גנץ נגד נתניהו: משמעות סיכול התקציב – העדפת שיקוליך האישיים

שר הביטחון שלח מכתב לרה"מ, שבו דרש לקדם את אישור תקציב המדינה ותקנון הממשלה, והאשים כי חוסר המעש בסוגיה פוגע בציבור: "ההתנהלות הממשלתית לא מאפשרת קיומו של ממשל ראוי לאזרחי ישראל"

זמן צפייה: 04:08

שר הביטחון בני גנץ שלח היום (חמישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו דרש לקדם את תקציב המדינה ולאשר את תקנון הממשלה. ראש הממשלה החליפי גם תקף ואמר כי "כל סיכול של אישור התקציב משמעו העדפת שיקולים אישיים על פני טובת אזרחי ישראל".

"כלכלת המדינה במצב חירום ואזרחי ישראל זקוקים לוודאות כדי להתמודד בעת המשבר", המשיך גנץ. "מרחק רב מפריד בינינו לבין הבטחת האחדות עליה חתמנו. ההתנהלות הממשלתית לא מאפשרת קיומו של ממשל תקין, דמוקרטי או ראוי לאזרחי ישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

העימות הנשיאותי הבא יהיה וירטואלי – טראמפ הודיע שלא ישתתף

הסכם השלום עם איחוד האמירויות יובא לאישור הכנסת ביום שני

הסכם בין ישראל לירדן: יתאפשרו טיסות במרחב האווירי של המדינות

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

בתגובה, נמסר מהליכוד: "כחול לבן ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה כדי להסיט את האש ממפלגתם המתפרקת, בזמן שראש הממשלה נלחם בקורונה. נשמח אם גנץ יפתור את הבעיות הפנימיות שלו, אך לא באמצעות חרחור ריב שיוביל את ישראל לבחירות. בנוסף לכך, כחול לבן מסתירים מהציבור עובדה פשוטה: הליכוד וכחול לבן כבר הסכימו ביניהן וחוקקו חוק להעביר את תקציב 2020 במהלך חודש דצמבר, ובמקביל להתקדם בהכנת תקציב 2021. זו הדרך לייצב את הכלכלה".

"כמו כן, בשעה שכחול לבן מתלוננים וכותבים מכתבים על עצירת המינויים, הם אלה שעוצרים את המינויים בעצמם, על ידי כך שהם מסרבים לקיים את ועדת המינויים המשותפת עם הליכוד, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. ראש הממשלה העביר יותר תקציבים ממנהיגים אחרים בעולם ויש לו רקורד מוכח בבניית כלכלת ישראל, לעומת כחול לבן שלא העבירו תקציב מימיהם. ראש הממשלה ימשיך לעשות מה שנכון למדינה ולא לפופוליזם של כחול לבן. מוטב שכחול לבן יפסיקו לחרחר ריב שיוביל לבחירות ויתגייסו למאבק המשותף בקורונה".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר בתגובה להודעת גנץ כי "בניגוד לספין של כחול לבן, משרד האוצר כבר פועל כדי לקדם את תקציב 2021, בהתאם לחוק ולכל הקריטריונים המקצועיים. אני קורא לכחול לבן לגלות אחריות, להפסיק עם המריבות הפנימיות שלהם ולהתקפות על הממשלה מתוך הממשלה, ולא להוביל את מדינת ישראל לבחירות בעיצומו של משבר הקורונה".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

במקביל, שר המשפטים אבי ניסנקורן צייץ כי "גם בשבוע הבא לא תתכנס ועדת השרים לחקיקה. בליכוד מסרבים לדון בחוקים חשובים שגיבשו משרדי הממשלה וחברי הכנסת. מהלכים חברתיים וכלכליים שנועדו לשפר את החיים בישראל נבלמים כבר שבועות. אל תטרחו לחפש, אין שום סיבה עניינית או שיקול מקצועי בהחלטה למנוע משרי הממשלה ומחברי הכנסת לבצע את תפקידם. לא אאפשר את המשך ההתנהלות הזו. מחלוקות כן, שיתוק לא".

בשבוע שעבר הודיע גנץ  כי הורה לשר המשפטים לקדם את הליך מינוי פרקליט המדינה ומפכ"ל משטרה קבוע. לדבריו, קידום ההליך נועד "כדי להשיב השליטה וסדרו השלטון - אי אפשר להמשיך בכאוס". גורמים בליכוד מסרו בתגובה להודעת גנץ כי "לא נאשר מועמד לא מוסכם". בראש ועדת האיתור למינוי פרקליט המדינה יעמוד מ"מ מקום פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

מהליכוד נמסר: "בשיאו של משבר הקורונה כשאזרחי ישראל יושבים בסגר בבית ומייחלים לאחדות ערב סוכות, כחול לבן משחקים משחק פוליטי על גבם של אזרחי ישראל בניסיון נואש לקושש קולות משמאל ולמנוע את קריסתם בסקרים. שר התיירות מתפטר, יושבת ראש ועדה בכנסת מפגינה נגד הממשלה וכחול לבן מפרים את ההסכם הקואליציוני שקובע שיש להקים ועדת מינויים בהסכמה, דבר שהליכוד דורש לעשותו מיום הקמת הממשלה. כחול לבן יושבים בממשלה ופועלים נגדה. הגיע הזמן שהם יחליטו אם הם נלחמים במחלה או נלחמים בממשלה".

לדברי יו"ר כחול לבן, "רצינו אחדות אך זו לא הממשלה לה ייחלנו. מדינת ישראל מתמודדת עם משבר עמוק וקשה, משבר בריאותי אך לצידו ובעוצמתו משבר אמון בין ההנהגה לאזרחי המדינה. משבר אמון הנובע בראש ובראשונה מהיעדר דוגמא אישית, ומחשש אמיתי הנובע מכך שעיסוק באינטרסים פוליטיים גובר על הדאגה לבריאות הציבור ולפרנסתם של מיליונים".