"מגן על מרכיבי זהות המדינה": בג"ץ קבע - חוק הלאום לא ייפסל

בית המשפט דחה את העתירה של ארגון "עדאלה", והסביר שאין לבטל את החוק מפני שהוא "לא גורע ממרכיבי זהותה הדמוקרטית של המדינה". השופט קרא התנגד להחלטה. סער: "חוק חשוב - טוב עשה ביהמ"ש"

בית המשפט העליון (ארכיון)
בית המשפט העליון (ארכיון) | צילום: רויטרס

בג"ץ דחה הערב (חמישי) את העתירה נגד חוק הלאום וקבע כי אין לפסול אותו, זאת משום שהוא - לדברי השופטים, "נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה כמדינה יהודית, מבלי לגרוע ממרכיבי זהותה הדמוקרטית של המדינה". העתירה, אשר הוגשה על ידי עמותת "עדאלה" המקדמת זכויות אדם בקרב החברה הערבית בישראל, נדחתה ברוב של עשרה שופטים מול אחד - השופט ג'ורג' קרא, שהתנגד.

השופטים הסבירו כי החוק אינו פוגע בעיקרון השיוויון על אף שזה אינו מעוגן במפורש בחוקי היסוד, וכי הוא אינו מהווה פגיעה בהיותה של המדינה דמוקרטית. השופט קרא לעומת זאת, טען כי "התעלמות החוק מאזרחי ישראל הערבים והדרוזים מעצימה את הפגיעה בעיקרון השוויון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עקב חשיפת חדשות 13: 9.5 שנות מאסר לגננת המתעללת כרמל מעודה

מארגני האולימפיאדה בטוקיו הודיעו: המשחקים יערכו ללא קהל

כפי שפורסם בחדשות 13: ישראל תגדיל את מכסת המים שמועברת לירדן

הפגנת הציבור הערבי נגד חוק הלאום בכיכר רבין. ארכיון
הפגנת הציבור הערבי נגד חוק הלאום בכיכר רבין. ארכיון | צילום: רויטרס

שר המשפטים גדעון סער בירך על החלטת בית המשפט, וכתב: "טוב עשה בית המשפט כשהחליט לדחות את העתירה, שכן לא הייתה קיימת עילה כלשהי להתערבות בחקיקה. אין גם בחוק פגיעה בזכויות הפרט של מי מאזרחי ישראל. חוק יסוד הלאום הוא חוק חשוב המהווה פרק נוסף בחוקת המדינה".

מנגד, בארגון "עדאלה" זעמו, ומסרו: "בית המשפט העליון אישר היום את עיגון העליונות היהודית וההפרדה הגזעית כעקרונות מכוננים של המשטר הישראלי. נמשיך לפעול בזירה הבין-לאומית כדי לחשוף כי המשטר הישראלי כפי שמתבטא היטב בחוק היסוד הזה, הוא משטר קולוניאלי בעל מאפיינים מובהקים של אפרטהייד".

גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה לא אהב את ההחלטה, ובחשבון הטוויטר שלו כתב כי "חוק העליונות היהודית קיבל היום חותמת בג"ץ, אבל זו היא מולדתנו ושום החלטה לא תשנה את זה. ההחלטה גזענית ואנטי-דמוקרטית, כי אין בדמוקרטיה שוויון ליהודים בלבד".

כזכור, חוק הלאום, אשר קובע מבחינה חוקית את מעמדה של מדינת ישראל כ"מדינת הלאום של העם היהודי", עורר סערה עת עבר בכנסת. לא מעט עצרות מחאה התקיימו ברחבי הארץ בדרישה לבטלו. החוק מסדיר גם את סמליה של המדינה ואת בירתה כ"ירושלים השלמה והמאוחדת". כמו כן, הוא מעניק לעברית מעמד מיוחד על פני השפה הערבית, וקובע כי "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי".