רה"מ מקדם הסכם סחר עם קוריאה הדרומית - שלא כולל התנחלויות

נתניהו עתיד לטוס בסוף החודש לראשונה למדינה האסייתית, שם יחתום על הסכם שצפוי להכניס מיליארדים למשק - אך ההטבות בו לא יחולו על סחורות מהגדה ואף מהגולן • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:32

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לטוס לראשונה לקוריאה הדרומית בסוף יולי, כדי לחתום על הסכם סחר חופשי בין המדינות - כך פורסם הערב (שני) לראשונה בחדשות 13, מפי פקידים בכירים המעורים בנושא. זאת, במטרה להעביר את מסע הבחירות לחו"ל, כמו בבחירות הקודמות - כדי להדגיש את ניסיונו הרב בנושא מדיניות חוץ. במסגרת זו, מבקש נתניהו לצאת בסוף החודש לביקור שני ביפן.

נתניהו יבקש לנצל את ביקורו בסיאול כדי לחתום על הסכם הסחר החופשי שגובש בין המדינות. מדובר בהסכם ששווה מיליארדים למשק הישראלי – גם בהגברת הייצוא של חברות ישראליות לקוריאה הדרומית, וכן בהוזלה של מוצרים מיובאים מקוריאה הדרומית – במיוחד מוצרי אלקטרוניקה ומכוניות והורדת יוקר המחייה בישראל.

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "רוצה לפגוש את קים"; קוריאה הצפונית: "הצעה מעניינת"

טראמפ ונתניהו שוחחו על המתיחות מול איראן

ביקור טראמפ בקוריאה הצפונית לא צפוי לקדם המשא ומתן • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומון ג'ה אין נשיא קוריאה הדרומית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומון ג'ה אין נשיא קוריאה הדרומית | צילום: רויטרס

פקידים בכירים שמעורים בנושא ציינו כי הסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית כולל סעיף טריטוריאלי שיחריג ממנו את ההתנחלויות. לדבריהם, ההטבות שכלולות בהסכם לא יחולו על סחורות ומוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן.

במשך שנים ישראל התנגדה להכללת סעיף כזה בהסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית ולכן הוא לא התקדם. כעת ישראל שינתה את עמדתה והסכימה לתנאי הזה. עם זאת, בדומה להסכמים עם האיחוד האירופי, ישראל תצרף לנוסח ההסכם מכתב הסתייגות מהסעיף הנוגע להתנחלויות – בו יובהר כי מבחינת ישראל אין משמעות לסעיף הטריטוריאלי בהסכם בכל הנוגע למעמדן העתידי של ההתנחלויות.

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה אין
נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה אין | צילום: רויטרס

הנשיא ראובן ריבלין ששוהה כעת בסיאול נפגש עם נשיא קוריאה הדרומית, שהדגיש את רצונו לחתום בהקדם על הסכם הסחר החופשי. ביקורו של ריבלין הביא לסיום את המתיחות ביחסים בין ישראל לקוריאה הדרומית, שנבעה מביטול עסקאות ביטחוניות בין המדינות מצד ישראל – אחת מהן היא עסקת הספינות להגנת אסדות הגז שנחקרה במסגרת תיק 3000.