טראמפ: "רוצה לפגוש את קים"; קוריאה הצפונית: "הצעה מעניינת"

עם תום פסגת ה-G-20 ביפן ולקראת המראתו לקוריאה הדרומית, צייץ נשיא ארה"ב כי ישמח לפגוש את מנהיג קוריאה הצפונית בגבול כדי "לומר לו שלום". מהמדינה המבודדת נמסר: "לא קיבלנו הצעה רשמית"

זמן צפייה: 01:49

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קרא הלילה (שבת) במהלך פסגת ה-G-20 ביפן לפגישה שלישית עם מנהיג קוריאה הצפונית, קים ז'ונג און, לקראת ביקורו בקוריאה הדרומית שיחל היום. בפיונגיאנג הגיבו כי מדובר בהצעה "מעניינת מאוד".

"אחרי כמה פגישות מעניינות, כולל פגישה עם נשיא סין שי, אעזוב את יפן עם הנשיא מון לקוריאה הדרומית", צייץ טראמפ. "בזמן שאהיה שם, אם מנהיג קוריאה הצפונית קורא את זה, ארצה לפגוש אותו באזור המפורז בגבול כדי ללחוץ את ידו ולומר לו שלום".


מאוחר יותר אמר טראמפ לכתבים כי מדובר ברעיון שלא תכנן מראש. "כתבתי את מה שחשתי כי איני יודע היכן הוא כעת, ייתכן שהוא לא נמצא בקוריאה הצפונית", הסביר. "נראה, אם הוא שם, ניפגש לשתי דקות, זה כל מה שאפשר, אך זה יהיה בסדר".

כאמור, סוכנות הידיעות הרשמית במדינה ציטטה את סגן שר החוץ הצפון קוריאני, צ'ו סון ווי, שאמר: "אנו רואים בזה רעיון מעניין מאוד, אך לא קיבלנו הצעה רשמית. לדעתי אם אכן תיערך פגישה בגבול כפי שאמר הנשיא טראמפ, זה יהיה מאורע חשוב נוסף במערכת היחסים הנרקמת בין שני המנהיגים, ובשיפור היחסים בין המדינות".

טראמפ נפגש עם שי במהלך פסגת ה-G20 ביפן | צילום: רויטרס

כזכור, טראמפ וקים נפגשו כבר פעמיים. בפעם הראשונה בסינגפור בשנה שעברה, ופעם נוספת בוויאטנם בחודש פברואר. למרות המאמצים, הפגישות לא הביאו להסכם שיביא לפירוז מלא של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני.

בתוך כך, הנשיא טראמפ נפגש גם עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. "אנו צריכים לנקוט בצעדים רבים במסגרת תעשיית הביטחון", אמר הנשיא הטורקי למקבילו באמצעות מתורגמן. "אך חשוב מכך, יש בינינו שותפות אסטרטגית, שאמורה לעודד אותנו ליצור סולידריות בין המדינות בתחומים רבים. אני מאמין שהסולידריות בינינו תימשך". זאת ברקע האזהרה של ארה"ב לטורקיה שלא תורשה לרכוש מטוסי F-35 אם תוציא לדרך את עסקת רכישת טילי ההגנה האווירית S-400 מרוסיה.

כמו כן, סוכנות הידיעות הסינית הממשלתית "שינחואה" דיווחה כי הנשיא טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג הגיעו להסכם "הפסקת אש" במסגרת מלחמת הסחר, כך שלא יוטלו בזמן הקרוב מכסים נוספים על סחורות מסין.

אתמול נפגשו טראמפ ומקבילו הרוסי ולדימיר פוטין נפגשו בשולי ועידת G-20 שנפתחה באוסקה. השניים שוחחו, בין היתר, על המתיחות במפרץ. מדובר גם בפגישה הראשונה בין השניים מאז פרסום דוח מולר, ברקע הבחירות המתקרבות בארה"ב.

בפתח הפגישה, נשאל טראמפ אם ישוחח עם מקבילו על מעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב, ובתגובה הפנה נשיא ארצות הברית אצבע לעבר נשיא רוסיה ואמר לו בהומור "אל תתערבו בבחירות". "לנציגים שלנו יש הרבה על מה לדון עם הנציגים הרוסים. יש לנו יחסים נהדרים ואני מצפה לבלות זמן מצוין יחד", הוסיף טראמפ.

הנשיא טראמפ והנשיא פוטין בוועידת G-20
הנשיא טראמפ והנשיא פוטין בוועידת G-20 | צילום: החדשות 13

קודם לכן, נפגש טראמפ גם אנגלה מרקל, שסירבה להתייחס לנושא בריאותה המעורר דאגה לאחרונה, ואמר כי "הקנצלרית היא חברתי, והיא אישה נהדרת". בהמשך, צפוי הנשיא האמריקני להיפגש גם עם מקבילו הסיני שי ג'ינגפינג, ברקע המתיחות בין המדינות.