קבינט הקורונה הכריע: מיום שני - סגר על ערים אדומות

בעקבות העלייה החדה במספר הנדבקים, חברי הקבינט החליטו להטיל הגבלות תנועה על רשויות אדומות, שייאכפו בעיקר בערים "אדומות כהות" – לפי החלטת המשטרה לגמזו. זאת, חרף התנגדות דרעי וליצמן

זמן צפייה: 13:37

קבינט הקורונה החליט היום (חמישי) כי יש להטיל סגר על 30 יישובים שבהם היקף התפרצות מגפת הקורונה חמור במיוחד, ולכן היישובים נחשבים "אדומים". זאת, בניגוד לדעת של השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן. סוגיית הסגר הכללי עלתה בדיונים, אך פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו התעקש לקבל את ההכרעה רק ב-10 בספטמבר. דרעי תמך בסגר כללי על כל הארץ, וטען בדיון כי "אנחנו שמים פלסטר קטן על פצע ענק מדמם, אם נגזר עלינו סגר צריך ללכת על סגר עכשיו".

יש לציין כי הסגר יוטל על כל הערים האדומות, אך עוצמתו תשתנה בהתאם לרמת התחלואה בעיר, כאשר בערים "אדומות כהות" עוצמת הסגר תהיה הגבוהה ביותר.זאת, כפי שהציג הבוקר גמזו לקבינט הקורונה. על פי תוכניתו למיגור התפשטות הנגיף בישראל, ב-11 היישובים ה"אדומים ביותר" תוגבל היציאה מהבתים וכן תוגבל היציאה והכניסה מהעיר. בשאר הערים האדומות, מערכת החינוך תישאר סגורה ויוטל עוצר לילי על התושבים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הצעת גמזו: ב-11 היישובים "האדומים ביותר" – תוגבל התנועה

בני ברק, 12 שכונות בי-ם ו-29 יישובים: האזורים האדומים בארץ

רה"מ יתייצב בשבוע הבא בדיון על "הכישלון המחפיר בניהול המגפה"

סגר על יישובים אדומים
סגר על יישובים אדומים | צילום: חדשות 13

11 הערים ה"אדומות כהות", שמוגדרות כבעלות הסיכון הגבוה ביותר בשל צפיפות המגורים בהן, היקף התחבורה וערבוב בין התושבים למי שאינו תושב, הן: בני ברק, טירה, בית שמש, כפר קאסם, אום אל-פאחם, אלעד, ביתר עילית, לקיה, דאלית אל-כרמל, מעלה עירון וטייבה.

19 הערים האדומות שאינן כהות הן: טבריה, שכונות מסויימות בירושלים, אבו סנאן, אעבלין, בוקעאתא, בית ג'ן, ג'לג'וליה, ג'ת, זמר. בירושלים השכונות האדומות הן א-טור, א-שייח, א-סוואנה, אזור תעשייה ענתות, באב א-זהרה, הרוב המוסלמי, הרובע הארמני, הרובע היהודי, הרובע הנוצרי, ואדי אל ג'וז, מחנה פליטים שועפט, עיסוויה, שועפט, ושייח ג'ראח. יישובים אדומים נוספים הם נצרת, כסרא-סמיע, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, כפר ברא, כפר כנא, כפר קאסם, מטה אשר - שייח' דנון, עין מאהל, עספיא, ערערה, פוריידיס, קלנסווה, רכסים, שער הנגב - כפר עזה.

חסימת כביש 1 לבדיקות המשטרה
חסימת כביש 1 לבדיקות המשטרה | צילום: רויטרס

עוד הוחלט בקבינט כי צה"ל יתגבר את המשטרה באכיפת הסגר בערים האדומות - בדומה לסגר הראשון. ככל הנראה מדובר בכאלף חיילים, שיצטרפו למאמץ לאחר שהמשטרה הודיעה כי אין לה די שוטרים לאכוף את הסגר.

