הכנסת פוזרה: ישראל הולכת לבחירות - בפעם השלישית בתוך שנה

בתום 3 השבועות שניתנו לח"כים במטרה לנסות ולהרכיב ממשלה - אף אחד מהם לא הצליח להשיג 61 חתימות. מליאת הכנסת אישרה את תאריך הבחירות - 2.3.20. גפני: "נלך עם גוש הימין גם בבחירות הבאות"

זמן צפייה: 06:50

בחירות 2020: ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה - לראשונה בהיסטוריה. מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) את פיזורה וקבעה כי הבחירות הבאות יתקיימו בשניים במארס. זאת, לאחר שאף חבר כנסת לא הצליח להשיג 61 חתימות הדרושות כדי להרכיב את הממשלה, בתום שלושת השבועות שבהם המנדט היה אצל הכנסת.

מליאת הכנסת, כאמור, אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23, ברוב של 96 תומכים מול שבעה מתנגדים. יחד עם אישור החוק, מליאת הכנסת אישרה תוספת של 62 מיליון שקל לתקציב מימון בחירות – כך על פי הסכם בין הליכוד לכחול לבן.

כמו כן, אישרה המליאה כמה הסתייגויות לחוק, בהן זו של ח"כ עודד פורר, שמסמיכה את שר העבודה והרווחה באישור ועדת הכספים לקבוע את שיעור השכר שישולם לעובד שאינו אזרח ישראל שמועסק ביום הבחירות. הסתייגות נוספת שהתקבלה, של ח"כ אחמד טיבי, עוסקת בהסמכת ועדת הכספים או ועדה זמנית אחרת של הכנסת לדון בתיקון לחוק התכנון ובנייה, תיקון שמכונה חוק קמניץ. נוסף לאלה, התקבלה ההסתייגות של סגן השר יצחק כהן בעניין הסמכת ועדת הכספים לדון בתקנות לחוק התכנון והבנייה.

עוד בחדשות 13:

בדרך לבחירות 2020: החוק לפיזור הכנסת ה-22 עבר בקריאה ראשונה

רה"מ החל בקמפיין: חייבים לנצח כדי שלא יכפו עלינו עוד בחירות

נתניהו שוקל להודיע שיוותר על החסינות – כדי למנוע בחירות

חברי הכנסת מצביעים על החוק לפיזור הכנסת
חברי הכנסת מצביעים על החוק לפיזור הכנסת | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, לאחר ההצבעה בקריאה הראשונה, אמר ח"כ גפני (יהדות התורה) לחדשות 13 כי מפלגתו תהיה חלק מגוש הימין גם בבחירות הבאות. "אנחנו לא מזגזגים, אנחנו הולכים אידיאולוגית עם גוש הימין, שם מקומנו. אנחנו הולכים עם מנהיג הימין", אמר גפני.

דקות ספורות לאחר פקיעת המנדט של הכנסת, הודיעה מפלגת עוצמה יהודית כי תרוץ גם בבחירות הבאות. "נפעל גם בבחירות האלו על מנת ליצור חיבורים פוליטיים בשביל לעבור את אחוז החסימה ולהגדיל את כוחו של גוש הימין, בדיוק כפי שפעלה לאיחודים בשתי מערכות הבחירות הקודמות. בזכות החיבור עם עוצמה יהודית, איחוד מפלגות הימין עברה את אחוז החסימה בסיבוב הראשון, וכך בכוונתנו לפעול גם עכשיו לאור המצב המסוכן אשר מסתמן בציונות הדתית", מסרה המפלגה.

במהלך הדיון לקראת ההצבעה, אמר ח"כ יאיר לפיד בדוכן הנואמים כי "הבחירות האלה הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות - הרחיקו את הילדים מהטלוויזיה. מה שהיה פעם החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופך להיות רגע הבושה של הבית הזה. לבחירות האלה יש רק שלוש סיבות - שוחד, מרמה - והפרת אמונים". עמיר פרץ תקף את ליברמן ואמר כי "אם חזרת להיות פירומן - קח את גפרורי ההסתה ומיכלי הדלק שאתה שופך לתוך החברה הישראלית ותחזיר אותם למחסנים".

