הליכוד דורשת לקצץ חצי מיליארד שקלים מתקציב תאגיד השידור

סך התקציב השנתי עומד על 700 מיליון שקלים, כך שהמשמעות המעשית של דרישת המפלגה היא פיטורים של מאות עובדים ופירוק גוף השידור הציבורי • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:29

במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, מפלגת הליכוד דורשת קיצוץ של חצי מיליארד שקלים בשנה מתקציב תאגיד השידור - כך פורסם הערב (שני) לראשונה בחדשות 13. התקציב השנתי של התאגיד עומד על 700 מיליון שקלים - מתוכו התקציב הממשלתי הוא 650 מיליון שקלים בשנה, ויש לגוף הכנסות נוספות בהיקף של מאה מיליון שקלים, מחסויות ומקורות נוספים. כלומר מדובר בקיצוץ של כשני שלישים מהתקציב.

אם אכן יתיישרו השותפות הקואליציוניות העתידיות עם הדרישה, וכרגע לא נשמעות התנגדויות לכך, המשמעות המעשית של המהלך תהיה פיטורים של מאות עובדים ופירוק של גוף השידור הציבורי. אפשרות נוספת היא שמדובר בסכום ראשוני, שעוד יופחת בהמשך.

נתניהו והתאגיד | צילום: רויטרס

צוות המשא ומתן של הליכוד נפגש אתמול עם נציגי מפלגת ש"ס ויהדות התורה. לאחר הניצחון היחסי בקלפי, המפלגות החרדיות מגיעות עם תיאבון מוגבר. הן דורשות יחד, בין היתר, ריכוך חוק הגיוס והקשחת התנאים לביצוע עבודות בשבת. מפלגת ש"ס ביקשה הפעם את תיקי השיכון, הפנים והנגב והגליל.

"ש"ס היא המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה, וככזאת אנחנו רוצים לשמור על הדגלים שש"ס התחייבה עליהם בבחירות", אמר בפתח הפגישה השר לשעבר אריאל אטיאס, העומד בראש צוות המשא ומתן מטעם ש"ס. "אנחנו לא נדרשים לאולטימטום ולא לאיומים. אני מעריך שנקבל את דרישותינו לפי כוחנו וגודלנו".

דרישות המפלגות החרדיות מתנגשות עם הדרישות של מפלגת ישראל ביתנו. לפחות לפי שעה הפערים עדיין גדולים בין הצלע החרדית-חרד"לית לצלע החילונית בקואליציה המסתמנת. "אנחנו אומרים כן לממשלה ימנית לאומית, ונגיד לא לממשלה של כפייה דתית", אמר חבר המפלגה עודד פורר. "אנחנו נהיה הבלם שיעצור את הממשלה הזו מחקיקה דתית ומכפייה דתית – וזה אחד התנאים הקואליציוניים שלנו".

לנתניהו נכונים אתגרים נוספים בהרכבת הקואליציה, בעיקר בגזרת איחוד מפלגות הימין, שם סמוטריץ' דורש את תיק המשפטים. נתניהו מצידו לא מתלהב להפקיד בידיו את התיק, ונוטה למנות לתפקיד את יריב לוין. לאחר סיום המשא ומתן יגיעו חברי הליכוד לקבל את שאריות התיקים שיותיר להם נתניהו. גם בממשלה הנוכחית צפוי נתניהו להיות נדיב יותר לשותפותיו הקואליציונית מאשר למפלגה בראשה הוא עומד.

יריב לוין ואריאל אטיאס בפגישת המו''מ הקואליציוני
יריב לוין ואריאל אטיאס בפגישת המו''מ הקואליציוני | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר הציע ראש הממשלה נתניהו ליו"ר מפלגת "כולנו", משה כחלון, את תיק החוץ. עם זאת, כחלון הביע כחלון התנגדות למהלך והתעקש להמשיך בתפקידו כשר האוצר - וצפוי לקבל את מבוקשו. כך פורסם לראשונה בחדשות 13. בתוך כך, נתניהו שוקל פסקת התגברות בנוסח שירוקן מתוכן כמעט לחלוטין את סמכותו של בג"ץ בענייני חקיקה. על פי הנוסח הרחב ביותר שהוצע עד כה, הכנסת תוכל להפוך פסיקת בג"ץ ברוב צר של 61-65 חברי כנסת. באופן זה תבוטל למעשה יכולתו של בג"ץ להשפיע בענייני חקיקה. נכון לשעה זו הוא נוטה למנות את השר יריב לוין לשר המשפטים, לוין מצידו עדיין מהסס.

היום הראשון למשא ומתן הקואליציוני החל ביום ראשון שעבר, כאשר צוותי המו"מ של הליכוד, בראשות יריב לוין, ושל ישראל ביתנו, בראשות עודד פורר, נפגשו ודנו בתנאים להרכבת הממשלה. מדוברות ישראל ביתנו נמסר כי "במהלך הפגישה שהתקיימה ברוח טובה, הציגו נציגי ישראל ביתנו את דרישות הבסיס של המפלגה לכניסה לממשלה הבאה בנושאי הביטחון, עלייה וקליטה ודת ומדינה. הצדיים קבעו להיפגש שוב בזמן הקרוב להמשך המו"מ".