השרים אישרו: תוקם ועדת בדיקה ממשלתית לאסון נחל צפית

הממשלה אישרה את ההצעה להקים ועדה שתבחן את האירוע שהביא למותם של עשרה בני נוער ב-2018, ואף תוכל לחקור עדים ולקבל לרשותה מסמכים נדרשים. בראש הוועדה תעמוד השופטת שולמית וסרקרוג

הזירה בנחל צפית
הזירה בנחל צפית | צילום: כבאות והצלה נגב

השרים אישרו היום (שני) בישיבת הממשלה את הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לאסון נחל צפית. הוועדה תבחן את האירוע שהביא למותם של עשרה בני נוער בשנת 2018. כמו כן, כחלק מסמכויותיה, הוועדה תוכל לזמן ולחקור עדים ולקבל לרשותה מסמכים נדרשים.

בראש הועדה תעמוד השופטת שולמית וסרקרוג, שכיהנה כסגנית נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, וחברים בה האלוף (במיל') גרשון הכהן, וראש מועצת בית אריה ומנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר, אבי נעים.

הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית | החדשות 13
הרוגי אסון השיטפון בנחל צפית | החדשות 13 | צילום: חדשות 13

לפני כשלושה חודשים החל שלב ההוכחות במשפט אסון נחל צפית. לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בבאר שבע עלה יהב כהן, בן ה-20 שבעת האסון היה בן 17 וניצל מהשיטפון. הצעיר תיאר כי כבר לפני כניסת הקבוצה לנחל החל לרדת גשם שלא היה אמור לאפשר את המשך הטיול. לדבריו, "איך שהתחלנו להיכנס לנחל נהיה גשם, שהוא טיפה מתחזק - מטפטוף ממש קל הפך לממש גשם. הדרך הפכה להיות ממש חלקה".

כהן תיאר גם את יום האסון והאירועים שקדמו לו. לדבריו, יום לפני התקרית, היה "יום גשום בצורה חריגה בירושלים. התחלנו לנסוע דרומה. עברנו בכביש והייתה הצפה כשהתקרבנו לאזור שבו טיילנו. לקראת הלילה אספו כמה חבר'ה ושיתפו אותנו שיש חשש לשיטפונות בנחל צאלים".

יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב
יובל כהאן ואביב ברדיצ'ב | צילום: חדשות 13

"אני זוכר שאביב (ברדיצ'ב, מדריך הטיול) היה שם. הוא סיפר שבגלל שיש חשש לשיטפון בנחל צאלים רוצים להחליף מסלול", המשיך כהן. "למחרת בבוקר יצאנו בסביבות השעה 09:00. היה יום די נעים. היא צוות שעדכן שבסביבות השעה 12:00 צריך להתחיל טפטוף, ובסביבות השעה 15:00 הגשם צריך להתחזק ואנחנו אמורים לסיים את המסלול לפני". בשלב זה אם אחת הנערות שנהרגו החלה לבכות.

"הגענו למכשול בדרך ונוצרו פערים בין האנשים בצעידה. התחלתי לצעוד ואז שמעתי רעש של פיצוץ מאוד חזק, והאדמה התחילה לרעוד. הגשם הפך לגשם זלעפות. שמעתי צעקות מבולבלות - 'שטיפון, לעלות למעלה'. רצנו למעלה. הייתה עוד בחורה שקפאה על הסלע ולא הצליחה לזוז. המים הגיעו לבטן. משכו אותה מלמעלה והיא פותחה את הנתיב. הגענו למקום בטוח והמים התחילו לטפס. טיפסו יותר גבוה והתקשרנו למשטרה ודיווחנו על האירוע. נשארנו שם כמה שעות עד שחילצו אותנו. רק אחרי זה הבנו את גודל האירוע והאסון".