"אנשים נהרגו על האדמה הזאת": חקלאי נהריים חוששים לגורל האזור

הסכם השלום שנחתם עם ירדן לפני 25 שנה קובע כי מובלעות נהריים וצופר ישובו בקרוב לעמאן; עובדי האדמה זועמים: "אנחנו רק רוצים לעבוד - אבל לא יודעים אפילו מה יקרה מחר בבוקר"

זמן צפייה: 05:31

כשהמלך חוסיין ויצחק רבין לחצו ידיים בשנות ה-90 זו נראתה בעיה רחוקה - אבל דווקא עכשיו, בעיתוי מדיני ופוליטי רגיש, יוכרע העתיד של נהריים, האתר שנמצא בקרבת הגבול בין ישראל וירדן, ולפי ההסכם אמור לעבור כבר בקרוב לשליטת עמאן. מי שמצאו את עצמם בלב הסוגיה הדמוקרטית הם החקלאים שמעבדים את האדמות באזור.

אחד מהם הוא אורן ראובני, דור שלישי לחקלאות בקיבוץ אשדות יעקב איחוד, שגידל עד לאחרונה זיתים במטע והיום שוקל את צעדיו עקב חוסר הבהירות לגבי עתיד המקום. "השטח הזה הוא הרבה מעבר לעוד אדמה חקלאית", אמר ראובני בריאיון לתוכנית "שש - אמנון לוי", "יש אנשים שגדלו כאן ונהרגו על האדמות האלה". לדבריו, לא רק שאותן אדמות הן "ההיסטוריה של הקיבוץ", אלא מדובר גם ב"אובדן עצום של שטח חקלאי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אשכנזי על דברי נתניהו לחדשות 13: "תעמולה בנכסים ביטחוניים"

שקד: "לסביבת נתניהו יש איבה אישית כלפיי – מעולם לא רצו בנו"

הקרב הצמוד בין המפלגות והשינוי בגושים: כל סקרי חדשות 13

אורן ראובני, חקלאי מאשדות יעקב איחוד
אורן ראובני, חקלאי מאשדות יעקב איחוד | צילום: חדשות 13

ולמרות שפרטי ההסכם, שכאמור נחתם לפני 25 שנה, היו ידועים לכל וקבעו כי האזור יעבור לשליטה ירדנית, דבריו השר יובל שטייניץ, שטען בסוף השבוע כי "המובלעות יוחזרו לירדן", הצליחו להפתיע במקצת את המקומיים. "גם כך אנחנו לא מרגישים שמישהו תומך בנו ועוזר לנו", טען ראובני, "אבל הופתענו מדבריו של השר כי לא חשבנו שזה מה שבאמת יקרה. אנחנו עובדים בשטח הזה הרבה מאוד שנים ומשתדלים לעשות את המיטב - ואף אחד לא מעדכן אותנו".

"אנחנו אפילו לא יודעים אם מחר בבוקר יסגרו לנו את השער", הוסיף, "לפעמים הקצין הירדני ששומר במקום קם על רגל שמאל ולא נותן לנו להיכנס". ראובני לא חסך במילים נגד ממשלת ישראל, שלתחושתו "נפנפה את החקלאים בלי שבאמת יהיה לה אכפת מה קורה באזור".

שטח במחלוקת
שטח במחלוקת | צילום: חדשות 13

עד שראש הממשלה בנימין נתניהו או מי מטעמו יגיעו למקום, המצב לא באמת ישתנה - כך לדבריו של ראובני. "מתי בפעם האחרונה מישהו מהצמרת הגיע לאזור ועבד באדמות?", תהה. "אם שטייניץ, למשל, יגיע לכאן וישוחח עם החקלאים, אולי הוא יחשוב אחרת. אני חושב שאנחנו בכלל לא מעניינים אותם וזה לא נעים לחיות כך. אנחנו לא מבקשים שום דבר - רק תנו לנו לחרוש את האדמות שלנו".