נתניהו: "התערבות של בג"ץ בהסכם תגדיל את הסיכוי לבחירות"

רה"מ התייחס במסיבת העיתונאים בנושא היציאה מההסגר, לאפשרות ששופטי העליון יפסלו חלקים מההסכם הקואליציוני: "יש רוב שרוצה שאוביל את הממשלה - לא מן הראוי שגורם כלשהו יתערב"

זמן צפייה: 02:51

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) במהלך מסיבת העיתונאים בנושא אסטרטגיית היציאה של ישראל ממשבר הקורונה, לדיונים בבג"ץ בנושא העתירות שהוגשו נגד האפשרות שיכהן תחת כתב אישום ונגד ההסכם הקואליציוני. "אם תהיה התערבות זה מגדיל את הסיכוי להיגרר לבחירות רביעיות", אמר

"היסוד המובנה של הדמוקרטיה זה הזכות לבחור ולהיבחר", אמר ראש הממשלה במסיבת העיתונאים. "כיצד נבחרים? ברוב קולות. זה מה שמייחד את הדמוקרטיה. מי שמקבל את הרוב הוא נבחר ומוביל את העם. הרוב בעם קובע מי יוביל את העם. נבחרתי ברוב קולות. מפלגת הליכוד בראשותי קיבלה יותר קולות מכל מפלגה אחרת בתולדות מדינת ישראל. יש רוב עצום בעם שרוצה שאוביל את הממשלה ויש רוב עצום בכנסת שרוצה את הדברים הללו וכך צריך להיות. לא מן הראוי שגורם כלשהו יתערב בדבר הבסיסי הזה של הדמוקרטיה. אמרתי את זה תמיד".

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

"אני חושב שחשוב להוציא את הממשלה הזו אל הפועל מיד", המשיך. "אנחנו בעידן הקורונה. עד עכשיו צלחנו אותו בהצלחה יתרה אבל לא יודעים מה צפוי לנו. ממשלת החירום דרושה לנו בעת הזו. אם תמיד לא צריך להתערב – בטח עכשיו שלא צריך להתערב".

"ההסכם בינינו לבין כחול לבן נבנה בקפידה ובזהירות רבה מאוד", טען נתניהו. "משיכת חלקים ממנו יכולה לערער אותו, ואם תהיה התערבות כזו זה מגדיל את הסיכוי להיגרר לבחירות רביעיות – דבר שלדעתי יהיה אסון למדינת ישראל".

שופטי בג''ץ בדיון בעתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני | צילום: רויטרס

"אנחנו מקווים שבית המשפט לא יתערב, הוא לא צריך להתערב", סיכם. "יש כאן את רצון העם. אני חושב שהדבר הזה מחייב לקיים את ההסכמים, להעביר את החוקים ולהקים את הממשלה. זה מה שהעם רוצה וזה מה שהוא צריך".

הדיון בבג"ץ

מוקדם יותר דן בג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטי עליון, בראשות הנשיאה אסתר חיות, בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין נתניהו לגנץ. זאת, לאחר שאתמול דן בסוגיית הטלת המנדט על נאשם בפלילים. נציג היועמ"ש, שקבע כי אין מקום להתערבות בית המשפט בנושא, הגן על ההסכם בדיון. ההכרעה עשויה להתקבל ביום חמישי.

בפתח הדיון הסבירה נשיאת בית המשפט העליון כי סעיפי ההסכם מחולקים לארבע קבוצות, כאשר הדיון התמקד בוועדה לבחירת שופטים והקפאת מינויי הבכירים. "נתמקד בקבוצות אלו כי אלו הם הדגשים שאנו רואים לקראת פסק הדין המתקדם", הדגישה חיות. לאחר מכן נשא דברים עורך דינו של נתניהו מיכאל ראבילו, שאמר כי היה קשה ביותר להגיע להסכם קואליציוני בין הצדדים וכי הוא מבקש מהשופטים שלא להתערב בו. לאחר מכן השופטים תהו מתי בג"ץ צריך להתערב בהסכם, על כך ענתה חיות: "גם השופטים הכי שמרנים הבינו שיש לבקר משפטית דברים פוליטיים".

שופטי בג''ץ בדיון בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו
שופטי בג''ץ בדיון בסוגיית הטלת המנדט על נתניהו

בנושא מינוי הבכירים נשיאת העליון שאלה את נציג ראש הממשלה מדוע ביקשו לעכב את מינוי הבכירים. לדבריה, אין קשר סיבתי בין תקופת החירום למינוי הבכירים שצריכים כבר להתקיים, ולכן דרשה כי השינוי בהסכם הקואליציוני בעניין ייעשה תוך 24 שעות. השופט הדגיש כי שגרת המינויים היא על ידי בסיס מנגנונים שמבטיחים מינויים מקצועיים ללא פוליטיזציה. דווקא בנסיבות כאלה של מינויים חיוניים מעוכבים עצם הרעיון לא למנות ולהקים צוות שישינה את המכניזם יוצר חשש שמא אנחנו בפתח תקופה מאוד ארוכה של אי ודאות עם חבלה באינטרס הציבורי".

ראבילו הדגיש כי קווי היסוד של הממשלה יוצגו לפני השבעתה, בעקבות אחד הסעיפים בהסכם שמאפשר להאריך את "תקופת החירום" מעבר לחצי שנה. עוד טען נציגו של ראש הממשלה כי ההכרעה  של בית המשפט צריכה להיות היום, כי התערבות עתידית תפגע בהסכם. על כך השיב השופט מזוז: "בית משפט זה לא חברת ביטוח".

חיות הסבירה בסוגיית הדרת האופוזיציה כי "בית המשפט לא נוהג להתערב בעיצומו של הליך חקיקה, אלא לאחר סיומו. אבל במהלך שהוא חלק מהמשא ומתן הקואליציוני ובשמירה של מעמד האופזיציה בכנסת - השאלה היא אם ההסכם איננו מתכוון לשנות נוהג רב שנים שלפחות שתי ועדות נמצאות בידי האופוזיציה?". ראבילו השיב כי הוא "חש לא בנוח לדון בעניין הוועדה למינוי שופטים כי חלק מהשופטים בדיון נמצאים שם".

במהלך הדיון, ביקשו העותרים לקבל תשובה בנוגע לעניין הוועדה למינוי שופטים כבר היום, ובתגובה נזף בהם השופט עמית: "אנחנו במצב חירום של קורונה וזה הדבר הכי רגיש? הוועדה לבחירת שופטים?"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בתוך כך, השופטים ביקשו הבהרות בעניין החוק "הנורווגי המדלג" מנציג כחול לבן שמעון בר און. לדברי חיות, "אנשים הצביעו למפלגה מסוימת והם יקבלו דילוג". השופט מלצר תהה "האם מותר לקבוע שאפשר להכניס לכנסת אנשים שלא עמדו לבחירה? המצביעים בחרו רשימות לפי הסדר ועכשיו אתם רוצים לשנות אותו - אתם בעצם משנים את הכרעת הבוחר". לקראת תום הדיון, הבהירה חיות כי עד מחר בשתיים מפלגת הליכוד צריכה להבהיר אתנושא המינוי והחקיקה, ואילו כחול לבן צריכה לתת הבהרות על החוק הנורבגי המדלג.