רה"מ הקדים חזרתו מיוון בעקבות החיסול; צה"ל העלה כוננות

נתניהו החליט להקדים את חזרתו מאתונה עקב חיסולו של סולימאני והנחה את השרים שלא להתבטא בנושא. השר בנט ובכירי מערכת הביטחון קיימו הערכת מצב בקריה בת"א • אתר החרמון לא ייפתח למבקרים

זמן צפייה: 04:27

חיסול סולימאני: מתיחות נרשמת הבוקר (שישי) בישראל בעקבות חיסולו של מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, על ידי חיל האוויר האמריקני. ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקצר את ביקורו ביוון. משלכתו נמסר כי נתניהו הנחה את השרים שלא להתבטא בנושא החיסול. קודם לכן, לפני פגישתו עם שר החוץ של יוון, נמסר כי הוא מקבל עדכונים ביטחוניים שוטפים.

בצה"ל הוחלט להעלות כוננות בעקבות חיסול. פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות 13 כי "עדיין לא ברור אם האיראנים יגיבו. ההחלטה בישראל היא לשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הפנטגון אישר את חיסול סולימאני: "כדי למנוע התקפות איראניות"

האם איראן תגרור להסלמה או תגיב כדי לצאת ידי חובה? • פרשנות

עשור לחיסול מבחוח בדובאי: האם ההישג המבצעי היה שווה את הנזק?

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

במקביל, הנהלת אתר החרמון קיבלה הבוקר הנחיה מצה"ל לסגור את אתר הסקי. למרות שמאות אנשים היו צפויים להגיע, בהודעה נכתב כי "הציבור מתבקש שלא להגיע לאזור". על אף הנחיית צה"ל השגרה ברחבי הצפון נשמרת, כאשר אין הנחיות מיוחדות ליישובים השונים לאורך קו הגבול.

בד בבד, שר הביטחון נפתלי בנט קיים הערכת מצב בקריה, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, מפקד אמ"ן ומפקד חיל האוויר.

תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג סולימאני | צילום: טוויטר

בכיר כחול לבן, יאיר לפיד, בירך על החיסול: "מי שהוביל פעולות טרור רצחניות מדמשק עד בואנוס איירס ואחראי למותם של אלפי חפים מפשע זכה לסוף המגיע לו", כתב לפיד. "המשטר האיראני הוא משטר טרור ומול הטרור צריך נחישות וכוח. כל מי ששותף לתעשיית הטרור האיראנית צריך לדעת שדמו בראשו".

כאמור, הלילה אישר משרד הביטחון האמריקני כי בהוראת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חוסלו מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות.

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

בהודעת הפנטגון נכתב כי הפעולה בוצעה "כדי למנוע התקפות איראניות נוספות". התקיפה בוצעה בהפצצה של מסוקים אמריקניים בנמל התעופה של בגדד. בנוסף על כך, גם משמרות המהפכה אישרו כי שלושה בכירים חוסלו. מפקד המשמרות לשעבר, מוחסן רזאי, נשבע "לנקום ביחד חזקה בארצות הברית".

"הגנרל סולימאני תכנן לפגוע לפגוע בדיפלומטים אמריקנים בעיראק, ואף היה אחראי למותם של מאות אמריקנים וחברים בקואליציה הבין-לאומית ופציעת אלפים נוספים", נכתב בהודעת הפנטגון. "סולימאני היה אחראי על ההתקפות על השגרירות השבוע - ארצות הברית תמשיך לנקוט בצעדים שיגנו על אנשיה בכל רחבי העולם".

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, צייץ לאחר החיסול בטוויטר, וכתב כי הפעולה "מסוכנת ומהווה הסלמה חסרת אחראיות - דו הפרצופיות והטיפשות האמריקנית יהפכו את עץ ההתנגדות באזור ובעולם לכוח החזק ביותר". גם יועץ הנשיא האיראני איים ואמר כי "מי שחוצה את הקווים האדומים של איראן - עליו לשאת בהשלכות".

לפני כן, אישרו המיליציות השיעיות כי חמישה פעיליהן ושני "אורחים חשובים" נהרגו בתקיפה מהאוויר, והאשימו את ישראל וארצות הברית בפעולה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בכיר אמריקני אישר שארצות הברית תקפה "שתי מטרות איראניות בבגדד".

Qakldd
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ובכיר במיליציה השיעית ''הגיוס העממי'', מוחמד רדא אל-ג'אברי | צילום: טוויטר
שלג נערם בחרמון
שלג נערם בחרמון | צילום: אתר החרמון