ערב הבחירות לכנסת ה-24: המפתחות לניצחון של כל אחד מהגושים

נתניהו מקווה שאחת ממפלגות השמאל לא תעבור את אחוז החסימה, ולפגוע בבנט כדי להקטין לו את מרחב התמרון. מנגד, ניצחון לגוש להחלפתו ידרוש שיעורי הצבעה גבוהים בערים ליברליות

זמן צפייה: 10:10

ערב הבחירות לכנסת ה-24, ושני הגושים עושים מאמצים אחרונים ונלחמים על כל קול כדי להשיג את המנדט ה-61 המיוחל, שיבטיח את ניצחונם ויסיים את הפלונטר הפוליטי שנמשך זה ארבע מערכות בחירות.

המפתח לניצחון של גוש נתניהו הוא קודם כול נפילה של מרצ או כחול לבן מתחת לאחוז החסימה. תרחיש כזה יקרב אותו מאוד לקואליציה יציבה. ראש הממשלה המכהן יודע שהמפלגות החרדיות והציונות הדתית יחד שוות כ-20 מנדטים, והוא מבין שעליו להשיג, יחד עם ימינה, 41 מושבים נוספים בכנסת.

אולם, כדי להשיג קולות חדשים לגוש שלו, עליו לקחת קולות מהערבים, שדווקא הולכים ועוזבים אותו, או מסער, שמצביעיו מתנגדים לו. עם זאת, האנרגיה של נתניהו, יחד עם האפליקציה שהשיקה הליכוד, עשויות להעלות את אחוזי ההצבעה במעוזי מפלגתו. על הדרך, הוא מנסה לגדול על חשבון בנט, שמספר חד ספרתי של מנדטים יקטין מאוד את מרחב התמרון שלו, ויקשה עליו לעבור לגוש הנגדי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יממה לבחירות: עד כמה הסקרים האחרונים חוזים את תוצאות האמת?

"יש ניסיונות לייצר דה-לגיטימציה לתוצאות – הציבור מבין זאת"

מחקר: יעילות החיסון של פייזר פחותה פי 7 נגד הזן מדרום אפריקה

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מנגד, בגוש להחלפת נתניהו מבינים שניצחון בבחירות לא יתאפשר אם אחת מהמפלגות המתנדנדות לא תעבור את אחוז החסימה. אולם, תנאי הכרחי זה לא יספיק, משום שניצחון לגוש המרכז-שמאל ידרוש שיעורי הצבעה גבוהים בערים ליברליות וגם בלימת הירידה בשיעורי ההצבעה בחברה הערבית.

אפשרות אחרת, שקצת סותרת את הקודמות, היא מספר מנדטים סביר לבנט וסער יחדיו, כך שגם אם נתניהו ישיג לכאורה 61 מנדטים, השניים יוכלו להקים סביבם ציר משותף לממשלה בלי נתניהו. אולם, סיכוי זה קלוש למדי.

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

הדרישה של בן גביר: שינוי שיטת בחירת היועמ"ש

אם בסופו של דבר נתניהו יהיה זה שיקים את הממשלה הבאה ויכניס את הציונות הדתית לממשלה, איתמר בן גביר צפוי לדרוש שינוי בשיטת המינוי של היועץ המשפטי לממשלה.

ואז, בעוד פחות משנה שיצטרכו לבחור יועץ משפטי חדש, בן גביר ידרוש לעשות זאת באמצעות שימוע פומבי בכנסת והצבעה חשאית של הח"כים, ולא לעשות זאת בדרך המסורתית הנהוגה כיום - דרך ועדת איתור.

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

משמר הכנסת נערך לניסיון פריצה למשכן אחרי פרסום תוצאות הבחירות

בתוך כך, לחדשות 13 נודע הערב כי בשבועות האחרונים נערכו במשכן לכמה תרחישי קיצון עם פרסום תוצאות הבחירות ואף הקימו חמ"ל מיוחד של גופי הביטחון. במשמר תרגלו פריצה למשכן הכנסת וביצעו תרגילים בתיאום עם משטרת ישראל ובית המשפט העליון.

ביום הבחירות ועם פרסום המדגמים, ינסו בחמ"ל לאתר אירועים חריגים ואלימים, זאת בין היתר בשל מה שאירע בארצות הברית מעט לפני ההשבעה של הנשיא ג'ו ביידן, אז פרצו תומכיו של דונלד טראמפ לבניין הקפיטול משום שזעמו על תוצאות הבחירות.

מהכנסת נמסר בתגובה: "הכנסת פועלת להבטחתו של המשכן באופן שוטף באמצעות משמר הכנסת, ואינה מפרטת בדבר היערכות זו".