פרשנות: החלק הכלכלי של "עסקת המאה" ישים – אחרי עידן אבו מאזן

טראמפ נהג בחוכמה כשהציע למדינות ערביות כסף רב, ובכך הפריד אותן מהרשות והציג את היו"ר שלה כמכשול לשלום. לאחר עידן אבו מאזן, יפרצו פלסטינים אחרים את הסכר ויאמצו את התוכנית האמריקנית

זמן צפייה: 05:01

החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ הוא גאוני, כיוון שהוא שובר את המתווה המוכר של פתרון הסכסוך בפן המדיני, בעזרת כסף רב שהונח על השולחן.

טראמפ הציע למדינות ערביות כמו מצרים וירדן, שנמצאות בקשיים כלכליים, סכומים שקשה לעמוד בפניהם, ובכך הפריד אותן מהפלסטינים וגרם לכך שכל מדינה חושבת על האינטרסים שלה, והפלסטינים בסופו של דבר נשארו לבד.

לעוד כתבות בנושא:

נתניהו: הפלסטינים שללו את "עסקת המאה" – מבלי ששמעו מה יש בה

הפלסטינים תוקפים את תוכנית השלום: "לא יקנו אותנו בכסף"

"לא לנורמליזציה עם ישראל": הפגנות בירדן נגד הוועידה בבחריין

טראמפ, נתניהו ואבו מאזן
טראמפ, נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס

העסקה הכלכלית שמציע טראמפ מציגה את אבו מאזן כמכשול העיקרי בדרך לשלום, שכן הוא היחיד שמתנגד באופן נחרץ לתוכנית למרות 50 מיליארד הדולרים שיושקעו בה. לראשונה, מדינות ערב לא עומדות מאחורי אבו מאזן, וגם אנשי עסקים פלסטיניים וציבור גדול מבינים כי יו"ר הרשות הוא המכשול העיקרי שלהם.

רק לפני שבועיים השרים הפלסטינים העלו לעצמם את המשכורת באלפיים דולר - העלאה של 70%, ברקע דברי בכירים כי הרשות הפלסטינית קורסת כלכלית. היוזמה הכלכלית של טראמפ מצביעה על הניתוק העצום בין רצון הפלסטינים לאבו מאזן.

אבו מאזן אכן הציב מכשול, אך לא לאורך זמן. הסירוב של הפלסטינים זמני, ולאחר עידן הנהגת יו"ר הרשות, פלסטינים אחרים צפויים לפרוץ את הסכר, לבוא ביוזמתם אל האמריקנים ולבקש את הכסף שהוצע, כדי לשנות את העתיד הפלסטיני.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן - ארכיון
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן - ארכיון | צילום: רויטרס

נתניהו: "לא מבין איך הפלסטינים שללו את תוכנית השלום לפני שאפילו שמעו מה יש בה"

היום, התייחס ראש הממשלה נתניהו לחלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, במהלך סיור בבקעת הירדן עם יועץ הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון. "אנחנו נשמע את ההצעה האמריקנית באופן הוגן ופתוח. אינני יכול להבין איך הפלסטינים שללו את התוכנית לפני שאפילו שמעו מה יש בה. זו לא הדרך להתקדמות", נתניהו המשיך: "לאלה שאומרים שכדי להגיע לשלום על ישראל לעזוב את בקעת הירדן, אני אומר: זה לא יביא שלום - זה יביא מלחמה וטרור".

"אבהיר כי ללא ביטחון לא יהיה שלום בטווח הארוך. חבל שהאמריקנים לא יכולים לבוא למקומות האלו, לראות את תוואי השטח ולהבין את החשיבות האסטרטגית שלהם לביטחון ישראל. אני יכול להבטיח כי הנשיא טראמפ יקשיב לדאגות שמביעה ישראל וייקח אותן בחשבון להמשך הדרך".
אבו מאזן במסיבת עיתונאים לפני פגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
אבו מאזן במסיבת עיתונאים לפני פגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל | צילום: רויטרס

בשבת, כזכור, מקורביו של אבו מאזן תקפו את חלקה הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ. "לא ניתן לקנות את הפלסטינים בכסף", אמרו , "פלסטין אינה למכירה. ועידת בחריין נועדה לכישלון על החלק המדיני להיות קודם לחלק הכלכלי - בכל מקרה כל תוכנית שלום שמציעה ארה"ב מוטה לטובת ישראל ונועדה לכישלון".

בישראל בירכו על המהלך. יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני בעד קידום ופיתוח כלכלי עבור הפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. אבל כל יוזמה כזו, כפי שהוצגה היום במסגרת תוכנית המאה, חייבת להיות חלק מהמאמץ לפירוז רצועת עזה, השבת השבויים והנעדרים ומניעת פעילות טרור באיו"ש. עלינו לפעול ביחד עם העולם בכדי לקבע את ההבנה ששקט ביטחוני- יוביל גם לפרנסה ורווחה באזור כולו".

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס לחלק הכלכלי בתוכנית השלום של ממשל טראמפ. "על פניו, זה נשמע טוב", אמר בתכנית "המטה המרכזי", בחדשות 13, "אנחנו תמיד בעד פיתוח הכלכלה הפלסטינית והפסקת המשבר ההומניטרי. כל העולם רוצה לעזור לפלסטינים - אבל הם מסרבים לעזור לעצמם".