גנץ: ״לא נסבול פגיעה בריבונות – סוריה ולבנון יישאו באחריות״

שר הביטחון התייחס למתיחות בצפון לאחר הערכת מצב עם הרמטכ"ל - שביקר עם אלופי צה"ל סמוך לגדר הגבול, ואמר ללוחמים: "המתיחות תימשך בימים הקרובים – אסור לספק לחזבאללה מטרות"

זמן צפייה: 07:28

המתיחות בצפון: שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ סיים הערב (שבת) הערכת מצב לקראת המשיך ההערכות של כוחות הביטחון בצפון, בשל החשש מפיגוע נקם של חזבאללה, בהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן, וראש אמ"ץ אלוף אהרון חליווה. עם סיום הערכת המצב אמר גנץ כי "ישראל לא תסבול כל פגיעה בריבונותה".

גנץ הנחה את צה"ל להמשיך את הדריכות המוגברת בגזרה והפעלת האמצעים הנדרשים. "צה"ל ומערכת הביטחון כולה יפעלו מול כל איום על אזרחי ישראל", אמר, "מדינת לבנון ומדינת סוריה, ישאו באחריות הישירה לכל פעולה הנעשית משטחן".

מוקדם יותר היום סייר כוכבי, בפיקוד הצפון, סמוך לגדר הגבול, יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, מפקד עוצבת ״הגליל״, תת-אלוף שלומי בינדר ומפקדים נוספים. במהלך הביקור אמר כוכבי ללוחמים כי "עליהם להתכווץ ולא לספק מטרות לחזבאללה על הגדר". כוכבי גם העריך כי המתיחות תימשך בימים הקרובים, וייתכן שחיזבאללה ינסה בפרק הזמן הזה לבצע את פיגוע הנקמה לפני "חג הקרבן" המוסלמי, שחל בסוף השבוע.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור בפיקוד הצפון
''פיגוע הנקמה של חיזבאללה - ייתכן שבימים הקרובים''. כוכבי בסיור בצפון, היום | צילום: דובר צה''ל

הרקע למתיחות הוא הטענות להרג פעיל הארגון בתקיפה בדמשק, שמיוחסת לישראל. מוקדם יותר דיווח ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני  כי ישראל העבירה מסר אזהרה לחזבאללה באמצעות האו"ם, לפיו הוא ישא בהשלכות שיהיו בפיגוע נקמה אם יצא לפועל.

עוד דווח כי ישראל מסרה שלא ידעה על הימצאו של הפעיל שנהרג באזור התקיפה, וכן כי הוא לא היה יעד התקיפה. לפי הגורמים שצוטטו בערוץ, חזבאללה קיבל את מסריה של ישראל אך הבהיר כי הוא דוחה אזהרות או איומים מצידה.

אותם גורמים מסרו לערוץ  כי "צה"ל נקט בצעדים על הגבול עם לבנון, לאחר שהבין שחזבאללה כבר החליט להגיב". בנוסף ציינו כי צה"ל ניטר תנועה רבה של פעילי חזבאללה – אך לא הצליח לדבריהם לקבוע את אופן התגובה של הארגון.