ליצמן לגמזו: "לא מוכן לנהל איתך שיחה עד שתתנצל על המכתב בנושא אומן וההתייחסות למגזר החרדי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום קבינט הקורונה כי "במשך חודש שלם היינו ברמה של תחלואה גבוהה, אפילו גבוהה מאוד, אבל יציבה. בימים האחרונים חלה עלייה, ועלייה דרמטית מאוד אתמול. החלטנו היום לעשות מאמץ בלימה מיידי נגד העלייה בתחלואה. קיבלנו החלטה להפעיל סגרים על הערים האדומות - משם יוצאת הדבקה גם בתוך הערים עצמן וגם ליתר אוכלוסיית ישראל. אני מבקש את שיתוף הפעולה של כל אזרחי ישראל על מנת לבלום את התחלואה הזאת. זה חשוב לבריאות של כל אחד ואחת מכם".

שרי קבינט הקורונה התעמתו בדיון, כאשר שר החינוך יואב גלנט טען שפתיחת בתי הספר אינה קשורה לעלייה בתחלואה, משום שהזינוק במספר הנדבקים התרחש עוד לפני החזרה ללימודים. מנגד, השר להשכלה גבוהה זאב אלקין אמר כי "במגזר החרדי התחילו כבר ללמוד ועכשיו רואים את התוצאה". שר הפנים אריה דרעי אמר בתגובה כי "אלה סתם דעות קדומות". נוסף על כך, שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן לא הסכים להתדיין עם פרויקטור הקורונה עד ש"יתנצל על המכתב בנושא אומן וההתייחסות למגזר החרדי".

הממונה על הקורונה פרופ' רוני גמזו
הממונה על הקורונה פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

\

שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד בדיון להטלת סגר כללי, ואמר כי "יש לדבוק במה שהוחלט ולגבות את משרד הבריאות וגמזו בהתאם להמלצות שהם מובילים". השר כ"ץ אף טען כי הנזק שייגרם למשק יהיה קשה במקרה של סגר וזאת במצב שניכרת דווקא התאוששות. לדבריו, יש להטיל סגר על הערים האדומות בהתאם להמלצות.

הצעת גמזו: ב-11 היישובים "האדומים ביותר" - תוגבל התנועה

התוכנית של גמזו, שהוצגה בפני השרים בדיון בוועדת הקורונה, מגדירה קטגוריה חדשה של "ערים אדומות בסיכון יוצא דופן". לפי המתווה, על ערים אלו תוטל מגבלה נוספת שדומה במהותה לסגר מלא - הגבלת כניסות ויציאות, כאמור, הגבלת מסחר ואף הגבלת תנועה מחוץ לבתים עד 500 מטרים - זאת בנוסף לסגירת מערכת החינוך והעוצר הלילי, שמתוכננים ממילא לכל הערים האדומות.

שוטרי מג''ב באחת מהכניסות לשכונות החסומות בירושלים
לקראת סגר מחודש? שוטרי מג''ב באחת מהכניסות לשכונות החסומות בי-ם, אפריל | צילום: רויטרס

שיעור הבדיקות החיוביות בבני ברק הינו 18%. לא זו בלבד, 6% מכלל החולים החדשים בישראל הם תושבי העיר. שיעור הבדיקות החיוביות במעלה עירון עומד על 20%, באלעד - 21%, בעין מאהל - 24%. השם הרשמי שיינתן לערים אלה יהיה "ערים אדומות בסיכון גבוה".

מוקדם יותר הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 3,074 נדבקים חדשים בנגיף - שיא שלילי נוסף. סך הכל ישנם 23,698 חולים פעילים, מתוכם 418 במצב קשה ו-118 מונשמים. יחסית למיליון תושבים - ישראל עקפה את ארה"ב במקרי הדבקה, והיא ממוקמת מעל רובן המוחלט של המדינות הנכללות בהשוואה.