גמזו לאחר החלטת קבינט הקורונה: "התפרצות מטרידה במגזר החרדי"

פרויקטור הקורונה התייחס להטלת הסגר על ערים אדומות, והזהיר: "לפנינו החלטות קשות - נצטרך לראות מה יהיה". ליצמן תקף: "תוכנית סדורה להביא לסגירת בתי הכנסת בחגים - לא נאפשר זאת"

זמן צפייה: 13:37

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, התייחס הערב (חמישי) להחלטת קבינט הקורונה להטיל סגר על 30 ערים אדומות, שבהן התפרצות המחלה חמורה במיוחד. לדבריו, התפשטות המגפה במגזר החרדי "מטרידה". גמזו גם הסביר כי "קשה לא לקשור את הגידול בתחלואה שרואים לתחילת הלימודים המגזר החרדי ולתקופת "בין הזמנים'".

פרויקטור הקורונה התייחס גם להיקף התחלואה ביישובים הערביים, והצהיר כי "החברה הערבית צריכה להבין היטב שצריך להפסיק לחלוטין עם האדישות והזלזול". גמזו הוסיף: "אנחנו רואים את העברת התחלואה בעיקר בחברה החרדית והערבית וזה בעצם מכוון אותנו להדבקה בכל רחבי מדינת ישראל. כשנהיה מול ההיקפים האלו אנחנו לא נצליח לשלוט במצב, זה יהיה השלב שבתי החולים יקרסו".

"אנחנו באירוע של מלחמה - אני מבקש מכולם להיות אחרי הממשלה אחרי הקבינט כגוף אחד כי יש לפנינו עוד החלטות קשות - אנחנו נצטרך לראות מה יהיה בימים הקרובים", המשיך גמזו. "כל אחד שלא שם את המסכה ומזלזל - יורק בפרצוף של רופא או אחות שעובדים 24/7 במחלקות הקורונה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

קבינט הקורונה הכריע: מיום שני – סגר על ערים אדומות

בני ברק, 12 שכונות בי-ם ו-29 יישובים: האזורים האדומים בארץ

רה"מ יתייצב בשבוע הבא בדיון על "הכישלון המחפיר בניהול המגפה"

פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו | צילום: חדשות 13

כמו כן, גמזו טען כי האפשרות לסגר בחגים לא ירדה מהפרק, ודרש "לעשות מאמץ כדי שהאפשרות הזו תתרחק". הוא הסביר כי הוא יודע שלא לכל השרים קל עם הכרעות הקבינט, והוסיף: "אני רוצה להגיד שאני מצטער על ההחלטות הקשות".

בעקבות החלטת הקבינט מספר שרים הביעו את מורת רוחם מההכרעה ועוררו סערה. בין המתנגדים נמצא שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, שהאשים "גורמים" בכוונה מוקדמת להביא לסגירת בתי הכנסת בחגים. לדבריו, "לצערי צדקתי במה שהתרעתי בשבועות האחרונים, כי ההחלטה להטלת סגר בשלב זה, הינה חלק מתוכנית סדורה של חלק מהגורמים, להביא לסגר בחגים וסגירת בתי הכנסת בימי ראש השנה, יום כיפור וסוכות - מה שלא נאפשר בשום צורה".

"לפיכך התנגדתי נחרצות בדיון בקבינט הקורונה להחלטה על הטלת סגר בערים שהוגדרו אדומות. כפי שהוכח בשטח מניסיון העבר הלא רחוק כי סגר שאינו ממוקד בשכונה מסוימת, אינו יעיל להורדת התחלואה, אלא התברר כצעד ענישה קולקטיבי, שאינו מידתי ולא נכון", המשיך השר. "אני שב וקורא, להחיל הנחיות שיוויוניות וברורות כדי לחזור ולנצח את הקורונה. רק באמינות ובשקיפות נוכל להחזיר את אמון הציבור ואת שיתוף הפעולה של אזרחי ישראל בקטיעת שרשרת התחלואה".

חברי סיעת יהדות התורה שיגרו מכתב לראש הממשלה נתניהו ובו כתבו: ''מתקבל הרושם שבמקום שפרופסור גמזו יעסוק במלאכת הטיפול במגיפת הקורונה, הוא עוסק בכותרות פופוליסטיות, בדיבורים ובמעשים הפוגעים פעם אחר פעם בציבור החרדי בישראל''.

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: רויטרס

שר הפנים, אריה דרעי, כמו השר ליצמן התנגד גם הוא לסגר על היישובים האדומים, ותמך בסגר כללי על כל הארץ. לטענתו, "אנחנו שמים פלסטר קטן על פצע ענק מדמם, אם נגזר עלינו סגר צריך ללכת על סגר עכשיו".

במהלך הדיון התעמתו שרי קבינט הקורונה כאשר שר החינוך יואב גלנט טען שפתיחת בתי הספר אינה קשורה לעלייה בתחלואה, משום שהזינוק במספר הנדבקים התרחש עוד לפני החזרה ללימודים. מנגד, השר להשכלה גבוהה זאב אלקין אמר כי "במגזר החרדי התחילו כבר ללמוד ועכשיו רואים את התוצאה". השר דרעי אמר בתגובה כי "אלה סתם דעות קדומות". נוסף על כך, שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן לא הסכים להתדיין עם פרויקטור הקורונה עד ש"יתנצל על המכתב בנושא אומן וההתייחסות למגזר החרדי".

שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד בדיון להטלת סגר כללי, ואמר כי "יש לדבוק במה שהוחלט ולגבות את משרד הבריאות וגמזו בהתאם להמלצות שהם מובילים". השר כ"ץ אף טען כי הנזק שייגרם למשק יהיה קשה במקרה של סגר וזאת במצב שניכרת דווקא התאוששות. לדבריו, יש להטיל סגר על הערים האדומות בהתאם להמלצות.