון בוועדת החוקה בניסיון לאשר באופן סופי את התיקון לחוק הקורונה. משמעותו של התיקון היא שניתן יהיה להגביל את ההפגנות לטווח של קילומטר בלבד ממקום המגורים, ולקיימן בקפסולות.

כזכור, הדיון שנערך בעניין ביום שישי נקטע וההצעה לא עלתה להצבעה בכנסת. זאת לאחר שהאופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות. מן הצד השני, גם חברי כנסת מהליכוד הגישו הסתייגויות – בניסיון להחמיר את ההגבלות על הפגנות עוד יותר. לקראת חידוש הדיון מחר, צפויים חברי הכנסת מהליכוד להסיר את ההסתייגויות ולוותר על הניסיון לאסור הפגנות אחרי הסגר – כדי שניתן יהיה לקדם את ההליך ולהעביר את ההצעה להצבעה במליאה.

בין הליכוד וכחול לבן יש הסכמה לקדם מחר את העיסוק בסוגיה, וזאת לאחר שבכחול לבן התנגדו לניסיון של הליכוד להגביל את ההפגנות במסגרת תקנות חירום. במקביל, מופעל לחץ רב על חברי מפלגתו של גנץ בניסיון לשכנעם לא להסכים לתיקון החוק.

עוד בחדשות 13:

גנץ: לא יהיו תקנות לשעת חירום להגבלת ההפגנות, אנו לא בקיסרות

שיירת רכבים תעלה לכנסת במחאה על חוק הקורונה: "לא נעמוד מנגד"

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: רויטרס

במקביל להתחדשות הדיון, שיירות רכבים ממספר מוקדים ברחבי הארץ צפויות לצאת מחר לכביש 1 שבאיזור לטרון בסביבות השעה 10:30, ומשם להמשיך לכיוון הכנסת בירושלים. מטרת האירוע, כך לפי דברי המארגנים, היא: "מחאה על הניסיון של הנאשם למנוע באמצעות חוק הקורונה הדרקוני את ההפגנות נגדו בבלפור".

עוד נמסר מארגוני המחאה השונים כי "נתניהו עושה הכל כדי למנוע את ההפגנות בבלפור כי הן חושפות את השקרים שהוא מנסה להסתיר ואת העובדה שהוא אחראי למחדל הקורונה החמור. לא נעמוד מנגד כאשר הכנסת מחוקקת חוק אנטי דמוקרטי בשירות הנאשם. נעלה מחר לירושלים ונילחם על החופש והשיוויון".

כזכור, מחאה דומה התקיימה בערב שבת האחרון, כאשר שיירות רכבים הגיעו לרחוב בלפור בירושלים למחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. המשטרה הרחיבה את השטח שהוקצה להפגנה במטרה לאפשר למפגינים לשמור על מרחק ביניהים. כמו כן, התקיימו הפגנות גם במוקדים נוספים, בין היתר מאות בכיכר הבימה וכיכר רבין בתל אביב, ובצמתים וגשרים ברחבי המדינה. המשטרה חילקה דוחות למפגינים שלא שמרו לטענתה על מרחק או שלא הקפידו על עטיית מסכה.

הפגנה נגד נתניהו בבלפור בצאת ראש השנה | צילום: רויטרס

בשבת האחרונה התייחס ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ לסוגיית הגבלת ההפגנות, והביע התנגדות לניסונות הליכוד להפעיל תקנות לשעת חירום. זאת לאחר שלפני צאת השבת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נתן חוות דעת שקובעת ששימוש בתקנות לשעת חירום בעניין הגבלת ההפגנות, בזמן שיש חוק קורונה וכנסת מתפקדת, אינו חוקתי.

בהתייחסו להפגנות, אמר גנץ כי "אני מבין לחלוטין את המחאה של המפגינים ואת רצונם. אני רוצה לכבד את האנשים האלה. אבל כולנו חייבים להישמר לנפשותינו. אני קורא למפגינים לנהוג באחריות ולהקפיד על ההנחיות", והוסיף: "אני בעד ההפגנה, ואני מסכים שהיא דבר חשוב, אך אני מרים דגל בריאותי. הקורונה לא מאפשרת להשמיע דעות בכל מקום ובכל צורה. אולי בעוד שלושה שבועות הקורונה תידחק למקומות נמוכים יותר".