מגבלת ה-100 מטר מבוטלת, שווקים וקניונים ייפתחו: כל ההקלות

רה"מ הציג את אסטרטגיית היציאה במסגרתה יוגדל המרחב האישי והציבורי, ומטרתה לאפשר פתיחה כמעט מלאה של המשק עד ה-14 ביוני. נקבעו קריטריונים לבלימת ההקלות. "ייתכן שהנגיף יתפרץ מחדש"

זמן צפייה: 22:59

בתום שעות של דיונים, הממשלה החליטה הערב (שני) על ההקלות שייכנסו לתוקף בשבועות הקרובים. ראש הממשלה בינימין נתניהו ושרי האוצר, הבריאות, הכלכלה, החינוך, התרבות והספורט, ומנכ"ל משרד הבריאות הציגו את אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה במסיבת עיתונאים, שבה לראשונה נתניהו ענה על שאלות כתבים.

נתניהו הציג את המתווה שמטרתו לאפשר פתיחה כמעט מלאה של המשק עד ה-14 ביוני. הצעדים הראשונים שיחולו באופן מיידי הם הגדלת המרחב הציבורי והאישי: "מבטלים את מגבלת ה-100 מטר של יציאה מהבית – מותר לצאת מהבתים לכל מרחק. מותר לבקר גם בני משפחה מדרגה ראשונה, מותר לבקר את סבא וסבתא. לא לחבק, לא לנשק, לא לגעת, לשמור מרחק", ציין נתניהו. כמו כן מותרת פגישה של עד 20 אנשים במרחב פתוח ועד עשרה אנשים בבית.

עם תחילת דבריו הציג נתניהו את שלושת הקריטריונים לבלימת ההקלות: 100 חולים חדשים ביום שאינם חולים שהגיעו מחו"ל ואינם חולים מהאזורים עם אחוזי הדבקה הכי גבוהים, קצב הכפלה של מספר החולים אחת ל-10 ימים, או 250 חולים קשים. אם אחד משלושת הקריטריונים הללו מתקיים הממשלה תראה בכך "תמרור אזהרה" שיחייב הערכת מצב. נתניהו ציין כי "כל שינוי במדדים מחייב אותנו לעצירה, לחשיבה נוספת ואולי אף לחזרה אחורה".

נתניהו במסיבת עיתונאים על אסטרטגיית היציאה מהמשבר
נתניהו במסיבת עיתונאים על אסטרטגיית היציאה מהמשבר | צילום: תקשורת רה''מ

מסמך אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה

רה"מ ציין כי "אם הכול יילך כשורה, ב-17 במאי נתיר התכנסות של עד 50 איש. עוד לפני כן בל"ג בעומר נאפשר חתונות של 50 איש, שיכללו חופה וקידושין – לא ריקודים ולא מגע. ב-31 במאי נאפשר התכנסות של עד 100 איש וב-14 ביוני נוכל לבטל כליל את מגבלת ההתקהלות. כל זה תלוי בכך שבשום שלב לא תידלק נורית אדומה".

עוד ציין ראש הממשלה כי "ביום חמישי נפתח גם את הקניונים והשווקים תחת מגבלות", כאשר הכלל הוא שאפשר לקנות אוכל אבל לא לאכול במקום. נתניהו הסביר כי אחד השלבים הבאים הוא החזרה לפעולה של כלל מערכת החינוך: "עד סוף החודש יחזרו התלמידים ללמוד תלמידי הכיתות שלא חזרו עד כה. ביום ראשון הבא יחזרו לפעול הגנים. יש עוד דיונים לגבי משפחתונים ומעונות היום. ב-14 ביוני החינוך הבלתי פורמלי וההשכלה הגבוהה ישובו לפעול כסדרם".

גרף מספר המאובחנים היומי
גרף מספר המאובחנים היומי

נתניהו התייחס גם לספורט ולפנאי, ואמר כי "נפרסם הנחיות מדויקות לגבי פתיחה של פארקים, בריכות, ספריות, מוזאונים ומתקני ספורט. הם יפתחו בהדרגה עד אמצע יוני. כך גם לגבי צימרים ומלונות והתעופה האזרחית". נתניהו התייחס גם לאפשרות של גל שני ואמר כי "ייתכן שהנגיף יתפרץ מחדש בגל שני ואולי אף בצורה חמורה יותר. אנחנו חייבים להיות מוכנים לכך. אנחנו נערכים לאפשרות שלפני שיימצא החיסון נקבל גל שני".

