גנץ על המו"מ הקואליציוני: "ממשלה שמטרתה היא חסינות לנתניהו"

יו"ר כחול לבן התייחס בין היתר להעסקתו של נתן אשל וטען כי זו "מכירת ערכי היסוד של הדמוקרטיה". הוא הוסיף שמפלגתו תוביל את המאבק "נגד הניסיון של ראש הממשלה לקנות לו מבצר משפטי"

זמן צפייה: 03:38

מרכיבים ממשלה: יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס היום (שלישי) ברשתות החברתיות למשא ומתן הקואליציוני ואמר כי מדובר ב"הקמת ממשלה שכל מטרתה היא חסינות לנתניהו". בנוגע להעסקתו של נתן אשל, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, טען: "בניגוד לכל נורמה, ניסיון לדחיית השימוע. זו מכירת ערכי היסוד של הדמוקרטיה, כמה עצוב וכמה לא מפתיע". הרמטכ"ל לשעבר הוסיף כי "כחול לבן תוביל את המאבק נגד הניסיון של ראש הממשלה לקנות לו קואליציה של מבצר משפטי - לא ניתן לזה לקרות".

אמש, הודיע גנץ על מינויו של אבי ניסנקורן ליו"ר סיעת כחול לבן בכנסת ומרכז האופוזיציה. יחד עם ניסנקורן, יעבדו ח"כ מאיר כהן וח"כ צבי האוזר כדי לסייע בניהול ענייני הסיעה והאופוזיציה. גנץ מסר: "אני משוכנע שהיכרות העבר של אבי עם מוסדות הכנסת והשותפות עם החברים הותיקים שביננו יאפשרו עשייה מוצלחת. נאחל לאבי ולחבריו להנהלת הסיעה פעילות פורייה".

לעוד כתבות בנושא >> 

יועצו הקרוב של גנץ לחדשות 13: "לא ישנתי יומיים בגלל ההדלפות"

המו"מ הקואליציוני: נתניהו נוטה למנות את לוין לשר המשפטים

חגיגה מוקדמת: הלילה של כחול לבן ונאום ה"ניצחון" של גנץ

בדרך להקמת ממשלה: נתניהו וכחלון ייפגשו ביום חמישי

בתוך כך, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) עורר סערה לא רק בקרב שותפיו העתידיים לקואליציה, אלא גם בקרב שותפיו הנוכחיים לבית היהודי. במשא ומתן עם נתניהו, הציב שורת דרישות ארוכה מאוד, אך לא פעל בתיאום עם רפי פרץ, שותפו וראש המפלגה, ולא עם חברי המפלגה - לפני שפרסם את דרישותיו. במפלגה תקפו אותו בחריפות ואמרו כי "הוא הציג דרישות שאין לנו כל כוונה לעמוד מאחוריהן והן לא תוצגנה בסופו של דבר לנתניהו, הוא עושה עלינו סיבוב תקשורתי". כמו כן, טענו כי הוא מנצל את העובדה שרפי פרץ חדש בפוליטיקה כדי לעשות "סיבובים על גבו, לנצל אותו ולהקטין אותו".

בסביבתו של רפי פרץ, אמרו כי ייתכן והדבר יגיע לכדי פיצוץ ויאלץ את המפלגה להתפצל. "אם סמוטריץ' ממילא מתנהל עצמאית ומפרסם בתקשורת דברים מבלי להתייעץ, אין בעיה - בוא נתפצל אנחנו ארבעה אתה שניים", מסרו מקורבים לפרץ. לבית היהודי יש בסך הכול שני נציגים בסיעת איחוד מפלגות הימין, לכן הטענה היא כי הפעולות של סמוטריץ' עלולות להוביל לפיצול שהוא כריתת רגל למפלגה.

הלילה דיברו סמוטריץ' ופרץ וסיכמו על "שלום קר", במסגרתו סמוטריץ' יפסיק להציג דרישות מטעם עצמו והם יגבשו יחד מסמך לנתניהו. אבל, בבית היהודי עדיין תוקפים את סמוטריץ' ובעיקר טוענים שהוא עושה איזשהו קמפיין כדי להגדיל את עצמו. סמוטריץ' ופרץ צפויים להיפגש בקרוב על מנת ליישב את המחלוקת ביניהם.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 10

קושי נוסף שאיתו יאלץ נתניהו להתמודד במסגרת המו"מ הקואליציוני היא דרישתו של אלי ישי לתפקיד שר. לטענת אלי ישי ראש הממשלה הבטיח לו באופן אישי כי יהיה שר בממשלתו במידה ויהדות התורה תשיג שמונה מנדטים כפי שלבסוף קרה. נתניהו לא מכחיש את טענתו של ישי, אלא שבממשלה הבאה יכהן גם אריה דרעי שלו סכסוך אישי עם אלי ישי.

כזכור, בתחילת השבוע נפגשו צוותי המו"מ של הליכוד, בראשות יריב לוין ושל ישראל ביתנו, בראשות עודד פורר, נפגשו ודנו בתנאים להרכבת הממשלה. מדוברות ישראל ביתנו נמסר כי "במהלך הפגישה שהתקיימה ברוח טובה, הציגו נציגי ישראל ביתנו את דרישות הבסיס של המפלגה לכניסה לממשלה הבאה בנושאי הביטחון, עלייה וקליטה ודת ומדינה. הצדיים קבעו להיפגש שוב בזמן הקרוב להמשך המו"מ".

הפגישה נערכה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל מהנשיא ראובן (רובי) ריבלין בשבוע שעבר את מלאכת הרכבת הממשלה. המשימה הראשונה שלו – גישור בין דרישות החרדים לבין המפלגות האחרות, ובעיקר אביגדור ליברמן, מה שצפוי להיות המוקש הבעייתי ביותר שעומד בפתחו של נתניהו ושל לוין. סוגיית התיקים ביחס לשלל השותפות הפוטנציאליות, אותה קואליציה אליה שואף נתניהו, כנראה לא תהווה בעיה, אבל כאמור הפערים הגדולים יתקיימו בין המפלגות החרדיות, שנישאות על גבי הצלחה גדולה בבחירות, לבין ליברמן, שאמנם גרף רק חמישה מנדטים, אבל בלעדיו אין לנתניהו רוב בכנסת.

נתניהו וליברמן (ארכיון)
נתניהו וליברמן (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
ביום חמישי, נתניהו ויו"ר כולנו משה כחלון ייפגשו, במסגרת המשא ומתן לקואליציה הקרובה, וידונו בדרישותיו של האחרון. ביום חמישי טענו גורמים בליכוד כי יו"ר כולנו ושר האוצר משה כחלון, "גורר רגליים" בנוגע לפתיחה במשא ומתן הקואליציוני. זאת, לאחר שכחלון חזר מחו"ל ולא מיהר לתאם פגישה עם ראש הממשלה, והתמהמה במינוי צוות לצורך המשא ומתן.
נתניהו וכחלון
נתניהו וכחלון | צילום: רויטרס