גנץ יצטרך ללמוד מנתניהו - ולמצות את קולות גוש השמאל • פרשנות

כשם שיריבו פעל לחיבורים בגוש הימין ולא נרתע מהביקורת על הקשר עם עוצמה יהודית, בבחירות הבאות יו"ר כחול לבן מוכרח להתערב - ולמנוע את האפשרות שמפלגה שתומכת בו לא תעבור את אחוז החסימה

זמן צפייה: 00:59

בחירות 2020: במערכת הבחירות הנוכחית, יו"ר כחול לבן בני גנץ יצטרך ללמוד מדרך ההתנהלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולמצות את גוש המרכז-שמאל עד תום - כמו שיריבו עושה בגוש שלו.

נתניהו מנהל את הגוש שלו, הוא מכניס את ידיו לאש ומפעיל מאמצים על מנת שהימין לא יאבד אף קול, גם אם הוא סופג על כך ביקורת קשה, כמו במקרה שבו חתר לחבר את עוצמה יהודית לימין. נתניהו יודע שעליו למצות את הגוש שלו עד הקול האחרון.

בסבב הבחירות הנוכחי, גנץ יצטרך להפעיל את ההשפעה שלו. במקרה של מפלגת העבודה, שלא מעוניינת להתאחד עם המחנה הדמוקרטי נכון לרגע זה, יצטרך גנץ ככל הנראה להציע לעמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס לרוץ בבלוק טכני עם כחול לבן. זאת, מפני שיש חשש שאחת ממפלגות הגוש של גנץ לא תעבור את אחוז החסימה. כחול לבן הרבה יותר דומיננטית, הסקרים מעניקים לה 37 מנדטים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

רשמית: ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה

כך הידרדרה ישראל למערכת בחירות שלישית בתוך שנה • צפו

בדרך לבחירות: החוק לפיזור הכנסת ה-22 עבר בקריאה ראשונה

בנימין נתניהו בסרטון לפני סיום המנדט
בנימין נתניהו בסרטון לפני סיום המנדט | צילום: חדשות 13

כזכור, בתום שלושת השבועות שניתנו לחברי הכנסת במטרה להרכיב ממשלה, נקבע אתמול באופן רשמי כי ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה - לראשונה בהיסטוריה. זאת, לאחר שאף חבר כנסת לא הצליח להשיג 61 חתימות לקבלת המנדט להרכיב את הממשלה. במליאת הכנסת אושר תאריך קיום הבחירות, והתאריך שנקבע הוא השניים במארס.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23, ברוב של 96 תומכים מול שבעה מתנגדים. כמו כן, אישרה המליאה מספר הסתייגויות לחוק, בהן, זו של ח"כ עודד פורר שמסמיכה את שר העבודה והרווחה באישור ועדת הכספים לקבוע את שיעור השכר שישולם לעובד שאינו אזרח ישראל שמועסק ע"י יחיד ביום הבחירות.

הסתייגות נוספת שהתקבלה של ח"כ אחמד טיבי עוסקת בהסמכת ועדת הכספים או ועדה זמנית אחרת של הכנסת לדון בתיקון לחוק התכנון ובניה, תיקון שמכונה חוק קמניץ. נוסף לאלה, התקבלה ההסתייגות של סגן השר יצחק כהן בעניין הסמכת ועדת הכספים לדון בתקנות לחוק התכנון והבנייה.

חברי הכנסת מצביעים על החוק לפיזור הכנסת
חברי הכנסת מצביעים על החוק לפיזור הכנסת | צילום: חדשות 13

לאחר ההצבעה בקריאה הראשונה, אמר ח"כ גפני (יהדות התורה) לחדשות 13 כי מפלגתו תהיה חלק מגוש הימין גם בבחירות הבאות. "אנחנו לא מזגזגים, אנחנו הולכים אידיאולוגית עם גוש הימין, שם מקומנו. אנחנו הולכים עם מנהיג הימין", אמר גפני.

דקות ספורות לאחר פקיעת המנדט של הכנסת, הודיעה מפלגת עוצמה יהודית כי תרוץ גם בבחירות הבאות. "נפעל גם בבחירות האלו על מנת ליצור חיבורים פוליטיים בשביל לעבור את אחוז החסימה ולהגדיל את כוחו של גוש הימין, בדיוק כפי שפעלה לאיחודים בשתי מערכות הבחירות הקודמות. בזכות החיבור עם עוצמה יהודית, איחוד מפלגות הימין עברה את אחוז החסימה בסיבוב הראשון, וכך בכוונתנו לפעול גם עכשיו לאור המצב המסוכן אשר מסתמן בציונות הדתית", מסרה המפלגה.

במהלך הדיון לקראת ההצבעה, אמר ח"כ יאיר לפיד בדוכן הנואמים כי "הבחירות האלה הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות - הרחיקו את הילדים מהטלוויזיה. מה שהיה פעם החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופך להיות רגע הבושה של הבית הזה. לבחירות האלה יש רק שלוש סיבות - שוחד, מרמה - והפרת אמונים". עמיר פרץ תקף את ליברמן ואמר כי "אם חזרת להיות פירומן - קח את גפרורי ההסתה ומיכלי הדלק שאתה שופך לתוך החברה הישראלית ותחזיר אותם למחסנים".
גם ח"כ איימן עודה נאם ואמר כי "רוצים להגיע ל-15 מנדטים ולסתום את הגולל על האפשרות שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. ההמלצה שלנו עבור גנץ הייתה טכנית, לא מהותית. בידי כחול לבן להפוך את ההמלצה הטכנית למהותית על ידי ההתנהלות בבחירות ואחריהן".