סגן ראש השב"כ לשעבר יצחק אילן נפטר מקורונה בגיל 64

אילן שימש במגוון תפקידים בשירות הביטחון הכללי במשך 30 שנה, והשתחרר ב-2011. הוא ניסה להתמודד מטעם כחול לבן לכנסת, אך פרש לאחר שהוצב במקום ה-45. לאחרונה, נדבק בנגיף ומצבו הידרדר

זמן צפייה: 03:39

סגן ראש השב"כ לשעבר יצחק אילן הלך היום (שישי) לעולמו בגיל 64. זאת, לאחר שלפני כחודש נדבק בקורונה ואושפז במצב קשה בבית החולים. אילן שירת כקצין במערך הנ"מ של צה"ל וב-1982 התגייס לשב"כ. אילן השאיר אחריו אישה ושלושה ילדים. הלווייתו תיערך בשעה 14:00 בחלקת יקירי העיר בבית העלמין אשדוד.

במשך 30 שנה שימש במגוון תפקידים, בהם ראש צוות חוקרים ברמאללה, ראש דסק עזה במהלך חיסול יחיא עייש, ומפקד מרחב שומרון באינתיפאדה השנייה. בתחילת 2010 מונה לסגן ראש השב"כ, ושימש בתפקיד זה במשך קרוב לשנתיים. אילן הפסיד בהתמודדות לראשות התפקיד ליורם כהן. בבחירות לכנסת ה-21 וה-22 התמודד כחלק מכחול לבן מטעם רשימת תל"ם, אך הוצב במקום ה-39 ולא נבחר לכנסת. בבחירות האחרונות הוא פרש מהרשימה לאחר שהוצב במקום ה-45.

"אבא שבר את תקרת הזכוכית של עולה", אמר בנו יונתן בשיחה עם חדשות 13. "הוא היה גאון וזכה פעמיים באולימפיאדה של ברית המועצות במתמטיקה. הוא התעקש להיות קצין בצה"ל למרות המגבלות בעברית. גם אחרי שהשתחרר הוא המשיך להיות במבצעים של מערכת הביטחון. אבא קיבל את החיים שלו במתנה בהשתלת הריאה שקיבל. הוא חטף את הקורונה בספטמבר. שבוע וחצי הוא היה בסדר - אבל בשבועות האחרונים הידרר מצבו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

היועמ"ש הכריע: לא תיפתח חקירה נגד נתניהו בפרשת המניות

ארה"ב בוחרת: במקום עימות – טראמפ וביידן ענו לשאלות בשידור חי

ההיערכות לפתיחת הגנים: משרד הבריאות קורא לכל הגננות להיבדק

סגן ראש השב״כ לשעבר יצחק אילן
סגן ראש השב״כ לשעבר יצחק אילן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לאילן, ואמר: "אני שולח תנחומים למשפחתו של יצחק אילן ז״ל, סגן ראש השב"כ לשעבר שנפטר הלילה ממחלת הקורונה. אילן ז"ל שירת 31 שנים בשב"כ והקדיש חייו לחיזוק ביטחונה של מדינת ישראל. רבים מאזרחי ישראל חבים לו הערכה על פועלו למען ביטחון ישראל. יהי זכרו ברוך".

גם ראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן נפרד, ואמר כי אילן היה "אחד מעמודי התווך של השירות. חוקר מצטיין ואיש מודיעין מן המעלה הראשונה. לאורך השנים ניהל יצחק מאות רבות של מבצעי מודיעין, חקירות וסיכול, אשר הביאו להצלת חיי אדם רבים - ישראלים רבים חבים לו את חייהם מבלי שיודעים זאת".

"יצחק היה פטריוט ישראלי שאהב בכל ליבו את המדינה ועשה הכול כדי להגן עליה ולבצר את ביטחונה. גם בימיו האחרונים, התמודד בגבורה ובנחישות שכל כך מאפיינת אותו, עם מחלתו עד אשר תש כוחו", הוסיף ארגמן. "אנו כואבים את לכתו בטרם עת, משתתפים בצער המשפחה ומבטיחים להנציח את זכרו בדברי הימים של שירות הביטחון הכללי. יהי זכרו ברוך".

סגן ראש השב״כ לשעבר יצחק אילן
סגן ראש השב״כ לשעבר יצחק אילן | צילום: תקשורת שב''כ

"סגן ראש השב"כ לשעבר יצחק אילן ז"ל היה מטובי האנשים שהכרתי", אמר עליו שר הביטחון בני גנץ. "איש צללים שהביא הרבה אור והציל חיי אדם רבים. פגשתי אותו כששירת כראש מרחב שומרון עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, בה הוביל את המערכה לסיכול הפיגועים בגזרה".

"עם כניסתי לפוליטיקה, הצטלבו דרכנו שוב, כשהכנסתי אותו לתוך רשימת כחול לבן. לפני מערכת הבחירות השלישית קיבלתי החלטה לשנות את מיקומו ברשימה. יצחק נעלב עמוקות ואני התנצלתי בפניו על הדרך שבה קיבלתי את ההחלטה בפגישה ביננו".

"יצחק היה מהאנשים הקשוחים שהכרתי, אך בה בעת איש אמת, אוהב ישראל, ואיש מחקר, מחשב ומעשה מהטובים שהיו למדינת ישראל. חוקר מהטובים שהיו לנו, שאף מבוקש לא רצה לפגוש בחדר החקירות, ואיש משפחה למופת. יהי זכרו ברוך".