"יש ניסיונות לייצר דה-לגיטימציה לתוצאות - הציבור מבין זאת"

מנכ"לית ועדת הבחירות סיפרה בריאיון לחדשות 13 כיצד התכוננה לבחירות בצל מגפה, גילתה כי מניין המעטפות הכפולות הכפיל את עצמו מהפעם הקודמת - וקראה לפוליטיקאים להוריד את הלהבות בציבור

זמן צפייה: 05:15

בחירות 2021: "אני מאוד מקווה שביום שישי בשעות אחר הצהריים יהיו לנו תוצאות מלאות וכמעט סופיות" - כך אמרה הערב (שני) מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס בריאיון לחדשות 13, כשנשאלה מתי להערכתה תסתיים ספירת הקולות של הבחירות לכנסת ה-24. "אנחנו עושים את כל המאמצים בוועדה. שינינו קצת תהליכים והכנסנו אמצעים חדשים, כך שאני מקווה שהכול יעבוד ונצליח לעמוד ביעד".

בשל מגפת הקורונה וריבוי הקלפיות שנפתחו למבודדים וחולים, הצפי של ועדת הבחירות הוא לכ-600 אלף מעטפות כפולות של הבוחרים, שצפויות לעכב את מתן תוצאות האמת. לשם השוואה, במערכת הבחירות הקודמת היו בסך הכול 330 אלף מעטפות כאלו. "זה הבדל משמעותי", הודתה עדס, "מה גם שבניגוד לפעם הקודמת, הבחירות נערכות ביום שלישי - וכאן אנחנו עובדים תחת תוואי התו הסגול, כך שכל הפרמטרים מכבידים על התהליך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מחקר: יעילות החיסון של פייזר פחותה פי 7 נגד הזן מדרום אפריקה

התחזית לבחירות: מעונן, שרבי ואביך; בשישי: צפי לשלג קל בחרמון

נפתח משפט התביעה האזרחית של אייל גולן; השופטת קראה לגישור

מנכ''לית ועדת הבחירות המרכזית, עו''ד אורלי עדס
מנכ''לית ועדת הבחירות המרכזית, עו''ד אורלי עדס | צילום: חדשות 13

לתחושותיה, אין היתכנות לראות בישראל תמונות דומות לאלו שנראו בארה"ב, אז תומכיו של דונלד טראמפ הסתערו על גבעת הקפיטול כי זעמו על התוצאות. "אנחנו לא נמצאים במקומות הללו ואני לא חושבת שזה יגיע לכאן. יש הבדל בין דיבורים לבין מעשים". ובכל זאת, עדס ביקשה לנצל את ההזדמנות וביקשה מאנשי הציבור, "לקרוא לציבור שלהם להפסיק עם כל האמירות הללו ועם כל השיתופים ברשתות החברתיות".

בהמשך, מנכ"לית הוועדה התייחס לעובדה שלאחרונה, גורמים בימין - כמו למשל ארגון "אם תרצו", העלו את החשש לזיופים וגניבת קולות - מבלי שיש להם באמת ראיות. "זה מצער מאוד במישור האישי שדברים כאלה מתרחשים כאן אצלנו", אמרה. "אני מקווה שהציבור מספיק חכם ונבון כדי להבין בניסיונות לייצר דה-לגיטימציה לתוצאות הבחירות. אני מניחה שהתהליך ידבר בעד עצמו ובסופו של דבר, אני מקווה שנעבור את יום הבחירות בהצלחה".