גם ח"כ איימן עודה נאם ואמר כי "רוצים להגיע ל-15 מנדטים ולסתום את הגולל על האפשרות שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. ההמלצה שלנו עבור גנץ הייתה טכנית, לא מהותית. בידי כחול לבן להפוך את ההמלצה הטכנית למהותית על ידי ההתנהלות בבחירות ואחריהן".

יאיר לפיד בישיבת סיעה של כחול לבן
יאיר לפיד בישיבת סיעה של כחול לבן | צילום: חדשות 13

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, נאם והפנה את האצבע המאשימה כלפי יו"ר ישראל ביתנו. "אני יודע שכולם רוצים להטיל את האשמה רק על נתניהו, אין ספק שנתניהו הוא אמן ההסתה שם את הערבים ככתובת והסתה אבל אני לא מתכוון לשחרר את ליברמן", אמר. "אני חושב שהגורם המרכזי שהביא למערכת הבחירות הזו הוא אביגדור ליברמן ששדרג את ההסתה לא רק נגד הערבים אלא גם נגד החרדים, והוא עושה זאת מבוקר עד ערב. אני חושב שהגיע הזמן שנאמר לליברמן, אם חזרת להיות אותו פירומן שאנחנו מכירים אותו מהימים שלך כמי שלא ויתר על שום הזדמנות להצית את הלהבות בתוך העם קח את גפרורי ההסתה שלך קח את כל מכלי הדלק שאתה שופך לתוך החברה הישראלית תחזיר אותם למחסנים שמהם הבאת אותם".

מוקדם יותר נראה היה שמתקיימים מאמצים לניסיון אחרון להרכבת ממשלה כאשר בכיר בליכוד פנה לגורמים בכחול לבן וביקש לבדוק אם כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו יודיע שהוא מוותר על החסינות הם יסכימו לחתום בפני הנשיא שהוא יוכל לקבל שוב את המנדט להרכיב ולנהל עמם משא ומתן.

חסינות נתניהו היוותה סוגיית מפתח במו"מ מול כחול לבן, שדרשו שיוותר עליה בתמורה להקמת ממשלת אחדות. אמש אמר יו"ר המפלגה בני גנץ כי "גם הערב אני קורא לבנימין נתניהו – תודיע כפי שהבטחת לפני הבחירות הקודמות שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית ותלך להגן על חפותך בבית המשפט. יש לך הזכות המלאה להגן על עצמך אבל אסור להפוך את הכנסת לעיר מקלט. עשה זאת כדי שנוכל למצוא פתרון ולהרכיב ממשלה. יותר ממחיצת מאזרחי ישראל הצביעו לכחול לבן ולליכוד, יש לנו האפשרות והאחריות להרכיב ממשלת אחדות טובה לישראל".

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

מנגד, במפלגת הליכוד דרשו שנתניהו יכהן ראשון בראשות הממשלה לחצי שנה הראשונה ברוטציה וכמו כן ניהלו את המו"מ בשם כלל המפלגות בבלוק הימין. נתניהו השיב לדבריו של גנץ וכתב בטוויטר כי "בני גנץ, אני קורא לך לחדול מהספינים. אחרי 80 ימים הגיע הזמן שיום אחד, לטובת אזרחי מדינת ישראל, נשב ונדון ברצינות למען הקמת ממשלת אחדות רחבה, זה עדיין לא מאוחר".

כאמור, כלל המגעים לא נחלו הצלחה ולא הייתה פריצת דרך משמעותית בפגישות המשא ומתן בין המנהיגים, כשברקע התקיימו חילופי האשמות בלתי פוסקים בין ראשי המפלגות - שזרקו את האחריות אחד על השני.