קשיים בהרכבת הממשלה: "לא בטוח שתקום קואליציה כתוצאה מהמו"מ"

זאב אלקין, חבר צוות המו"מ מטעם הליכוד, אמר בריאיון ל"העולם הבוקר" כי המפלגות הקטנות מציבות דרישות "לא הגיוניות", וטען כי "לא רואה אפשרות אמיתית להקמת קואליציה בלי ליברמן"

זמן צפייה: 04:52

מרכיבים ממשלה: זאב אלקין, השר להגנת הסביבה וחבר צוות המשא ומתן הקואליציוני מטעם הליכוד, התייחס הבוקר (רביעי) לשיחות בין המפלגות ואמר כי "זו הפעם הראשונה שאני לא יכול להגיד בוודאות שתקום ממשלה כתוצאה ממנו, יש פערים בין השותפות כרגע. כל מפלגה קטנה טוענת שבלעדיה אין ממשלה, יש כאן תחושה של כוח מופרז ומכאן מגיעות דרישות לא הגיוניות". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "העולם הבוקר".

אלקין טען כי "אני לא רואה אפשרות אמיתית לממשלה צרה בלי ליברמן ואני לא חושב שהוא יתן להקים ממשלה כזאת, כולם צריכים לרדת מצמרות העצים. ממשלה זמנית לא יכולה לעשות המון דברים - כלכלית זה דבר רע מאוד, וגם ככה אם יתקיימו בחירות חדשות התוצאות יהיו די דומות".

"אם לא תחול פריצת דרך במו"מ – רה"מ שוקל לאיים בבחירות חדשות"

השר לוין: "חוק החסינות לא חלק מהמו"מ על הסכמים קואליציוניים"

ליברמן: "אם לא תקום קואליציית ימין - זו לא תהיה אשמתנו"

זאב אלקין
זאב אלקין | צילום: החדשות 13

על הסערה סביב חוקי החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר השר להגנת הסביבה: "כל הנושא של החסינות לא היה במו"מ הקואליציוני וכבר מזמן הוכרז שהוא גם לא יהיה. מי שבחר להפוך את לכותרת ראשית ולעסוק בזה, זה לא אנחנו". למרות זאת, הוסיף כי "כשפוליטיקאים נפגשים הם מדברים על הכול".

בנוגע לחוק להגדלת מספר השרים, אמר: "בממשלה היוצאת יש 23 שרים, החוק הזה חוקק בממשלה הקודמת ואמרו שזה נורא ואיום. בממשלה שלפיד ישב בה כשר אוצר היו גם 23 שרים - ממשלה שבה ישבה יש עתיד הייתה בדיוק באותו גודל, כך שהטענות נגד זה המון פופוליזם ושיח ציני". 

נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

גורמים בליכוד אמרו אמש לחדשות 13 כי במידה ולא תחול פריצת דרך במשא ומתן הקואליציוני עד סוף השבוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לאיים בבחירות חדשות, כדי להלחיץ את השותפות למו"מ.

בד בבד, גורמים בישראל ביתנו אמרו כי לחרדים יש שלוש גרסאות שונות לחוק הגיוס, אחת של חבר הכנסת אריאל אטיאס, השנייה של חבר הכנסת משה גפני והשלישית של סגן השר יעקב ליצמן. "החרדים לא מצליחים להחליט בעצמם על נוסח לחוק הגיוס", אמרו הגורמים. "כך אי אפשר להתקדם". הלילה, נחת בארץ המתווך שמוליק חייק, לו יש ניסיון במגעים בין נתניהו לליברמן, מאחר ושניהם סומכים עליו.

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: החדשות 13

ביום שישי הבהיר יו"ר צוות המשא ומתן הקואליציוני מטעם הליכוד, השר יריב לוין, כי "בניגוד לשמועות ולפרסומים, נושא החסינות אינו חלק מההסכמים הקואליציוניים שאנחנו פועלים לגבש". לוין אמר את הדברים על רקע הביקורת שהוטחה בראש הממשלה בנימין נתניהו על האפשרות שיכניס להסכמים הקואליציוניים את חוקי החסינות שימנעו את העמדתו לדין כל עוד הוא מכהן בתפקיד ראש ממשלה. דוברו של רה"מ אישר את הודעת לוין, ואמר אף הוא כי נושא החסינות אינו עומד על הפרק במו"מ הקואליציוני.

ביום רביעי שעבר תקף יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, את המפלגות החרדיות ואת ראש הממשלה בפוסט שפרסם בפייסבוק, וכתב: "קחו אותנו ברצינות ומי שמחפש אשמים במידה ולא תקום קואליציית ימין – שיסתכל על עצמו במראה". ליברמן טען כי "ביומיים האחרונים שמעתי אין ספור איומים מצד הח"כים החרדים בנוסח: נלך לבחירות חוזרות או נקים ממשלה בלי 'ישראל ביתנו'. אני מצטער שבמקום לנהל שיח ענייני, החרדים בחרו להתגרות, להשתלח ולאיים".

יריב לוין
יריב לוין | צילום: החדשות 13