הצעת גמזו: ב-11 היישובים "האדומים ביותר" - תוגבל התנועה

ממונה הקורונה הציע בדיון בקבינט להגדיר ערים בסיכון יוצא דופן ולהטיל עליהן מגבלות נוספות, בהן צמצום המסחר. על פי הצעתו, ביתר הערים האדומות יוטל עוצר לילי ומערכת החינוך לא תיפתח

זמן צפייה: 12:20

מגפת הקורונה: בשעה זו (חמישי) מציג פרויקטור הקורונה, הפרופסור רוני גמזו, את התוכנית למיגור התפשטות נגיף הקורונה בישראל. על פי הרעיון שגיבש, ב-11 היישובים ה"אדומים ביותר" תוגבל היציאה מהבתים וכן תוגבל היציאה והכניסה מהעיר. בשאר הערים האדומות, מערכת החינוך תישאר סגורה ויוטל עוצר לילי על התושבים.

התוכנית של גמזו, שמוצגת בפני השרים בדיון בוועדת הקורונה, מגדירה קטגוריה חדשה של "ערים אדומות בסיכון יוצא דופן". לפי המתווה, על ערים אלו תוטל מגבלה נוספת שדומה במהותה לסגר מלא - הגבלת כניסות ויציאות, כאמור, הגבלת מסחר ואף הגבלת תנועה מחוץ לבתים עד 500 מטרים - זאת בנוסף לסגירת מערכת החינוך והעוצר הלילי, שמתוכננים ממילא לכל הערים האדומות.

המל"ל צפוי להציג בישיבה את ממוצע הבדיקות החיוביות בשבוע האחרון, שעומד על 7.2%. גורם בקבינט גילה כי לראשונה בגל השני, "הסגר בערים האדומות יכלול גם סגירה של חלק מהעסקים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בני ברק, 12 שכונות בי-ם ו-29 יישובים: האזורים האדומים בארץ

גנץ וכ"ץ ידונו: האם יבוטלו הגדלות הפנסיה לקצינים בכירים?

לפיד: אשאר ביש עתיד גם אם יהיו פריימריז ואפסיד בהם

המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק
המשטרה אוכפת את ההסגר בבני ברק | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, צוות חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים צפוי להציג בדיון נתונים מדוח שגיבש באשר להתפשטות הנגיף, לפיו בשבועיים הקרובים יש לצפות לכ-600 חולים במצב קשה מהקורונה. החשש הוא מפני אי ספיקה בבתי החולים.

החוקרים יצביעו על כך שכרגע לא נראית התמתנות, אלא להיפך. מתחילת חודש יוני לא נרשמה אף לא פעם אחת של ירידה או התמתנות משמעותית בכמות החולים החדשים המתווספים מדי יום, שנמצאים במצבים בינוני וקשה. עקומת הנפטרים חדה יותר וכמותית גבוהה משמעותית מהגל הראשון.

בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע
בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע | צילום: Shutterstock

הערים ה"אדומות מאוד", שמוגדרות כבעלות הסיכון הגבוה ביותר בשל צפיפות המגורים בהן, היקף התחבורה וערבוב בין התושבים למי שאינו תושב, הן: בני ברק, טירה, בית שמש, כפר קאסם, אום אל-פאחן, אלד, ביתר עילית, לקיה, דאלית אל-כרמל, מעלה עירון וטייבה.

שיעור הבדיקות החיוביות בבני ברק הינו 18%. לא זו בלבד, 6% מכלל החולים החדשים בישראל הם תושבי העיר. שיעור הבדיקות החיוביות במעלה עירון עומד על 20%, באלעד - 21%, בעין מאהל - 24%. השם הרשמי שיינתן לערים אלה יהיה "ערים אדומות בסיכון גבוה".

ממונה הקורונה רוני גמזו
ממונה הקורונה רוני גמזו | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר הבוקר עדכן משרד הבריאות כי אתמול אובחנו 3,074 נדבקים חדשים בנגיף - שיא שלילי נוסף. סך הכל ישנם 23,698 חולים פעילים, מתוכם 418 במצב קשה ו-118 מונשמים. יחסית למיליון תושבים - ישראל עקפה את ארה"ב במקרי הדבקה, והיא ממוקמת מעל רובן המוחלט של המדינות הנכללות בהשוואה.