הקבינט דן ב"ריסון מהודק" בחנוכה; החלטה סופית תתקבל מחר

הפרויקטור הציע להדק את ההגבלות - פרץ וכ"ץ התנגדו. במל"ל המליצו להמשיך את פיילוט הקניונים ולפתוח עוד מרכזים. שטייניץ דרש סגר לילי - נתניהו ורגב תמכו. רה"מ: אסור להמתין לעלייה גדולה

זמן צפייה: 04:27

ברקע העלייה במקדם התחלואה, קבינט הקורונה התכנס היום (ראשון) ודן בשאלה אם להכריז על הגבלות נוספות שינסו למנוע התפשטות נוספת של מגפת הקורונה. הדיון הסתיים ללא קבלת החלטות, והשרים החליטו להתכנס בשנית גם מחר.

בדין, פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש, הציע לקבינט להכריז על סגר מלא בחנוכה או לבחור ב"ריסון מהודק", שבו בין היתר יוחמרו ההגבלות על השבים מחו"ל. "בגדול, יש עמידה במתווה הקניונים", אמר אש, "אך היקפי המגעים עלו באופן משמעותי וגרמו לעליית התחלואה. לכן, אנחנו ממליצים לא להמשיך בפתיחת הקניונים והשווקים". עוד הציע אש לקראת חג החנוכה וחג המולד, "להגביר את ההסברה, שלא לקיים מפגשים גדולים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: קיימת עלייה תלולה בתחלואה – הקבינט יחליט לגבי חנוכה

אוחנה על היורה מערד: "מה הרשויות מצפות מאזרח למופת שיעשה?"

הרשתות מאיימות: אם הקניונים ייסגרו – נשאיר את החנויות פתוחות

אתר ״היבדק וסע״ בתל אביב
אתר ״היבדק וסע״ בתל אביב | צילום: דין אריאל, התאחדות הסטודנטים לרפואה בישראל

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ התנגד לסגירת הקניונים, וציין: "אם אחרי הצלחת הפיילוט נחליט לסגור את הקניונים - זו סטירת לחי לכל ציבור שנפנה אליו. בשביל מה עשינו את הפיילוט, אם אחר כך נחליט להתעלם מתוצאותיו בהתאם לתחלואה הכללית?"

בתוך כך, משרד הבריאות המליץ לשרים לסגור מקומות עבודה, את המסחר וכן את מערכת החינוך בערים האדומות והכתומות, אולם במל"ל - שם הגדירו את פיילוט הקניונים כ"מוצלח", המליצו דווקא לפתוח קניונים נוספים כדי לפזר את הקונים עד כמה שניתן. "אין לנו נתונים על תחלואה גוברת במרכזי הקניות", הסביר איתן בן דוד, המשנה לראש המל"ל.

תור בקניון
תור בקניון

מפורום הקניונים ומרכזי המסחר נמסר בתגובה לדבריו של אש: "ממוצע המגעים בקניון אינו שונה מממוצע המגעים בשאר המסחר, במשרדים, בקופות חולים ובכל מקום אחר. יכולת הקניונים ומרכזי המסחר להגבלת כמות הנכנסים, להקפדה על ההנחיות, שמירה על מרחק ומניעת התקהלות מצמצמת את המגעים של המבקרים".

"באשר לאמירה שממוצע המגעים של מבקרים בקניון כפול מהממוצע בשגרה - לא ברור בסיס הנתונים על פיו פרופ' אש קובע זאת. כמות הנכנסים לקניון ירדה בחצי בכל זמן נתון בהשוואה לממוצע בשגרה. פיילוט הקניונים המוצלח לכל הדעות נבחן והוכיח כי לקניונים יכולת אכיפה והקפדה מוגברת".

אנשים ברחוב בזמן הקורונה
אנשים ברחוב בזמן הקורונה | צילום: רויטרס

אש, כאמור, המליץ להחמיר את ההגבלות על השבים מחו"ל, והציע למשל לכפות בידוד של שבוע על כל מי ששב ממדינות "בעלות סיכון גבוה", כלשונו, כמו טורקיה וסרביה. אז, השר אריה דרעי טען כי צעד כזה יוביל להורדה במניין הטסים, "משום שהתנאים במלוניות קשים מאוד, ואנשים יעדיפו לא לטוס".

