רה"מ על הסכם היחסים עם מרוקו: "אור גדול"; גנץ: "צעד משמעותי"

נתניהו התייחס להודעת טראמפ בדבר כינון היחסים הצפוי בין ירושלים לרבאט, ואמר: "נקים משרדי קישור במדינות ונפעיל קו טיסה ישיר ביניהן". מלך מרוקו לאבו מאזן: תומכים בפתרון שתי המדינות

זמן צפייה: 08:26

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (חמישי) להודעת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על כינון יחסים בין ישראל למרוקו: "מביאים אור גדול מאוד למדינת ישראל - אור גדול נוסף של שלום". את הדברים אמר בטקס הדלקת נרות חנוכה בכותל. בתוך כך, מלך מרוקו אמר בשיחה עם אבו מאזן כי מדינתו תומכת בפתרון שתי המדינות.

בהמשך דבריו הודה נתניהו לנשיא טראמפ ולמלך מרוקו, "על החלטתו ההיסטורית לעשות שלום היסטורי עם ישראל". ראש הממשלה הצהיר: "נקים מחדש משרדי קישור בין ישראל למרוקו, בישראל ובמרוקו. אחר כך נפעל במהירות האפשרית לכונן יחסי שלום דיפלומטיים מלאים. בנוסף אנחנו נפעיל קו תעופה ישיר בין ישראל למרוקו. זה ייתן עוצמה נוספת לגשר הזה. יהיה כאן שלום חם מאוד".

עוד בחדשות 13:

טראמפ הודיע: ישראל ומרוקו הסכימו על כינון יחסים דיפלומטיים

הראשונים להתחסן – צוותים רפואיים; ילדים ונשים הרות לא יחוסנו

הממשלה אישרה: לא יוטלו בחנוכה סגר לילי ומגבלות נוספות

בנימין נתניהו בהצהרה על כינון ההסכם עם מרוקו
בנימין נתניהו בהצהרה על כינון ההסכם עם מרוקו | צילום: לע''מ

שר הביטחון בני גנץ בירך אף הוא: "זו הזדמנות לעגן יחסים של שנים רבות, ושותפות היסטורית עשירה ומפוארת של שני העמים, שתהפוך כעת לרשמית", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מדובר במהלך משמעותי, שיחזק את האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של שתי המדינות. אני מודה לממשל האמריקני שפועל ללא לאות לחיזוקה של ישראל וליציבות האזור כולו".

דונלד טראמפ, מלך מרוקו ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ, מלך מרוקו ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

שר החוץ גבי אשכנזי הצהיר בתגובה: "מברך על החדשות המשמחות והחשובות, זה יום גדול נוסף לדיפלומטיה הישראלית, יום של אור, כיאה לחג החנוכה. חידוש היחסים בינינו הוא נדבך חשוב ומתבקש במסגרת 'הסכמי אברהם', המשקף את יחסי הידידות העמוקים בין העמים. אני קורא למדינות נוספות להצטרף למעגל 'הסכמי אברהם'. ברכותיי החמות גם למלך מרוקו, מוחמד השישי, על ההחלטה האמיצה והנכונה. אני מצפה להדלקת הנרות בנציגותנו ברבאט בשנה הבאה".

מלשכת שר החוץ נמסר כי "שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי עודכנו לפני מספר שבועות על ידי הבית הלבן אודות המגעים להסכם עם מרוקו. היום עודכנו שניהם על הבשלת המהלך טרם ההודעה של הנשיא טראמפ על ידי הבית הלבן".

גם יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, בירך על ההחלטה של מרוקו לחדש את הקשרים הדיפלומטיים עם מדינת ישראל וכן על הכרת ארה"ב בסהרה המערבית כשטח של מרוקו: "מדובר בצעד ריבוני שלוקח חלק במאמצנו המשותפים לעבר יציבות, שגשוג ושלום צודק ובר-קיימא באזור".

גם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי בירך על ההסכם בטוויטר: "עקבתי בעניין רב אחר ההתפתחות החשובה בנוגע להסכם בין מרוקו לישראל על נרמול היחסים ביניהן בתיווך אמריקני. אני מוקיר צעד חשוב זה ומחשיב אותו כהישג נוסף במסגרת היציבות ושיתוף הפעולה האזורי באזורנו".

סוכנות הידיעות הרשמית בבחריין דיווחה כי גם מלך בחריין, חמד בן עיסא, הצטרף לברכות על הסכם חידוש היחסים בין ישראל למרוקו: "הדבר יחזק את ההזדמנות להשגת שלום, יציבות ושגשוג באזור".

כאמור, מוקדם יותר הערב הודיע הנשיא טראמפ כי ישראל ומרוקו סיכמו על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים. "פריצת דרך היסטורית נוספת", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "התפתחות משמעותית לקראת שלום במזרח התיכון".