לקראת הוועידה הכלכלית: שליח חדשות 13 מדווח מבחריין

ברק רביד הגיע לבירה אל-מנאמה, כשבפעם הראשונה זה 25 שנים הממלכה מתירה לעיתונאים ישראלים להיכנס לשטחה. מחר יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית בהשתתפות עשרות נציגים מהעולם

זמן צפייה: 01:45

לקראת ועידת בחריין שתיערך מחר, בה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית, הכתב המדיני של חדשות 13 ברק רביד הגיע לבירה אל-מנאמה. זוהי הפעם הראשונה זה 25 שנה שהממלכה מאפשרת לעיתונאים ישראלים להיכנס לשטחה.

שליח הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט, בירך בטוויר את שליח חדשות 13 לבחריין. "מצפה לפגוש אותך באל-מנאמה, בוועידת השלום", כתב. "25 כלי תקשורת יסקרו את הוועידה, כולל שבעה מישראל".


הוועידה, כאמור, תחל מחר בהשתתפות יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ – ג'ארד קושנר, שר האוצר האמריקני סטיבן מנושין ונציגים דיפלומטיים ואנשי עסקים מעשרות מדינות. נציגים רשמיים ישראליים או פלסטיניים לא ישתתפו בוועידה, מאחר שהאחרונים מחרימים אותה ובעקבות כך ממשלת ישראל לא הוזמנה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

פרשנות: החלק הכלכלי של "עסקת המאה" ישים – אחרי עידן אבו מאזן

חלקה הכלכלי של תכנית השלום שאפתני - אך לא עומד לבדו | פרשנות

"לא לנורמליזציה עם ישראל": הפגנות בירדן נגד הוועידה בבחריין

Welogp
ועידת בחריין לתוכנית השלום האמריקנית | צילום: חדשות 13

ממלכת בחריין היא אחת המדינות הקטנות בעולם. מספר תושביה לא עולה על מיליון וחצי, שמחציתם כלל לא אזרחים. הממלכה התעשרה בעידן הנפט, ובשנים האחרונות ביססה עצמה כמרכז פיננסי בין-לאומי, וכעת היא אחת הכלכלות הצומחות בעולם.

מלך בחריין, שמארח את הוועידה, הוא חמאד בין איסה אל חליפה משושלת סונית. במדינה יש מיעוט שיעי, בפרוץ האביב הערבי ניסה להתקומם אך דוכא.

פ
השקעה של 50 מיליארד דולר. פגישת נתניהו עם ''צוות השלום'' של טראמפ (ארכיון) | צילום: חיים צח, לע"מ

במוצאי שבת, כאמור, פורסם החלק הכלכלי של התוכנית. מקורביו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן תקפו: "לא ניתן לקנות את הפלסטינים בכסף. פלסטין אינה למכירה. ועידת בחריין נועדה לכישלון על החלק המדיני להיות קודם לחלק הכלכלי - בכל מקרה כל תוכנית שלום שמציעה ארה"ב מוטה לטובת ישראל ונועדה לכישלון".

מנגד, בישראל בירכו על המהלך. יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני בעד קידום ופיתוח כלכלי עבור הפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. אבל כל יוזמה כזו, כפי שהוצגה היום במסגרת תוכנית המאה, חייבת להיות חלק מהמאמץ לפירוז רצועת עזה, השבת השבויים והנעדרים ומניעת פעילות טרור באיו"ש. עלינו לפעול ביחד עם העולם בכדי לקבע את ההבנה ששקט ביטחוני- יוביל גם לפרנסה ורווחה באזור כולו".

לפני כן, הבית הלבן פרסם את החלק הכלכלי ובכיר בממשל האמריקני מסר, כי התוכנית תכלות השקעה של 50 מיליארד דולרים שיושקעו, על פני עשר שנים, בכלכלה הפלסטינית, בגדה המערבית ובעזה, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית. 5 מיליארד דולר יושקעו במעבר בין הגדה המערבית ורצועת עזה, שיכלול כביש מהיר ומסילת רכבת.

בכיר בבית הלבן אמר כי ממשל טראמפ החליט לפרסם את החלק הכלכלי באותו היום על מנת לאפשר למשתתפים בוועידה בבחריין להגיע לדיונים לאחר שקראו את החלק הרלוונטי. אורכה של התוכנית הוא 40 עמודים, ועוד 100 עמודים של נספחים. התוכנית כוללת גם 100 פרויקטים לביצוע בתחומי התשתיות, החינוך, הבריאות והתעשיה, וכן השקעה של מיליארד דולר בתיירות בגדה ובעזה. המטרה: הכפלת התל"ג הפלסטיני בתוך עשור.