בעניין ה"ריסון המהודק", אש הציע להוריד את התדירות של התחבורה הציבורית ב-50%, והמליץ גם לסגור את הקניונים, השוווקים והחנויות. עוד דרש הפרויקטור לסגור את מערכת החינוך ביישובים האדומים והכתומים - חוץ מהגנים, ולפתוח רק את מקומות העבודה שבהם לא מקבלים קהל.

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש
ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש | צילום: לע''מ

בינתיים, ועדת השרים האריכה את ההכרזה על כפר מנדא ועל יפיע כאזור מוגבל, למשך חמישה ימים נוספים, עד ליום שישי, וכן האריכה גם את ההכרזה על שפרעם כאזור מוגבל למשך שלושה ימים נוספים, עד ליום חמישי.

מחסום בסגר
מחסום בסגר | צילום: רויטרס

הפרופסור אלי וקסמן, שייעץ למל"ל, התריע בדיון כי "ללא צעדים משמעותיים, אנו עלולים להגיע לסגר נוסף". לדבריו, "בתי הספר התיכוניים והחטיבות מגדילים את אחוז התחלואה, ולעומת זאת - פתיחת הכיתות הנמוכות לא".

אז, שר החינוך יואב גלנט זעם על דבריו של וקסמן, וטען כי מניין הנדבקים עלה בעקבות החתונות - ולא בגלל פתיחת מערכת החינוך. "הנתונים שמוצגים כאן אינם נכונים ואינם משקפים", אמר שר החינוך, אליו הצטרף השר ישראל כ"ץ, שהוסיף: "התחלואה עלתה בגלל מסיבות פיראטיות בתל אביב, חתונות במגזר הערבי ובגלל אנשים שהגיעו מחו"ל".

החזרה לבתי הספר, אשדוד
החזרה לבתי הספר, אשדוד

עוד בדיון, שר הבריאות יולי אדלשטיין שהתייחס לחיסונים, והצהיר: "יש סיכוי טוב שבטווח של כמה שבועות נראה חיסונים ראשונים בישראל". ולמרות האופטימיות, השר הבהיר כי לא יהיה פשוט לייבא את החיסונים מבחינה לוגיסטית, והסביר: "חלקם חייבים להגיע בטמפרטורה מאוד נכונה".

לאחר שאדלשטיין המליץ "לבדוק את היענות הציבור לקבלת החיסונים", השר דרעי העלה רעיון, שלטענתו יוכל לשכנע את כל הישראלים "לרוץ להתחסן", כלשונו: "תודיע שהחיסונים יינתנו קודם כל לחרדים. אז, התקשורת תזעק 'למה רק לחרדים' וכולם ידרשו להתחסן במהירות".

אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

בשלב מסויים, השר יובל שטייניץ תהה מדוע לא מכריזים על סגר לילי, ואמר: "זה לא יפגע במסחר ולא במערכת החינוך". כאן, אמר נתניהו כי לאחר פתיחת המשק, הייתה "עלייה פראית בחלואה", והוסיף: "הגידול הגאומטרי לא נותן לנו אפשרות לחכות".

"אסור להמתין לעלייה גדולה", המשיך ראש הממשלה, "זו טעות. להגיע לעלייה גדולה ולהטיל סגר של שבועיים זה סבל גדול". "אז עדיף סגר לילי", ענה כ"ץ, אולם אז היה זה אש, שאמר כי "הערך של סגר לילי הוא נמוך".

"אני משוכנע שזה יהיה יעיל מאוד, גם יותר מסגירת הקניונים", ציין שטייניץ. "סגר לילה מבטל את המסיבות, את המפגשים החברתיים, את החתונות ואת מסיבות הטבע, בלי לשלם מחיר כלכלי. בכל מקרה, צריך להכניס את סגר הלילה לרשימת המגבלות האפשריות, זה עדיף על סגירת עסקים ודברים אחרים". נתניהו ומירי רגב תמכו בדברים.

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"בואו נחכה 24 שעוות ונקבל החלטה", הציע נתניהו. פה, השיב לו המשנה ליומ"ש רז נזרי כי "אפשר להאריך ב-24 שעות את פיילוט הקניונים - אבל מחר לקבל החלטה". "אם כך", ענה נתניהו, "נמשיך את הדיון מחר בערב". ואכן, ככל הנראה הקבינט יחליט להאריך את פיילוט הקניונים ב-48 שעות נוספות.

בריאיון ל"לפני החדשות", אמר השר יזהר שי כי "יכול להיות שיהיה עוצר לילי בחנוכה בערים כתומות ואדומות", והוסיף: "נדחה כנראה את ההחלטות למחר".