הד"ר שהציל את חייו והתנהגות החרדים במשבר: גפני בריאיון מיוחד

בריאיון בלעדי לחדשות 13 בכיר יהדות התורה נפגש עם ד"ר זחאלקה שהציל אותו ברגע האחרון, והתייחס להאשמות כלפי החברה החרדית בזמן משבר הקורונה: "החילונים צריכים לעשות חשבון נפש"

זמן צפייה: 09:52

משה גפני, יו"ר ועדת הכספים ואחד מבכירי המנהיגים הפוליטיים החרדים, סיפר בריאיון בלעדי וגלוי לב על הפעם שכמעט איבדן את חייו, על הרופא שהציל אותו, והתייחס לטענות כלפי החברה החרדית בזמן משבר הקורונה.

גפני הגיע באחד הימים לבית החולים "מעייני הישועה" שבבני ברק על מנת לקבל טיפול פשוט בחתך מעל עינו כתצואה מנפילה. משהגיע לבית החולים, הוא נשלח לבדיקת א.ק.ג מבלי שידע מדוע.

לאחר שהתבררו תוצאות הבדיקה, גפני נשלח על ידי ד"ר זחאלקה לצנתור דחוף, כי היה "באמצע אירוע לבבי", לדברי הרופא. כעת, כששב גפני לבית החולים בו הצילו את חייו, הוא נפגש עם ד"ר זחאלקה ושניהם עדיין מוכים תדהמה מכך שפציעה קלה בפנים הובילה לאבחנה של אירוע לב, בדיוק בזמן כדי להציל את חבר הכנסת.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ תוקף: "ממשלה בראשות נתניהו – לא מתפקדת"

גמזו ביקש להסיר את הסגר מעל שלוש ערים אדומות

בדרך לנורמליזציה? טראמפ: אסיר את סודאן מרשימת הטרור

משה גפני | צילום: חדשות 13

הרופא, שהוא בן דודו של חבר הכנסת לשעבר ג'מאל זחאלקה, מיודד כבר שנים רבות עם הח"כ הוותיק. "יצא לי להכיר הרבה אנשים מתוך בני ברק, אני מרגיש מאוד שייך לעיר הזאת", אמר הרופא. גפני חש את ההשתפרות במצבו מאז שקיבל את הטיפול, אך למרות שהוא יודע שהדרך להחלמתו המלאה עוד ארוכה, הוא אינו מתכוון "להוריד פרופיל" כפי שביקש זאת ממנו הרופא.

בימים אלו, גפני ממשיך לנהל את הדיונים בוועדת הכנסת. על אף שנראה כי הוא מתרגז לא מעט במהלכן, הוא טוען שזה לא מהווה מקור לבעיותיו הבריאותיות: " אם הייתי חושב ככה אולי הייתי עוצר קצת. כל אחד צריך לחשוש וכל אחד צריך לעשות בדיקות וכל אחד צריך לדעת לא לקחת ללב יותר מדי".

משה גפני יחד עם ד''ר זחאלקה בבית החולים מעיני הישועה
משה גפני יחד עם ד''ר זחאלקה בבית החולים מעיני הישועה | צילום: חדשות 13

למרות אמירה זאת, גפני, שהוא נציגו הבכיר בכנסת של "שר התורה", הרב קנייבסקי, מנהיג הזרם הליטאי, דווקא לוקח מאוד ללב את הסערה סביב המרד בחברה החרדית, שהתחיל לטענתו מהבטחה שלא קוימה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מתחילת הדרך כמעט, אמרתי לרה"מ שלציבור החרדי יש אורח חיים שונה וצריך שיהיה מישהו מתוך קובעי המדיניות קשוב לעניין. אז הצעתי שמות של אנשים, שהוא אגב קיבל אותם, אך בסוף זה לא בוצע".

במקום זאת, אומר גפני, "קיבלנו כל מיני פטרונים שאומרים לנו איך לחיות ואיך לא לחיות", והוסיף: "פעם ראשונה שיש נגישות בין אורח החיים של הציבור החרדי לבין אורח החיים של הציבור הכללי והיה צריך שתהיה פה רגישות יותר גדולה והיא לא קרתה".

דבריו של גפני נאמרים ברקע הנחייתו של הרב קנייבסקי לפתוח את תלמודי התורה, מה שמהווה עליית מדרגה בהתנהלות של חלקים במגזר החרדי כאוטונומיה בתוך החברה הישראלית. על כך אמר גפני: "לא להאמין כמה גדולה ההסתה הזאת נגד הציבור החרדי. בתור מישהו שחי שם, אנחנו מקפידים מאוד על ההנחיות". לאחר מכן תקף גפני את התקשורת: "אתם כל הזמן אומרים לאדם החילוני שכל הסגר ושאר הבעיות נגרמו בגלל החרדים. אנחנו אלה שסובלים הכי הרבה".

יו''ר ועדתהכספים גפני בעת דיון
יו''ר ועדתהכספים גפני בעת דיון | צילום: ערוץ הכנסת

גפני המשיך בהתקפה: "איך אתם מעזים ולא מתביישים להגיד שהאשמה היא בציבור החרדי? אולי קצת אינטליגנציה בתקשורת? אולי קצת מזה גם אצל שרים שמדברים ופוערים פה?". כשנשאל האם להנהגה החרדית ולנבחרי הציבור שלה בכנסת יש אחריות לכישלון למניעת הפרת ההנחיות בקרב הציבור שלהם, ענה הח"כ: "לא מסכים למילים 'הפרת ההנחיות'. האם אתם מבינים את מה שהציבור החרדי חושב? האם אתם מבינים מה עובר על משפחה חרדית ביישוב חרדי שרק נמצא בסגר ומוגדר כעיר אדומה כל הזמן?".

מבחינתו של גפני לא מדובר בהפרות ולדבריו אין כלל הפרה מכל סוג שהוא בציבור שהוא מייצג, זאת משום שלטענתו אפשר היה לפתור את הסוגייה הזו אך זה לא נעשה: "אתם חוזרים כל הזמן לעניין הזה של ההפרה. מתי שאלת מישהו על ההפרה בבלפור? על ההפרה בכיכר הבימה?". לאחר שכתבת חדשות 13 הפנתה את תשומת ליבו לכך שהאירועים הללו כן מקבלים התייחסות תקשורתית, ענה לה גפני: "ראיתי את השאלות האלה".

את המאבקים הבאים בכנסת, יו"ר ועדת הכספים אמור לנהל סביב אישור התקציב, שהפך מזמן לכלי פוליטי שיכריע אם ומתי אנו נצא לבחירות. "צריך לאשר תקציב בכל מקרה. אי אפשר לנהל מדינה בלעדיו", אך הוא לא מאמין שיהיה ניתן לאפשר אותו עד סוף דצמבר. עוד הוא טען כי "אני יודע שגם בני גנץ לא עומד על התאריך המדויק. אפשר לשנות את התאריך כדי שיעבור גם תקציב 2021".

לגבי ההיתכנות של הבחירות, אמר גפני כי "זה אסון גדול אם אנחנו הולכים בצעדי ענק לבחירות. איך אפשר ללכת לבחירות כשהמצב הבריאותי והכלכלי הוא כזה, כשאנשים מאבדים את פרנסתם". לדעתו, מי שהולך לבחירות – הוא לא צודק. לבסוף, גפני הציע שהן הציבור החרדי והן הציבור החילוני יעשו חשבון נפש: "אנחנו חברה אחת ואנחנו צריכים לחשוב האחד על השני", אך ציין כי על הציבור החילוני לעשות חשבון נפש "על אחת כמה וכמה".