נשיא פולין לא הוזמן לנאום - וסירב להגיע לטקס זיכרון ביד ושם

ברקע המתיחות עם פוטין, אנדז'יי דודה לא ישתתף בטקס לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ בעוד כשבועיים. "לא מקבל את העובדה שנציגים של מדינות אחרות יורשו לדבר באירוע - בעוד אני לא"

נשיא פולין אנדז'יי דודה | צילום: רויטרס

נשיא פולין אנדז'יי דודה לא יגיע ל"פורום השואה העולמי" החמישי, לטקס ל-75 שנים לשחרור אושוויץ שיערך ב-23 בינואר ביד ושם, כיוון שהמארגנים לא הזמינו אותו לנאום באירוע. בכנס עיתונאי בפולין הוא ציין היום (שלישי) כי "אני לא מקבל את העובדה שהנציגים של רוסיה, צרפת, בריטניה, גרמניה וארה"ב יוכלו לדבר באירוע - בעוד אני לא".

דוברו של דודה ציין כי הוא לא מוכן "לשבת ולהקשיב לשקרים של פוטין מבלי שתהיה לו את האפשרות להגיב", והוסיף כי "התנאי שלנו כדי להגיע לטקס הוא שנשיא פולין חייב לקבל את האפשרות לדבר. אם הוא יקבל את ההזדמנות לדבר, לפני או אחרי פוטין, אז כמובן שהוא יהיה נוכח".

נתניהו עם נשיא פולין, אנדז'יי דודה
נתניהו עם נשיא פולין, אנדז'יי דודה | צילום: חדשות עשר

רק לפני ימים אחדים הרשת סערה בעקבות תיעוד של הצגה בבית ספר יסודי בלבוניה שבדרום מזרח פולין, שבה נראים ילדים כבני שבע מדמים שחזור של סצנות ממחנה ההשמדה אושוויץ.

בתיעוד נראים שני הילדים בהצגה, שבויימה על ידי מורים בבית הספר, לבושים במדי האס-אס הנאציים ומאחוריהם כמה ילדים נוספים כבני שבע לבושים במדי אסיר מאחורי גדר תיל. בשלב מסוים מופעלת מכונת עשן, המדמה את תאי הגזים, והילדים האסירים מדמים את מותם. במקביל, תלמידה רקדה סביבם. עיתון מקומי פרסם את התיעוד וכתב שמדובר ב"שחזור מרגש" של ההיסטוריה.

ממוזיאון אושוויץ נמסר בתגובה: "הרעיון להלביש תלמידים בגיל זה במדי אס אס ולביים סצנות מוות הוא פשוט רע. מורים, אנשים מבוגרים, שארגנו את האירוע חסר הרגישות הבסיסי הזה צריכים ללמד את הילדים את ההיסטוריה הטרגית שעומדת מאחורי הדברים".

לפני כחודשיים ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, כתב מכתב ליו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, בו גינה את האנטישמיות שמרימה את ראשה באירופה לאחרונה. את המכתב כתב הנשיא הפולני לאחר אירוע הירי בבית הכנסת בגרמניה שהתרחש במהלך יום הכיפורים, ובו הבטיח "פולין מחויבת למאבק באנטישמיות על כל צורותיה. אנו מגנים כל מעשה אלימות המופנה כלפי חברים בקהילה היהודית ובתי התפילה שלה, וכוחות הביטחון שלנו מאבטחים אתרים אלו בקפידה".