"לא מסתכל אחורה": תהליך השיקום של הלוחם שאיבד את רגלו בפיגוע

שאדי איברהים, לוחם מצטיין בשריון, נפצע אנושות בפיגוע דריסה בדרום הר חברון לפני כחודשיים. הרופאים חשבו שלא ישרוד את הלילה, אך עם הזמן הוא החל להחלים - ותיעד את הקרב שלו לחזרה לחיים

זמן צפייה: 07:10

לפני חודשיים וחצי שאדי איברהים לוחם מצטיין בשיריון נפצע אנושות בפיגוע בשטחים ורגלו נפצעה. הרופאים שהעניקו לו טיפול ראשוני העריכו שהוא לא ישרוד את הלילה. אבל שאדי שרד והחל במסע שיקום מפרך. הוא היה רגע לפני השחרור כשהגדוד שלו נשלח לקו בדרום הר חברון. שאדי עוד היה בבית לרגל יום ההולדת שלו ואז חזר לצבא, זמן קצר לפני הפיגוע ששינה את חייו לתמיד. כעת, הוא חוזר ליחידה שלו לאחר שנפצע אנושות בפיגוע דריסה בשטחים ואיבד את הרגל. "המטרה להמשיך איך שהייתי לפני הפציעה. כל האירוע היה 20 שניות, משהו כזה. ממש בבום זה קורה. אפילו לא מספיקים לחשוב על זה", הוא מספר.

זה קרה לפני כחודשיים. ברקע מתיחות, יום הנכבה, הדיבורים על סיפוח השטחים שהובילו לעליית המתח. מחבל פלסטיני בן 19 מאזור חברון מחליט להתאבד בפיגוע. באותו זמן כוח השריון ובו שאדי מחלק אוכל בעמדות הפילבוקס של החיילים. "כשסיימתי, באתי לעלות לסוואנה, רכב פתאום הגיע מאחורה ונכנס בי. הגב שלי היה מופנה אל הכביש והוא נכנס בי מאחורה. עפתי על השמשה שלו, אחרי זה נכנסתי מתחת לרכב שלו". הלוחמים מבינים בשנייה אחת שמדובר בפיגוע. חברו של שאדי לכוח מתעשת מהר ויורה למוות במחבל כדי לקטוע את הפיגוע. שב"ט נדב עטרי, שהרג את המחבל שפיגוע, סיפר: "אני מייד חשבתי ששאדי נהרג. החלון הנגדי לנהג היה פתוח, ראיתי את המחבל מסתכל עליי ואני מבין שאם אני לא מנטרל את האירוע, אז אנחנו עלולים להמשיך פה לעוד אירוע".

לכתבות נוספות בנושא >> 

צפו: הרמטכ"ל העניק אות הצטיינות ללוחם שאיבד רגל בפיגוע דריסה

הלוחם שנפצע קשה בפיגוע: "יודע שאיבדתי רגל – רוצה לחזור לצבא"

שאדי איברהים, איבד את רגלו בפיגוע דריסה בדרום חברון
שאדי איברהים, איבד את רגלו בפיגוע דריסה בדרום חברון | צילום: חדשות 13

חבר אחר לכוח מציל את חייו של שאדי עם חוסמי העורקים. במהירות שבה המחבל דרס את שאדי, גם הרופאים וגם החברים שלו לכוח לא היו בטוחים שהוא יפתח שוב את העיניים. סגן טלאור אורי, מ"מ בגדוד 9 בשיריון, סיפר: "הסתכלתי עליו. אני זוכר שהוא לא הגיב ואז פתאום, בבום, פשוט הוא התחיל לצעוק. זה נתן לי בוסט של אושר, שהוא חי והוא איתנו". במשך כמה ימים שאדי היה מורדם ומונשם, הוא עבר סדרת ניתוחים קשה והרופאים ב"סורוקה" קטעו את רגלו. "באותו רגע של הפיגוע הסתכלתי על הרגל וראיתי את זה, שהולכים לקטוע את הרגל", הוא מספר. מייד לאחר הפיגוע, שאדי פונה בתחילה לבית החולים הקרוב ביותר לדרום הר חברון, ל"סורוקה" בבאר שבע. כל משפחת איברהים מסאג'ור התייצבה ב"סורוקה", משפחה דרוזית גאה שכל בניה קצינים ולוחמים בצה"ל.

כששאדי פתח את העיניים בבית החולים הוא הבין סופית שאיבד את הרגל בפיגוע. שאדי החל אז ב"סורוקה" במעין יומן מצולם, יומן שמתעד בפייסבוק שלו את הקרב שלו לחזור לחיים, לשמור על השפיות. בחיים שלפני, יום אחרי הפיגוע היה אמור שאדי לקבל אות הצטיינות ממפקד חטיבת השריון שלו, חטיבה 401, על השירות, אלא שאת ההצטיינות הוא קיבל בסוף בבית החולים מהרמטכ"ל כוכבי. אבל הביקור היותר מרגש היה כנראה של גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול שאיבד את שתי הרגליים שלו בשעה האחרונה של מבצע "צוק איתן" לפני שש שנים מפצמ"ר של חמאס שפגע בקיבוץ נירים. שאדי לומד עכשיו ללכת מחדש, לחיות מחדש, ממשיך בדרך הארוכה של השיקום. החלום הגדול שלו עכשיו הוא להתגייס למשטרת ישראל, להיות שוטר. "לא מסתכלים אחורה. פשוט מתקדמים. אומרים זה מה שקרה, אין מה לעשות וממשיכים הלאה. אם חוזרים אחורה בחיים לא מתקדמים, נתקעים במקום".