"לא ימין או שמאל": האחים שעומדים מאחורי מחאת הדגלים השחורים

בכל שבת בחודש החולף, אלפי ישראלים גודשים את הגשרים והצמתים בכל הארץ ומוחים נגד רה"מ. מי שיזם את המאבק הם 4 אחים מעמק יזרעאל - שהצליחו לסחוף אחריהם ציבור רחב. "רוצים לתקן את המדינה"

זמן צפייה: 11:21

מדי שבת, כבר ארבעה שבועות, אלפי אנשים גודשים את הגשרים והצמתים ברחבי הארץ  – ולוקחים חלק במחאת "הדגלים השחורים" נגד ראש הממשלה. זו לא מחאת בלפור של אמיר השכל ולא קשורה לאנשי "קריים מיניסטר" מכיכר גורן, אלא תנועה שצמחה מלמטה על ידי ארבעת האחים לבית שוורצמן, שמגיעים מתמרת. זה החל בשיחת ווטסאפ עצבנית ביניהם, שנגמרה בשיירת כלי רכב לכנסת בתחילת משבר הקורונה, אחר כך הגיעה ההפגנה בכיכר רבין והשיא היה השבוע, בהפגנה הגדולה לצד העצמאים בגן צ'ארלס קלור.

מדובר בארבעה אחים שנדחפו ללב המחאה לגמרי במקרה. אח אחד יוצא סיירת מטכ"ל, עוד שני הייטקיסטים ומי שהפכה לפרצוף של המחאה היא בכלל דוקטור לפיזיקה ממכון ויצמן שחברה בצוות המחקר של מאיץ החלקיקים שבשוויץ. "אנחנו לא רצינו להיות שם, ולמעשה אנחנו עדיין לא רוצים להיות שם, אבל אנחנו שם בעל כורחנו", הסבירה ד"ר שקמה ברסלר. "הדבר הזה שנוצר, הוא יותר גדול מאיתנו".

עוד בחדשות 13:

ירושלים, ת"א, צמתים – ואפילו קיסריה: אלפים מפגינים נגד רה"מ

גנץ: ״לא נסבול בפגיעה בריבונות – סוריה ולבנון יישאו באחריות״

דיווח: ישראל העבירה מסר לחזבאללה – "היזהרו מפעולת נקמה"

הפגנת ''הדגלים השחורים''
הפגנת ''הדגלים השחורים'' | צילום: אורן שדה

הטענה העיקרית נגד אנשי הדגלים השחורים היא שבסופו של יום המחאה שלהם היא פרסונלית. לא הטלטלה המטורפת שעוברת על המדינה היא שמטרידה אותם, אלא ראש הממשלה, ומחאות "רק לא ביבי" כבר היו כאן בשפע. "מה שאנחנו רואים פה זה משבר מנהיגות בצורה הכי בסיסית שלו", הסבירה ברסלר, "אבל אם יש היום מכשול שמונע ממדינת ישראל להתחיל להבין איך היא משתקמת מהסיטואציה שנקלענו אליה בכל ההיבטים, קורונה ומה שהיה לפני, המכשול הזה הוא העובדה שיש לנו ראש ממשלה שמרבית הציבור לא מאמין לאף מילה שהוא אומר, ולכן הוא חייב ללכת. נקודה".

האחים לבית שוורצמן אולי התניעו את המחאה הזאת, אבל עושה רושם שהיא כבר לא בידיים שלהם. הם לא מנווטים אותה, רק מסייעים לה. רבים מהגשרים שהולכים ומתמלאים משבת לשבת הם בכלל יוזמה מקומית. לטענת המוחים, זו הסיבה שמנסים להדביק להם איזה אהוד ברק מאחור, כדי שיהיה את מי להאשים. "מדד הצפירות הולך ועולה כל שבוע", סיפר אחד המפגינים. "בהתחלה היו צופרים הרבה פחות, אפילו היינו מקבלים תנועות מגונות. כל מי שצופר כאן, זה לא ימין ושמאל, זה אנשים שרוצים לתקן את המדינה הזאת. זה הכול".