עשור לחיסול מבחוח בדובאי: האם ההישג המבצעי היה שווה את הנזק?

כך נראית התנגשות בין עולם הריגול של המאה ה-20 לטכנולוגיה של המאה ה-21: חשיפת דרכונים מזויפים, תיעוד המחסלים, ניסיון ההסוואה - והפצת תמונות החשודים בעולם • החיסול ששינה את הכול

זמן צפייה: 06:38

חיסול בכיר חמאס מחמוד אל מבחוח בדובאי, שאירע לפני עשור, היה האירוע ששינה את כל מה שידענו עד אז על יכולות מצלמות האבטחה וגם על תורת הלחימה של ארגוני הביון. קשה לשכוח את התמונות של הפנים שתועדו במצלמות, את תחפושות בגדי הטניס, את חשיפת הדרכונים ואת שיטת הפעולה.

התמונות שצולמו בדובאי סימנו את סופו של עידן בעולם הריגול. אם תרצו, כך נראית התנגשות בין עולם הריגול של המאה ה-20 לטכנולוגיה של המאה ה-21. חוליית מחסלים מגיעה למלון כדי לחסל פעיל חמאס ומתועדת בכל צעד שהיא עושה. היעד היה מחמוד אל מבחוח, פעיל חמאס מעזה שהפך להיות איש הרכש של התנועה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סקר: כחול לבן מובילה עם 36 מנדטים; 50% מהנשאלים נגד חסינות

פרקליטי נתניהו הגישו בקשה נוספת למימון הוצאותיו המשפטיות

בן 70 אבד במהלך טיול ליד ים המלח – ואותר ללא רוח חיים

המחסלים של מחמוד אל-מבחוח כפי שנראו בקלטת תיעוד החיסול
המחסלים של מחמוד אל-מבחוח כפי שנראו בקלטת תיעוד החיסול | צילום: ערוץ 10

הם הגיעו לדובאי בטיסות ממקומות שונים, כיממה לפני החיסול. מייקל, ג'יימס, גייל, פיטר וקווין, שתועד כאשר נכנס לשירותים להחליף בגדים, איפור ופאה ויצא כאיש אחר. "הוא ממש טיפש", אמר עליו בזמנו דחי חלפאן, מפקד משטרת דובאי, "עדיף שהיה הולך קירח וחוזר קירח". בהמשך אותה שנה, נאם חלפאן ואמר כי "איננו שוללים את מעורבות המוסד, אבל כאשר האנשים האלה ייעצרו, ייחקרו ויבהירו מי שלח אותם - רק אז נוכל להגיד אם זה המוסד או גורם אחר".

מצלמות האבטחה תיעדו כיצד מבחוח הגיע למלון ושני הטניסאים הצטרפו אליו למעלית. כמו כן, גייל תועדה בעודה עוקבת אחריו במסדרון. כמה דקות אחר כך נכנסו המחסלים אחריו אל החדר, הזריקו לו רעל קטלני ותוך 20 דקות כבר היו מחוץ למלון.

מחמוד אל-מבחוח
מחמוד אל-מבחוח | צילום: רויטרס

מי שביצעו את החיסול לא חשבו שמישהו יחקור את זה - הם אפילו נעצו מבטים במצלמה במעלית. אלא שדובאי רכשה ציוד אבטחה מתקדם, יש האומרים מחברה ישראלית, והיא בהחלט לא היססה להשתמש בו. מפקד המשטרה חשף כי "קווין עשה צ'ק אאוט בשעה 13:30 באותו היום שבו בוצע הפשע, ואז עבר למלון סמוך כדי להתחיל בהכנות לפעולת ההתחזות".המחסלים הצליחו לצאת מדובאי אבל למפקד המשטרה חלפאן היה את הכל: אותם בביקורת הדרכונים, איכונים של הטלפון הסלולרי שלהם והודעות טקסט ששלחו.

"אני לא יודע מי עשה את דובאי, אף אחד לא לקח אחריות וגם אני לא", אמר ח"כ רמי בן ברק (כחול לבן), לשעבר המשנה לראש המוסד. "נכון שהיו שם דברים שלא הכרנו בעבר מבחינת היכולת של המקומיים לפענח תנועה של אנשים, אבל אתה יכול ללמוד מזה הרבה ולדעת לבוא לזה פעם אחרת בצורה אחרת. במידה מסוימת", הוסיף, "זה היה איזשהו תמרור אזהרה".

אל מבחוח חשודים בחיסול
אל מבחוח חשודים בחיסול | צילום: נענע10

הכי גרוע היה שחלפאן פרסם 28 דרכונים של האנשים שהשתתפו בפעולה: דרכונים בריטיים, אירים, גרמניים, צרפתיים - חלקם שייכים לבני אדם אמיתיים. העולם כולו התחיל לבדוק מתי ביקרו אצלו בעלי הדרכונים האלה ואת מי פגשו. האירוע הזה הבהיר שבעולם החדש, קשה מאד לפעול תחת כיסוי של אדם אחר.

"ההתפתחות הטכנולוגית המדהימה שקורית ומתפתחת מיום ליום בזיהוי הביומטרי, ביכולת לזהות אותך בכל מקום שאתה נמצא ולזהות אותך בתוך המון - היכולת מטרידה אותנו", הוסיף בן ברק, אולם טען כי מצד שני, היכולת הזו "נותנת לנו המון יתרונות, כי כל מחבל שמסתובב בעולם - אנחנו יודעים איפה הוא מסתובב".

מאיר דגן היה אז בשנתו השמינית כראש מוסד, עטור תהילה של עשרות מבצעים מוצלחים. בשיחה עם עיתונאים הוא דחה את הטענות כאילו מדובר בכשלון. "מבחוח מת", הוא אמר ו"סיכוייו לחזור בתחיית המתים קלושים למדי".

מבחוח אכן חוסל ואיש לא נעצר, אבל אולי גם מתה השיטה של מבצעים "כחול לבן" - בחורינו המצוינים שמסתובבים בעולם עם דרכון זר ואנגלית עם מבטא של קיבוץ.