גנץ דורש לסיים את הסגר ביום שישי - נתניהו מכוון ליום שני

קבינט הקורונה התכנס, אך עוד לפני הישיבה נקבע שתתקבל החלטה רק מחר. השרים דנים על פתיחת המשק - גם אם יהיו יותר מ-2,000 נדבקים ביום. המל"ל: מבקשים לשקול עוצר לילה במסגרת מתווה היציאה

זמן צפייה: 06:14

כשעתיים וחצי לאחר שהיה אמור להתחיל ובתום התייעצויות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרויקטור רוני גמזו, קבינט הקורונה מתכנס בשעה זו (שלישי) ודן במתווה היציאה מהסגר ובהקלה בהגבלות.

השרים דנים בפתיחת עסקים ללא קבלת קהל, פתיחת מערכת החינוך לגיל הרך והתרת טייק-אווי למסעדות - גם אם מניין הנדבקים היומי לא ירד מ-2,000 בני אדם כפי שדרשו במשרד הבריאות. בשלב זה מסתמן כי ספורטאים מקצוענים יוכלו לחזור להתאמן ללא מגבלות כבר החל ממחר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הדיון בקבינט הקורונה מתעכב; גמזו: אם יידחה לחמישי הסגר יוארך

רשתות האופנה מתחילות למכור מחוץ לחנויות עם שליח • תיעוד

גם בעלי הצימרים מתכננים מרד: "נפתח הכול – הממשלה מתעלמת"

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

בדיון דרש שר הביטחון בני גנץ להאריך את התקנות רק עד יום שישי ובכך לסיים את הסגר - זאת אל מול עמדת נתניהו, שמעוניין להמשיך אותן עד ליום שני. "אולי נכון לקבל המלצה להאריך את התקנות עד לשישי ולא עד שני", אמר גנץ.

בישיבה דרשו במל"ל מהשרים לשקול לשלב עוצר לילה מהבתים במסגרת מתווה היציאה. ראש המל"ל טען כי "ביציאה מהגל הקודם ראינו את היצירתיות השופעת של הישראלים ולאו דווקא לטובה - לכן צריכים להיות זהירים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

בשלב זה, החלו השרים לדון בשאלה כיצד ייראה מתווה החתונות המצומצם בתקופת היציאה הממושכת, וכן בפתיחת השמיים. השרים רגב ואוחנה הצביעו בעד החזרת הטיסות, ואילו גנץ ואדלשטיין - נגד.

"אני בעד פתיחת העסקים שאינם מקבלי קהל כי אין בהם סכנה בריאותית", אמר כ"ץ, שהוסיף: "אם פותחים את הטיסות - ברור שצריך לפתוח גם את העסקים האלה". בהמשך, אדלשטיין האשים את משרד האוצר בניסיון לגנוב הצבעה, משום שהם מעוניינים להחזיר את מקומות העבודה לפעילות, אבל רק בהתאם לתו הסגול - וללא הגבלות.

ישראל כ''ץ
ישראל כ''ץ | צילום: חדשות 13

בהתייעצות המקדימה נכחו גם השרים בני גנץ ויזהר שי, שהתעקשו לכנס את הקבינט היום למרות התנגדות משרד הבריאות. מנגד, השר יולי אדלשטיין טען כי ממילא אי אפשר לקבל החלטות, ואילו גמזו הסכים שצריך לחכות עוד יומיים לקבלת הנתונים על מנת להכריע.

בדיון הביע גמזו דאגה רבה מכך שלמרות הסגר, מניין הנדבקים היומי עדיין עומד על כ-3,000 בני אדם. לבסוף, הצדדים החליטו כי הקבינט כן יתכנס היום - אולם ההחלטות יתקבלו רק ביום חמישי.

נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון | צילום: חדשות 13

לקראת הישיבה, משרד החינוך פרסם את התפלגות מספר החולים במסדות החינוך על פי חלוקה לגילים. מהנתונים עולה כי ב-94% מהגנים ברחבי הארץ, שהם 18,698 במספר, לא נמצאו חולי קורונה כלל.

עוד עולה מנותני משרד החינוך כי בבתי הספר היסודיים, רק במחציתם - 53% ו-1,572 בתי ספר, לא נמצאו חולים, ואילו בבתי הספר העל יסודיים - רק כ-45% מוסדות, 968 בתי ספר, נמצאו נקיים מקורונה.

חזרה לבית הספר בימי קורונה
חזרה לבית הספר בימי קורונה | צילום: דוברות משרד החינוך

כאמור, השרים היו אמורים להתכנס כבר בשעה 15:00, אולם מוקדם יותר היום בכירים במערכת הבריאות סברו שנתוני התחלואה אינם מובהקים עדיין - כך שאין סיבה לקיים את הישיבה היום אלא לדחות אותה ליום חמישי.

בהתייעצות המוקדמת הביע משרד הבריאות חשש שהיעד של 2,000 נדבקים יומיים כתנאי ליציאה מהסגר לא יושג עד יום ראשון, ולכן חלק מהבכירים שם המליצו שלא לאשר היום את ההקלות. במשרד הזהירו כי אם תאושר בקבינט תוכנית שלא תוכל לצאת אל הפועל - הציבור עלול להתבלבל ולהתאכזב.

מחלקת קורונה
מחלקת קורונה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, שר האוצר ישראל כ"ץ הציג את המתווה אותו יביא לאישור השרים, שבו ידרוש לפתוח באופן מיידי את המשק - או לכל הפחות, את מקומות העבודה שבהם לא מקבלים קהל ולהחזיר את משלוחי הטייק-אווי ממסעדות - ללא תלות במספר החולים.

כמו כן, השר ידרוש להחזיר את הלימודים בגיל הרך ובכיתות א'-וב' כבר בשבוע הבא, עם הבחנה בין ערים אדומות לשאר חלקי הארץ - זאת בניגוד לעמדת משרד הבריאות ולתוכנית השלבים שגיבש, שרואה בכל הארץ כאזור אחד.

סעיף נוסף אותו יציג כ"ץ שהוא מנוגד לעמדת משרד הבריאות הוא בעניין החנויות והקניונים. לפי המתווה, מקומות אלה יוכלו להיפתח כבר כשנרד ל-1,000 חולים ביום, זאת לעומת 500 נדבקים יומיים בתוכנית של משרד הבריאות.

פרויקטור הקורונה רוני גמזו
פרויקטור הקורונה רוני גמזו | צילום: לע''מ

"הדבר החשוב ביותר כרגע הוא להניע את המשק", אמר כ"ץ. "האחריות הלאומית כרגע, לאור הירידה הדרמטית בתחלואה והעובדה כי כל הנתונים מצביעים על כך שאין כמעט הדבקה במקומות העבודה מחייבת אותנו לפתוח את אותם עסקים מיידית".

"מנתונים ברורים שיוצגו בפני הקבינט עולה כי שבועיים לאחר סגר ראש השנה, שאיפשר את פעילות מקומות העבודה, כבר רואים ירידה בתחלואה. הדבר מחזק את עמדתי כי מקומות העבודה אינם מסוכנים בריאותית וצריכים להפתח באופן מידי. פתיחתם אינה פוגעת בבריאות ומוסיפה רבות לכלכלה ולכן יש לפעול במיידית למהלך המשלים שיאפשר למשק לחזור לעבודה", סיכם.