בתגובה לשאלת חדשות 13 על תפקודו של שר הבריאות היוצא יעקב ליצמן פנה נתניהו לשר ואמר: "השר ליצמן, אני רוצה להודות לך על השנים הארוכות שעמדת בראש מערכת הבריאות. כשמדברים על מערכת הבריאות אני רוצה שתבינו שהייתה הכפלה בתקציב בעשור הזה שהיית שר הבריאות, וזה לא אומר שלא יהיו חוסרים, אבל, אם אתם רוצים לראות את מערכת הבריאות במלוא תפארתה אתם רואים אותה עכשיו, כיצד היא מתפקדת מול המערכות הטובות ביותר בעולם".

נתניהו במסיבת עיתונאים על אסטרטגיית היציאה מהמשבר
נתניהו במסיבת עיתונאים על אסטרטגיית היציאה מהמשבר | צילום: תקשורת רה''מ

אחרי ראש הממשלה, שר האוצר משה כחלון אמר דברים וציין כי "אני שמח על הפתיחה של המשק, דבר שפעלנו להגיע אליו בשיתוף פעולה יחד עם משרד הבריאות, אני חושב שזה מאוד חשוב כי המשק חייב לנוע. אנחנו במצב של לתת ולהעניק את הפיצויים – זה אכן התעכב אבל כבר השבוע זה יגיע לאנשים".

שר החינוך רפי פרץ התייחס להמשך הלימודים במהלך הקיץ ואמר כי "החופש הגדול יהיה בחודשים יולי אוגוסט. הסתדרות המורים כבר הסכימה לתת תשעה ימים, שאר הימים יהיו ימים של בית ספר של החופש הגדול. נהיה באוריינטציה מאוד לימודית".

לאחר מכן שרת התרבות והספורט מירי רגב פירטה על הצעדים שאישרה הממשלה בתחומי הספורט: "הציבור יכול לחזור לפעילות ספורטיבית שכוללת ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים ועוד - בכל מקום וללא הגבלה על ריחוק. חזרה של חדרי כושר במקביל לפתיחת הקניונים תותר עוד השבוע. חזרה של חדרי סטודיו לפעילות במהלך השבוע הקרוב במסגרת תו סגול ייחודי שיפורסם בימים הקרובים. חזרה מיידית של פעילות מועדוני ספורט פרטיים כגון טניס, ספורט, אתלטיקה, קבוצות ריצה ועוד. זה לא כולל פעילות חוגית שעדיין אסורה".

"חזרה של הספורט הימי לציבור הכללי במיידי – שיט, גלשנים, סקי מים, דייג - ללא שהייה על החוף. חזרה של פעילות בבריכות השחייה לאגודות השחייה והכדור מים". עוד ציינה השרה כי "עוד הלילה אנחנו מקיימים דיון על החזרת האימונים לקראת חידוש ליגת הכדורגל עד סוף החודש, וסיומה לא יאוחר ממחצית יולי כדי להיערך לפתיחת העונה. אנחנו נקבע איזשהו מודל. נביא את זה מחר לאישור רה"מ כדי לראות כיצד יכולים לעמוד בכל מה שקשור להנחיות משרד הבריאות ולא להקריס את כל הליגות".

קורונה במחנה יהודה בירושלים
קורונה במחנה יהודה בירושלים | צילום: רויטרס

המענקים של רשות המסים בתקופת הקורונה

מנהל רשות המיסים בישראל ערן יעקב פירט על המענק המסתמן לעסקים אשר נפגעו במשבר: "אנשים ייכנסו מחר לאזור האישי שלהם בצורה פשוטה. לאחר הכניסה הם יצטרכו לדווח באתר של רשות המיסים באזור האישי. מי שיקליד שיש לו ירידה בכנסות של 25% בתקופה האמורה, מיד יהיה לו חיווי האם הוא זכאי או לא זכאי. ככל שיהיה זכאי תוך יומיים הכסף יהיה אצלו בחשבון הבנק".

עוד ציין כי "הפעימה השנייה תהיה הרבה יותר רחבה מהפעימה הראשונה. המשמעות של הדבר – התנאים של הפעימה השנייה יהיו פשוטים: גיל 20, הכנסה חייבת של עד מיליון ש"ח, מרבית העצמאים יהיו זכאים לפעימה. כ-500 אלף עצמאים יהיו זכאים בגלל גודל הפעימה. גובה המענק יהיה 70% מאותה הכנסה חייבת אך לא יותר מ-10,500".

"בנוסף יש פעימה נוספת לאותם עסקים שיש להם הכנסה שבין 18 אשל שקלים לבין 300 אלף שקלים, הם יוכלו לקבל מענק נוסף בנוסף למענק הראשון שהצגנו קודם. מענק נוסף שיהיה, שיחל ב-12.5, פעימה שלישית. מעל 98% מהעסקים נכנסים פנימה", ציין יעקב.